اعدام در ملا عام برای ساکت کردن فعالان سیاسی

نویسنده


رابرت تیت

ایران در ماه گذشته 30 نفر را اعدام کرده است که آگاهان معتقدند دلیل اصلی آن خنثی کردن توطئه افرادی است که توسط آمریکا حمایت می شوند و قصد سرنگونی رژیم رادارند. تعداد زیادی اعدام در ملاء عام انجام شد تا فضای رعب و وحشت ایجاد شود و در عین حال علائمی هم برای غرب صادر شود.

منابع خبری مخالف دولت می گویند دستکم سه نفر از کسانی که اعدام شده اند، فعال سیاسی و مخالف دولت بودند که بعنوان جنایتکار و اوباش، اعدام شدند. این اعدام ها مصادف بود با دستگیری فعالان دانشجو و اساتید دانشگاه که جرم شان اقدام برای ایجاد انقلاب مخملی با حمایت آمریکا، بود.

یکی از مهم ترین اعدام های اخیر، به دار آویخته شدن مجید کاووسی فر 28 ساله و برادرزاده اش حسین کاووسی فر 24 ساله، بود که جرمشان قتل قاضی تندرو، حسن مقدس، بود. وی شهرتش را مدیون به زندان انداختن مخالفان سیاسی بود. متهمان به قتل را از جرثقیل بدار زدند و در یکی از شلوغ ترین خیابان های تهران آویزان کردند.

صحنه اعدام که اولین اعدام در ملا عام در تهران از پنج سال پیش تا کنون بود، در مقابل مقر دادسرای تهران و سفارت استرالیا و ژاپن اجرا شد. یعنی تعداد زیادی ازمردم طبقه متوسط تهران که در حالت عادی با چنین صحنه هایی روبرو نیستند، به راحتی با آن مواجه شدند.

یک روز قبل از آن، 7 مرد در مشهد در شمال شرقی ایران، اعدام شدند که 5 نفر از آنها به جرم تجاوز، آدم ربایی، دزدی و اعمال منافی عفت اعدام شدند. دو نفر دیگر که به صورت جداگانه بدار آویخته شدند جرمشان دزدی و تجاور به یک زن جوان بود. مراسم اعدام بصورت زنده از تلویزیون دولتی پخش شد.

اعدام در ملا عام در ایران در موارد خاصی که عواطف عمومی را جریحه دار کرده باشد، مثل قتل های زنجیره ای، یا قتل کودکان صورت می گرفت. سازمان حقوق بشر می گوید که بالا رفتن تعداد اعدام ها و افزایش 177 نفر نسبت به سال 2006 از دو سال پیش که محمود احمدی نژاد تندرو بر سر کار آمده است، به شکلی غم انگیز افزایش یافته است.

این اعدام ها از زمانی آغاز شد که دولت اعلام کرد که قصد مبارزه با قاتلین، متجاورین، قاچاقچیان مواد مخدر و سایر کسانی که “امنیت اجتماعی” را بر هم می زنند را دارد. نتیجه آن موج دستگیری ها در مناطق کارگر نشین تهران و شهر های دیگر شد. دستگیر شده گان را در ملا عام و با حرکات تحقیر آمیز، گرداندند.

دولت حتی اعدام هایی را که در پشت درهای بسته انجام شده بود، عمومی کرد. ماه گذشته، تلویزیون دولتی، تصویر 12 مرد که در زندان اوین اعدام شدند را قبل از اعدام نشان داد. مقامات اعلام کردند که جرم آنها تجاوز، لواط، ضرب و جرح، اعلام شد. منابع خبری مخالف دولت می گویند که دستکم سه نفر آنها فعال سیاسی بودند، اما نامشان را فاش نکردند. وب سایت دولتی عصرایران این ادعا ها را دروغ خواند.

انجمن بین المللی دفاع از حقوق همجنسگرایان هم اعلام کرد که مردان همجنسگرا در میان اعدامی ها بودند. همجنسگرایی در ایران در کنار زنا، جاسوسی، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و ارتداد، حکم اش مرگ است.

ایران در مورد اعدام یکی از فعال ترین کشورهای جهان است و بعد از چین از نظر تعداد اعدام در مقام دوم است. گروه های حقوق بشری می گویند که ایران بدترین رکورد را از لحاظ اعدام افرادی که در زمان وقوع جرم زیر 18 سال داشتند را دارد.

با این حال، نشانه های عدم رضایت مقامات از اقدامات اخیر دیده می شود. آیت الله محمد هاشمی شاهرودی، رئیس میانه رو قوه قضائیه، با انتقاد صریح از دولت احمدی نژاد درباره اعدام ها، بوضوح اعتراض کرد. او همچنین عدم رضایت خود را نسبت به سرکوب های اخیر نشان داد و به مقامات دستور داد تا درباره شکایت فعالان دانشجویی که اخیرا دستگیر شده اند و می گویند که در مدت زندانی بودنشان در اوین، شکنجه شده اند، تحقیق کنند. به نظر می رسد که شاهرودی از سنگسار ماه گذشته مردی که به جرم زنا سنگسار شد هم ناراحت است.

با این حال به نظر می رسد که موج اعدام ها همچنان ادامه داشته باشد. سعید مرتضوی، دادستان تندرو تهران اعلام کرد که اعدام 17 نفر از اراذل و اوباش را پیگیری می کند.

منبع: آبزرور 19 اوت