معلمین همدانی هم معلم نبودند

نویسنده

فریبا صراف

صف “دانشجونما” ها که در پس”روشنفکر نما”ها روان شده بودند هنوز نشکسته بود که نوبت به “معلم نما “ها رسید. همان ها که معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان اعلام کرد: «نظام مقدس جمهوری اسلامی به هیچ وجه عنوان مقام شایسته “معلم” را بر این افراد نخواهد نامید.»

حاج آقا اکبر عابدی، از دولتمردان دولت نهم که “معلمین معترض همدانی را از عنوان “معلم” محروم کرد، این نکته را نیز یادآور شد که: “اعضای دستگیر شده به هیچ وجه صلاحیت عضویت در کانون صنفی معلمان را نداشته و فاقد اعتبار قانونی هستند” چرا که: “با تشکیل نشست‌های مختلف در کانون معلمان تدارک تحصن‌های غیر قانونی و تعطیلی مدارس را فراهم می‌کردند”.

و از آنجا که “نهادهای قضایی و انتظامی استان با هرگونه ایجاد بحران و نا امنی در استان به شدت برخورد خواهد کرد” این افراد را نیز که “مدعی پیگیری یک موضوع صنفی بودند” دستگیر و روانه زندان کرد. همان کاری که چند روز پیش از آن با هزاران همکار تهرانی آنها کرده بود. همان برخوردی که پیشتر با “کارگرنما”ها شده بود؛ و پیشتر از آن با “دانشجونما”یان و….

حاج آقا عابدی که معتقد است” دولت نهم با تحقق مطالبات ‪ ۱۶‬ساله معلمان حرکت ارزنده‌ای را برای این قشر از جامعه انجام داد”طبعا این حرکت های اعتراضی را “اعمال ناشایستی” می داند که “از شأن دور معلم” است. همان طور که آیت الله عمید زنجانی، رئیس انتصابی دانشگاه تهران فکر می کرد:“حرکت زشت و مشکوکی که در بیرون از محوطه کتابخانه دانشگاه تهران پس از مراسم معارفه هفته گذشته شکل گرفت و طی آن تعداد 40- 50 نفر دانشجونما با ایجاد حلقه به دور بنده و همراهانم به ما حمله ور شدند از طرف نیروهای غیردانشجو شکل گرفته بود…من ذهن دانشجو را مبری از چنین اقداماتی می دانم.”

نکته ای که سردار طلایی نیز در مورد آن با وی همعقیده بود: “رییس پلیس پایتخت با اعلام دستگیری هشت تن از دانشجونماها در جریان حوادث شب گذشته‌ کوی دانشگاه، اظهار کرد: تعداد 20 تا 30 تن از فرصت‌طلبان دانشجونما، در درگیری‌های شب گذشته حضور داشتند که عامل اصلی اغتشاشات بودند”.

آن هایی هم که “جو سخنرانی رئیس جمهور را ناآرام کردند” عده ای “افراد غیر دانشجو” بودند که آنها را “مخفیانه شب قبل از سخنرانی رئیس جمهور و عده ای دیگر را روز سخنرانی وارد دانشگاه” کرده بودند.

این “دانشجونما”یان و “معلم نما”یان و بقیه این “نمایان” اتفاقا در یک امر دیگر هم با هم مشترک هستند “در بازرسی از خانه این دانشجو نما مقدار زیادی کتاب و جزوات و همچنین یک دستگاه کامپیوتر و…” کشف شد. همان طور که “در بازرسی از محل نشست‌های این گروه صنفی [معلم نماها] پنج هزار نسخه اعلامیه زمان اعتصاب‌ها توام با تهدیداتی علیه نظام کشف و ضبط شد”.

البته جدا از اینکه “تهدیداتی علیه نظام” را چگونه می شود “ضبط” کرد، اما در هر حال طبیعی است که حاج آقا اکبرها تاکید داشته باشند که: “ملت ایران باید نسبت به عملکرد ضد نظام برخی عوامل سودجو هوشیار باشند.” همان طور که: “دانشجویان عزیز باید مراقب توطئه های این دانشجونمایان” باشند و نگذارند “روشنفکر نمایان آلت دست بیگانه” موجب “تخریب چهره مقدس دانشگاهیان کشور” شوند.

کشوری با این همه “نما” نباید “استاندار نما”یانی اطلاعاتی داشته باشد؟