روحانی سرپرست می شود یا حکم حکومتی می آید؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وزارت علوم بی وزیر ماند

مجلس شورای اسلامی به چهارمین گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم هم رای اعتماد نداد؛حال این وزارت همچنان بدون وزیر مانده، حامیان دولت، مجلس را متهم به کارشکنی و سنگ اندازی و سهم خواهی می کنند، مجلس نشینان هم دولت را به لجبازی و ناهماهنگی و مشورت نکردن با مجلس متهم می کنند.تنها چیزی که دولت و مجلس در این میان توافق دارند این است که سیستم آموزش عالی کشور با شرایط و روند فعلی صدمه می بیند؛ مساله ای که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و چگونه فیصله خواهد یافت. حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، سرپرستی وزارت علوم را برعهده خواهد گرفت یا حکم حکومتی از سوی رهبر جمهوری اسلامی به این دعوا خاتمه خواهد داد؟

سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، عضو فراکسیون رهروان ولایت که دیروز در صحن علنی مجلس در موافقت با گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم صحبت کرده در مصاحبه با “روز” می گوید که شان رئیس جمهور بالاتر از این است که سرپرستی یک وزارتخانه را برعهده بگیرد و جایگاه خود را تا این اندازه پایین بیاورد لذا بهتر است در نامه ای به رهبری از او کسب اجازه و با حکم حکومتی رهبری، سرپرست دیگری برای وزارتخانه تعیین یا سرپرست فعلی را تمدید کند.

او توضیح می دهد: براساس قانون سه ماه بیشتر نمی شود برای یک وزارتخانه سرپرست تعیین کرد و بعد از سه ماه باید تمدید شود و چون قبلا تمدید شده این بار باید باید رهبری قضیه را حل کند. البته آقای روحانی می تواند سرپرستی وزارتخانه را برعهده بگیرد؛ قبلا زمان آقای احمدی نژاد یک سابقه اینجوری بود ولی معمولا اینکار را نمی کنند. جایگاه رئیس جمهور در حدی است که نخواهند آن را در سطح یک وزارتخانه پایین بیاورند. فکر می کنم باید نامه بدهند به مقام رهبری و اجازه بگیرند برای سرپرست جدید.

 ‌در جلسه دیروز ۱۷۱ نماینده به فخرالدین دانش آشتیانی رأی مخالف دادند، ۷۰ نماینده رأی موافق و او در مجموع با ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۵ رای نمایندگان، نتوانست رای اعتماد مجلس نشینان را کسب کند. این در حالی است که حسن روحانی در جلسه بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی اش برای وزارت علوم ابراز امیدواری کرد که دیگر برای معرفی وزیر علوم به مجلس دعوت نشود و مجلس به احمدی آشتیانی رای اعتماد بدهد.

از هاشمی نخل ابراهیمی سوال می کنم که این وضعیت به چه شکلی و در چه شرایطی می تواند پایان پذیرد؟ او می گوید: با تعامل حل می شود. مجلس انتظار زیادی از دولت ندارد. وقتی مجلس روی مسائل یا افرادی حساسیت دارد دولت باید توجه و افرادی معرفی کند که مجلس روی مسائل آنها حساسیت نداشته باشد. قاطبه مجلس به افراد متعهد، حتی اگر اصلاح طلب هم باشند رای می دهد اما چون هماهنگی نمی شود، رایزنی نمی شود و ارزیابی نمی شود این اتفاقات می افتد متاسفانه.

این نماینده مجلس می افزاید: دولت با مجلس هماهنگی نمی کند، اگربا رئیس مجلس یا کمیسیون های تخصصی مجلس هماهنگی شود و روی افراد به توافق برسند مجلس موافقت می کند. اما یکسری افراد به خاطر مواضعی که درباره مسائل حساس گذشته داشتند بدون هماهنگی معرفی می شوند و مجلس احساس می کند ممکن است مشکلاتی پیش بیاید و لذا مساله اینطور می شود.

هاشمی نخل ابراهیمی در شرایطی این سخنان را بر زبان می آورد که دیروز به عنوان یکی از موافقان وزیر پیشنهادی در صحن علنی مجلس صحبت کرده است.

از سوی دیگر انتقادات زیادی از نمایندگانی که در جلسه استیضاح آقای فرجی دانا و در جلسات بررسی صلاحیت گزینه های پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت علوم به عنوان موافق صحبت کرده اند مطرح می شود. منتقدان این نمایندگان می گویند که آنها از وزیر سایق و وزرای پیشنهادی و همچنین برنامه دولت با اکراه دفاع کرده اند و صحبت های آنها در سطحی نبوده که بتواند روی مخالفان تاثیری بگذارد. با هاشمی نخل ابراهیمی این مساله را مطرح می کنم.می گوید: من موافق صحبت کردم ولی بالاخره گله عدم تعامل را داشتم. من گفتم به لحاظ مصلحتی و با توجه به شرایط کشور کمک کنیم که این قسمت از دولت هم شکل بگیرد. اما این گله است که چرا دولت هماهنگ نمی کند و معرفی می کند. افرادی که معرفی می شوند هماهنگ نمی شوند و حتی اصلاح طلبان هم نمی توانند کاری بکنند. حمایت می کنند اما خب نمی توانند کار خاصی بکنند.

او می افزاید: اصلاح طلب های مجلس انسجام دارند ولی باید هماهنگی باشد. طیف های مختلف مجلس با هم تعامل دارند ولی شما ببینید ما وقتی فرد پیشنهادی در مجلس معرفی و مطرح می شود متوجه می شویم. در حالیکه اگر از قبل بررسی های اولیه بشود و ما در جریان قرار بگیریم رایزنی ها و هماهنگی های لازم را می توان انجام داد.حالا امیدوارم نفر بعدی با هماهنگی مجلس معرفی شود تا رای بیاورد.

جواد هروی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و عبدالوحید فیاضی، عضو همین کمیسیون پیشنهاد داده اند که دولت و مجلس در خصوص وزارت علوم و انتخاب فردی برای این وزارتخانه نشستی مشترک داشته باشند.

این دو نماینده مجلس به خبرگزاری ایسنا گفته اند که مشورت دولت با مجلس در خصوص انتخاب فردی برای وزارت علوم می تواند به بحران فعلی در این زمینه خاتمه دهد.

این سخنان در حالی مطرح می شود که حامیان دولت معتقدند رفتار مجلس نشینان در قبال وزارت علوم با دولت، به خطر افشای بورسیه های غیرقانونی توسط وزارت علوم است. نمایندگان مجلس هم می گویند که گزینه های پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم از یک خط مشی و زمینه فکری هستند. آنها گزینه های پیشنهادی را متهم به حمایت از فتنه یا دست داشتن در فتنه یا در نهایت سکوت در قبال فتنه می کنند. فتنه عنوانی است که محافظه کاران به معترضان بعد از انتخابات خرداد ۸۸ اطلاق می کنند.

 

فیلم هم پخش کردند

امضای نامه در حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم، حضور در اعتراضات بعد از انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ و مخالفت با حضور بسیج دانشجویی در دانشگاهها از مهم ترین محورهای مخالفت با آشتیانی در جلسه دیروز مجلس بود. آنها به عضویت آشتیانی در هیات موسس جبهه مشارکت هم اشاره و سپس فیلمی از حضور او در تحصن دانشگاه امیرکبیر در سال ۸۸ پخش کردند.

فخرالدین دانش آشتیانی اما عضویت در هیات موسس جبهه مشارکت و حمایت از تحصن نمایندگان در مجلس ششم را تکذیب کرد و گفت که آن زمان اصلا معاون وزیر نبود.

حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی هم در دفاع از گزینه پیشنهادی اش برای وزارت علوم در صحن علنی مجلس گفت: “برخلاف آنچه که برخی از رسانه‌ها و سایت‌ها شایعه می‌کنند، من در انتخاب وزیر، تحت فشار هیچ گروه یا هیچ شخصی نه بوده‌ام و نه من کسی هستم که در این زمینه‌ها فشارپذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی یا فشار گروهی، انتخابی را انجام دهم”.

او افزود: برای اداره کشور در شرایط سختی هستیم، آن چنان نیست که داوطلبین برای به دوش گرفتن بار مسئولیت زیاد باشند. ما گاهی برای برخی مسئولیت‌ها در رده پایین‌تر از وزیر با تعدادی از افراد صحبت می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم تا مسئولیت را بپذیرند.

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس هم در موافقت با وزیر پیشنهادی از سوی دولت در صحن علنی مجلس و خطاب به نمایندگان گفت: نمایندگان کاری نکنند که فردا جوک درست کنند و بگویند وزیر علوم باید متولد بعد از سال ۸۸ باشد.

اشاره و انتقاد او به سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی بود؛ چنانچه حسینی نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس که در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت کرد گفت: رهبری فرمودند فتنه خطر قرمز ماست و ما از این خط عبور نمی‌کنیم و اگر بیست نفر دیگر هم معرفی شوند که ویژگی میلی منفرد، فرجی دانا و دانش آشتیانی را داشته باشند، این مجلس به او رای نخواهد داد.

علیرضا زاکانی، دیگر مخالف وزیر پیشنهادی هم گفت: تا امروز هر کسی برای وزارت علوم به مجلس معرفی شده همه در فتنه مشارکت داشته‌اند.

قاسم جعفری و حمدرضا تابش دیگر نمایندگانی بودند که به ترتیب در مخالفت و موافقت با فخرالدین دانش آشتیانی صحبت کرد.

فخرالدین دانش آشتیانی چهارمین گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم بود. فرجی دانا، وزیر علوم کابینه حسن روحانی، روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه با استیضاح نمایندگان مجلس از وزارت برکنار شد. پس از او حسن روحانی، محمد نیلی احمدآبادی را به عنوان سومین وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد که او نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند.