اسفندیاری، قهرمان مذاکره با ایران

نویسنده

arshe468.jpg

رابین رایت

دیک چنی از روی عرشه ناو هواپیما بر آمریکا در خلیج فارس، در فاصله 150 مایلی مرز های ایران، به تهران هشدار داد که آمریکا و متحدانش به ایران اجازه نخواهد داد سلاح هسته ای به دست آورد، یا راه های دریایی را مسدود سازد و یا بر خاورمیانه مسلط شود.

علی رغم سخنان خشن چنی، آمریکا با چنان چالش هایی در عراق روبروست که در عین حال سعی دارد از طرق دیپلماتیک و مذاکره با تهران ثبات را به عراق باز گرداند. در حالیکه چنی این مطالب را در خلیج بیان می کرد - بعد از توقف در عراق و امارات متحده عربی - وزیر خارجه آمریکا در حال تدارک ملاقاتی بین مقامات آمریکا و ایران در عراق طی دو هفته آینده بوده است. این مطلب را مقامات آمریکایی روز جمعه اعلام کردند. این برخورد های متفاوت با ایران انعکاس اختلاف نظر در درون دولت آمریکا میان وزارت خارجه و دفتر ریاست جمهوری است که بیشتر طرفدار درگیر شدن با ایران است. گفتگو های دو جانبه و جزئیات مذاکرات میان ایران و آمریکا پس از بازگشت معاون ریاست جمهوری آمریکا تعیین خواهد شد.

بعضی ها معتقدند این اختلاف نظر ها در دولت آمریکا جنگ زرگری است در حالیکه برخی دیگر می گویند این اختلاف نشانگر یک تفاوت جدی در سیاست های آمریکاست و دیک چنی سعی دارد کوشش های دیپلماتیک را بی اثر سازد.

تحلیل گران می گویند سیاست آمریکا متضاد است. ری تکیه، از شورای روابط خارجی می گوید: “از یک سو آمریکا با قطعنامه های سازمان ملل، تحریم های اقتصادی، دستگیری عوامل ایران در عراق، بسیج کشور های خلیج علیه ایران و امثال آن، سعی دارد ایران را تهدید کند؛ ولی از سوی دیگرپیشنهادی برای مذاکره ارائه می شود که چندان واضح نیست. در واقع گرایش به سازش در برابر تهدیدات آشکار خیلی ضعیف به نظر می رسد.”

ایالات متحده در این زمینه اهرم های زیادی در اختیار ندارد چرا که وضعیت عراق نیز به طور روزافزونی به نفع ایران تغییر می کند. آنتونی کوردزمن از مرکز مطالعات استراتژیک آمریکا می گوید: “زمان برای ایران و آمریکا در عراق یکسان نمی گذرد. آمریکا بطور روزافزونی تحت فشار است که عراق را ترک کند. ایران ولی به تماشا نشسته است و با ارتباط نزدیک با شیعیان عراق بر قدرت خود می افزاید.”

بر اساس گزارشات رسمی، کوندلیزا رایس مامور تدارک مذاکرات دوجانبه در باره آینده عراق با ایران شده است. این گفتگو گزینه دیگری است بر مذاکراتی که هفته پیش در مصر نتوانست انجام شود. جزئیات مذاکرات دو جانبه با وساطت سوئیس و سایر مجاری در حال تدوین است.

از سوی آمریکا احتمالا سفیر این کشور در عراق در این مذاکرات شرکت خواهد کرد. از سوی ایران هیئتی معرفی نشده است ولی در کنفرانس های قبلی در مورد عراق عباس عرقچی از سوی ایران شرکت کرده بود.

مقامات وزارت خارجه امیدوارند این مذاکرات به گفتگو های وسیع تری در سطح بالاتر بیانجامد و زمینه روابط دو جانبه دراز مدت را فراهم آورد. مقامات آمریکایی تاکید می کنند که مذاکرات بغداد صرفا شامل مسائل مربوط به عراق می شود و سایر مسائل موجود درمورد برنامه هسته ای ایران در گروهی با شرکت5 عضو دیگر شورای امنیت و آلمان انجام خواهد شد. تلاش های دیپلماتیک آمریکا از سوی دیگر بر اثر دستگیری شهروندان آمریکایی در تهران آسیب پذیر تر شده است. دموکرات ها و از جمله باراک اوباما، هیلری کلینتن و سه وکیل دیگر دیروز خواستار آزادی فوری هاله اسفندیاری شدند.

اوباما گفت: “دستگیری این زن 67 ساله که مادر بزرگ هم هست و از افراد تحصیل کرده است نشان می دهد که ایران هیچ احترامی به حقوق اولیه انسانی نمی گذارد. اگر ایران کوچک ترین عقیده ای به مذاکره با جامعه بین المللی دارد باید این را با آزاد کردن این قهرمان مذاکره نشان دهد.”

منبع: واشنگتن پست