کمک بچه‌های وزارت اطلاعات به بابک زنجانی

نویسنده
جلال یعقوبی

» جلسات چهارم و پنجم دادگاه بسیجی اقتصادی تشکیل شد

بعد از حدود یک ماه وقفه، دادگاه علنی بابک زنجانی مجددا آغاز بکار کرده است. دادگاه زنجانی بعد از سومین جلسه که سیزدهم مهرماه گذشته تشکیل شد، به دلیل درخواست استمهال وکلای متهم برای خواندن کیفرخواست به تاخیر افتاده بود. در این مدت وعده پرداخت بدهی‌های زنجانی توسط وکلای خارجی متهم نیزبه هیچ نتیجه‌ای نرسید.

 چهارمین جلسه دادگاه روز نهم آبان برگزار شد. از این جلسه قرائت دفاعیات او آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، در ابتدای جلسه قاضی با اشاره به اتهامات زنجانی گفت: “اتهام شما براساس کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با تشدید و رهبری یک شبکه سازمان یافته، جعل اسناد و استفاده از اسناد مجعول و پولشویی با علم موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام، کلاهبرداری از وزارت نفت، پولشویی ۱۹۶۷ میلیون یورویی و نشر اکاذیب است، هر دفاعی دارید بفرمایید.” پس از آن هم زنجانی با خواندن بخش‌هایی از “زیارت عاشورا” دفاعیات خود را آغاز کرد. زنجانی ابتدا به بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت حمله کرد و علت شکایت او را “بخاطر اینکه دستوری مدیریت شده برای اقدامات سیاسی و برخورد با منتقدان” داشته دانست. او اضافه کرد: “ دادستان باید بداند فریب این اشخاص را خورده، من به درستی دادستان ایمان دارم و مطمئن هستم چون اطلاعات غلط به او داده‌اند، فریب خورده است.”

او باز هم وعده پرداخت بدهی‌هایش را داد و گفت: “مبلغ ۱۹۶۸ میلیون یورو به ذی‌نفعی شرکت HK از طریق یک بانک معتبر تقدیم می‌شود. البته چون رقم زیاد بوده ۴ نفر باید امضاء می‌کردند که ۲ نفر پس از تعطیلات روز شنبه و یکشنبه امضاء می‌کنند و موضوع حل خواهد شد.” زنجانی در بخش دیگری از دفاعیاتش فاش کرد که در زندان تهدید به “کشته شدن” شده است.

او همچنین گفت: “حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای و جعفری دولت‌آبادی در همین سلول چند متری که یک گوشه‌اش توالت و یک گوشه‌اش تخت است به دیدن من آمدند و با من صحبت کردند و گفتند که به نحوی این تسویه‌حساب‌ها را انجام بده و این سر و صداها را بخوابان.”

زنجانی همچنین ادعا کرد: “موضوع پرونده من وصول پول نفت نیست بلکه نداشتن حساب بانکی برای وصول است.” او در بخش دیگری از سخنانش گفت: “وزیر نفت می‌گوید من جای پول‌ها را نشان دهم، اما وقتی وکلای من می‌گویند حاضریم ضمانتنامه صادر کنیم، می‌گویند باید بانک مرکزی تائید کند که این پول‌ها مربوط به فروش سلاح یا هروئین نباشد.” زنجانی همچنین فاش کرد که با وزیر نفت سابق تفاهم‌نامه‌ای داشته که وزیر جدید آن را نپذیرفته و درخواست بازداشت او را کرده است.

دفاعیات بابک زنجانی در دادگاه انعکاس گسترده‌ای داشت. رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران که در واقع متحد اصلی زنجانی محسوب می‌شوند، از دفاعیات او استقبال کردند و حتی آنرا قدرت‌نمایی بابک زنجانی نامیدند.

اواخر مهرماه گذشته، در حالی که جلسات دادگاه زنجانی متوقف شده بود، امیر عباس سلطانی نماینده بروجن در مجلس و یکی از نمایندگان پیگیر پرونده زنجانی متن نامه او خطاب به نمایندگان را منتشر کرد که نکات قابل تاملی داشت. از جمله آنکه زنجانی صریحا از ارتباط مالی‌اش با قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران پرده برداشته و نوشته بود: “آقایان، من یک دستگاه رک حفاری دریایی خریداری کرده‌ام، آقایان، من به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه قرب نوح بیش از ۲۰۰ میلیون یورو پول قرض دادم و ۲ سال طول کشید تا آن را پس گرفتم و کماکان ۳۰ میلیون یورو طلبکارم. آقایان، من با این سیستم، پل صدر را سرمایه‌گذاری کردم و واردات قطعات آن را انجام دادم و بعد از ۲ سال به جای پولم، تراکم به من دادند و مجبور به ساخت پروژه ایران زمین شدم. آقایان، من جرثقیل‌های غول پیکر برای سپاه خریدم و در اختیار مسئولین گذاشتم.”

البته در جلسه دوم دادگاه نیز نام خاتم‌الانبیا در بخشی از کیفرخواست صادر شده آمده بود: “(ب ـ ز) در جابجایی ارز برای مشتریان خاص خود، از جمله قرار‌گاه خاتم‌الانبیاء همکاری خاصی با برخی افراد داشته است.” با این وصف علاقه رسانه‌های سپاه پاسداران به قدرت‌نمایی بابک زنجانی در دادگاه چندان هم عجیب نبود.

پس از پایان چهارمین جلسه دادگاه، غلامرضا مهدوی، وکیل وزارت نفت به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود: “در این جلسه دادگاه، متهم بدون این که از اتهامات منتسب از خود دفاع کند، متاسفانه همچنان به دروغ پردازی هایش ادامه داده است که البته وزارت نفت به موقع پاسخ دروغ گویی وی را خواهد داد.” او تاکید کرده بود: “این متهم اصلی پرونده نفتی با مخلوط کردن موضوع ساده بانکی با دیگر اسناد تجاری، سعی در گمراه کردن افراد داشته است.”

جلسه پنجم دادگاه نیز دیروز تشکیل شد. به گزارش خبرگزاری ایلنا، در ابتدای جلسه قاضی از تماس وکلای خارجی زنجانی خبر داد و گفت آنها برای واریز پول تماس گرفته‌اند.او اضافه کرد که با هماهنگی بانک مرکزی شماره حسابی در اختیار وکلای خارجی زنجانی قرار گرفته و سپس خطاب به زنجانی گفت: “ما منتظر واریز پول می‌مانیم.”

سپس زنجانی دفاعیات خود را ادامه داد. او گفت: “آقایان نفتی به دادگاه نامه نوشتند و چهار شماره حساب دادند، آنها اگر توانستند پنج دلار پول بریزند و فیش آن را بیاورند بنده تمام اتهامات را قبول می‌کنم چرا که این شماره هایی است که نمی شود از بیرون به آن پولی واریز کرد.”

او در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر به وزارت نفت حمله کرد و گفت: “وزارت نفت، شرکت وانکرز را که متعلق به من بوده ارزیابی کرده، گفتند من ۸ میلیارد و ۱۸۹ میلیون تومان پول دارم، بعد در انتها، کار‌شناسی کرده و گفته چون پول فاقد منشأ است، آن شرکت را با رقمی معادل یک میلیارد و ۳۰۶ میلیون تومان از من گرفته است، مگر می‌شود؟ چنین کارهایی را فقط می‌شود در تگزاس انجام داد.”

 او همچنین خطاب به وکیل وزارت نفت گفته: “آقای وکیل نفت، شما چند روزه می‌گویید اگر متهم می‌خواهد به ما پول بدهد، باید چک کنیم پول سلاح و مواد مخدر نباشد و باید خیلی پول تمیزی باشد، تو که پولت را از امامزاده نیاورده‌ای که از من توقع داری! هرچی پول آوردند و دادند، شما بگیر.”

زنجانی در بخش دیگری از سخنانش به ارتباط با وزارت اطلاعات هم پرداخت. او گفت: “وقتی تحریم شدم امارات بودم، به فرودگاه امارات که رسیدم اخبار را دیدم و متوجه تحریم شدم، از گیت که رد شدم من را بازداشت کردند و بردند و اگر بچه‌های وزارت اطلاعات و دوستانم نبودند نمی‌توانستیم کاری کنیم، من ۹ شب در سفارت ایران خوابیدم تا نتوانند من را بگیرند.”

پس از این جلسه نیز مسئول وصول مطالبات وزارت نفت طی گفتگویی اعلام کرد که “تاکنون هیچ یک از اموال بابک زنجانی فروش نرفته است.” او اضافه کرد: “وزارت نفت به دنبال مجازات بابک زنجانی نیست، بلکه وصول مطالبات خود را دنبال می‌کند.”