گزارش - مخالفت با اکران گشت ارشاد و خصوصی

نویسنده
پیام رهنما

فیلمی وارونه در اکران…

چند روزی از انتخاب پنج فیلم “گشت ارشاد”، “انتهای خیابان هشتم”، “قلاده های طلا”، “فیتیله و ماه پیشونی” و “خصوصی” برای اکران نوروزی نگذشته بود که انصار حزب الله با صدور فراخوانی از عموم مردم خواست که برای اعتراض به اکران دو فیلم خصوصی و گشت ارشاد در آخرین شنبه سال مقابل وزارت ارشاد تجمع کنند.

روز شنبه فرارسید و کمتر از 200 نفر که عمده آنان را یاران همیشگی انصار حزب الله شامل می شدند با هدف ممانعت از اکران دو فیلم مذکور تجمع فاقد مجوز خود را در محل اعلام شده برگزار کردند.

با گذشت چند روزاولین نمازجمعه سال 91 فرا رسید و این بار آیت الله احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران بود که به نوعی اظهارات انصار حزب الله در تجمع بدون مجوزشان را بیان کرد وبه این ترتیب فشاربر سر بایکوت دو فیلم “گشت ارشاد” و “زندگی خصوصی”با دستور مقامات بلند پایه حکومت و به نفع فیلم “قلاده های طلا” آغاز شد.

ارشاد شهرستانه ها به “گشت ارشاد ” و “خصوصی” اجازه اکران نداد وشهرداری تهران و موسسه سوره نیز این دو فیلم را از پرده سینماهایشان در تهران برداشتند و در عوض اکثر سینماهای این دو فیلم به بهانه آنچه که عده ای آن را استقبال بی اندازه از فیلم می خواندند به “قلاده های طلا” ی ابولقاسم طالبی اختصاص یافت، اما با این وجود همچنان اکران دو فیلم سهیلی و فرحبخش در چند سینمای محدود پایتخت ادامه یافت.

 

 

قلاده‌های طلا فیلمی سیاسی درباره حوادث پس از انتخابات است و به جای خلاصه داستان آن آمده است: “هر ایرانی یک رأی و ما یک ملت‌ایم به مثابه یک تن. چو ایران نباشد تن من مباد. “

این فیلم که با حمایت کامل دفتربیت رهبری، دفتر ریاست جمهوری، وزارت اطلاعات، ارشاد، بسیج وسپاه ساخته شده است با بازی “محمدرضا شریفی نیا”، “پردیس افکاری”، “امین حیایی”، “حمیدرضا پگاه”، “نیلوفر خوش خلق”، “پوراندخت مهیمن”، “داریوش اسدزاده” در ایام نوروز به استقبال مخاطبان رفت تا اکران نوروزی ایران همچون سال گذشته (اخراجی های 3) میزبان فیلمی سفارشی و مطابق با ارزش های نظامیان و سپاهیان باشد.

 

 

 به این ترتیب تحریم معترضان به حکومت درایران درباره این فیلم در شبکه های اجتماعی فیس بوک و توئیترشدت گرفت و در برخی از شهرها از جمله تهران و مشهد، بنرهای تبلیغ آن علیه توسط معترضان با گلوله های رنگی سبز مورد حمله قرار گرفته و پوسترهای آن نیز در برخی معابر پاره شده است.

با توقیف دو فیلم رقیب، تلویزیون دولتی ایران نیز بیشترین تبلیغات را در بخش آگهی های خود برای این فیلم در نظر گرفت و آنونس های تبلیغاتی قلاده های طلا با سه شکل گوناگون با عناوینی همچون “سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران”در لابه لای برنامه های نوروزی پخش شد.

 ماجرای فیلم از نهم خرداد 88 و بمب گذاری در هواپیمای حامل “سید محمد خاتمی” آغاز می شود و تا حوادث چند روز پس از انتخابات را روایت می کند. این فیلم به سادگی دست بر موضوعات و ماجراهای پس از انتخابات گذاشته و با تحریف همه آن ها ذهنیت مخاطب را به نفع خود پیش می برد. قتل ندا آقاسلطان، ‌قتل مردم کف خیابان، حمله به پایگاه بسیج و چگونگی کشته شدن چند نفر به دست نیروهای بسیجی، سازماندهی تجمعات و اغتشاشات به سادگی در این فیلم شکلی وارونه پیدا می کند. طالبی دراین فیلم علاوه بر جاسوس دانستن معترضان به انتخابات 88، وزارت اطلاعات را نا توان از شناسایی نفوذی ها در خود نشان داده و به همین دلیل سایت های وابسته به سپاه آن را “بی طرفانه” دانسته اند.

چندی پیش کارگردان این فیلم در برنامه ای به نام پارک ملت درباره این فیلم سفارشی گفته بود: “در ابتدا توقع داشتم که وزارت اطلاعات ما را حمایت کند چرا که فیلم تماما راجع به وزرات اطلاعات بود اما زمانی که فهمیدند که بحث جاسوس داشتن بین نیروهای اطلاعات را قرار است نشان دهیم دو نظر وجود داشت برخی حاضر به همکاری بودند و گروهی هم به طور کل مخالف بودند و ما هم نمی توانستیم صبر کنیم، وارد عمل شدیم و به تحقیقات میدانی پرداختیم”.

 

 

 طالبی که قلاده های طلایش را سیاسی ترین فیلم سینما می خواند، درفیلم خود هیچ اشاره ای به ماجرای کهریزک، کوی دانشگاه، مجتمع مسکونی سبحان نکرده است و تمامی اتفاقات را بر گردن انگلیس و دست نشانده هایش گذاشته که به کمک جاسوسان وزارت اطلاعات اقدامات خرابکارانه را در کشور انجام می دهند. گفتنی است بنا به گزارش فارس “غلامرضا فرجی” مدیر پخش حوزه هنری درباره آمار فروش قلاده های طلا گفت: فیلم سینمایی “قلاده‌های طلا” ساخته ابوالقاسم طالبی در تهران با در اختیار داشتن ۲۶ سالن تا‌کنون به فروش ۷۲۲ میلیون تومانی دست پیدا کرده است و در مجموع فروش این فیلم در تهران و شهرستان‌ها یک میلیارد و 570 میلیون تومان بوده است.

“گشت ارشاد” ساخته سعید سهیلی با در اختیار داشتن ۲۴ سالن در سینماهای تهران به فروش یک میلیارد و ۵۰ هزار تومان دست پیدا کرده است. گفته می‌شود فروش این فیلم در شهرستان‌ها حدود 100 میلیون تومان است. فیلم سینمایی “خصوصی” ساخته حسین فرحبخش با در اختیار داشتن ۱۶ سالن در تهران و با گذشت ۱۸ روز از نمایش به فروش ۲۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دست یافته است.

 

 

بیوگرافی کارگردان:

ابوالقاسم طالبی متولد 1340 اصفهان و فارغ التحصیل حقوق قضایی است. گفته می شود طالبی یکی از عوامل سازمان اطلاعات در اصفهان بوده و به واسطه دستیاری درفیلم “بربال فرشتگان” به کارگردانی جواد شمقدری درسال 71 وارد سینما شده است. وی فعالیت های خود را با نگارش قصه های کوتاه آغاز کرد و نخستین نمایشنامه اش را با نام «آن کس که نداند» در اصفهان نوشت و پس ازبه ساختن چند فیلم کوتاه 16 م. م و ویدیویی، پرداخت. او صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته نامه «سینما ویدئو» است. طالبی در سالیان اخیر از فیلمسازان خنثی در سینمای ایران محسوب می شد. او با شکست درساخت و فروش فیلم هایی همچون ویرانگر، آقای رییس جمهور، نغمه، عروس افغان، جنگ کودکانه و دست های خالی با حمایت کامل نیروهای امنیتی ایران قلاده های طلا را تولید کرد.

بیوگرافی تهیه کننده:

محمد خزاعی فعالیت های خود را با نویسندگی و کارگردانی تئاتر آغاز کرد. او پس از تحصیل در رشته هنرهای تجسمی به مطبوعات روی آورد. خزایی در سال های 76 ـ 77 در عرصه فیلمسازی دو فیلم “دست های نیایش” و “ترانه تاکستان” را تجربه کرد. اما حضور او به عنوان یک تهیه کننده جوان در سینما را می توان از دستیاری و برنامه ریزی های چند فیلم بلند و مجموعه های تلویزیونی دنبال کرد. خزاعی با تهیه کنندگی “پیک نیک در میدان جنگ” و “پشت پرده مه” در بیست و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. گفته می شود خزاعی یکی ازاعضای اتاق فکر سپاه در وزارت ارشاد دولت ایران است. وی با حکم جواد شمقدری به عنوان دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر منصوب شد. محمد خزاعی پیش از این در دوره‌هایی دبیر جشنواره‌های فیلم دفاع مقدس، فیلم کوثر، تئاتر رضوی و فیلم کیش بود. خزاعی در یکی از گفتگوهایش با سایت کافه سینما خبر از احتمال ساخت قسمت دوم قلاده های طلا می دهد و درباره این فیلم می گوید:“قلاده‌های طلا” سندی است که در آینده می‌ماند و 10 سال بعد می‌توان وقایع را بر اساس آن تحلیل کرد. حتی “قلاده‌های طلا” یکی از فیلم‌هایی است که قرار است به کشورهایی مانند سوریه که دست‌خوش تحولاتی هستند ارسال شود تا ببینند که جریاناتی وجود دارد چرا که این اتفاقات تنها در ایران نبوده و خیلی از کشورها چنین فرآیندی را طی می‌کنند.

 

 

 معرفی عوامل فیلم:

بازیگران: امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، حمیدرضا پگاه، علی‌رام نورایی، نیلوفر خوش‌خلق، دکتر محمود عزیزی، حسین سحرخیز، اکبر سنگی، مهدی صبایی، کیانوش گرامی، بهادر زمانی، ونوس مجلسی، داریوش اسدزاده، پوراندخت مهیمن، اکبر پاکزاد، حامد بسیاری، عباس شوقی، مجید معافی، عاطفه منصوری، داود مقدادی، محسن امیری، حمیدرضا رسولی، طناز دهقان، علی اصغر طبسی، مجید رسولیان، سیاوش اکبری صفت، محمدرضا شکریان، ساینا بازرگان، مژگان ترانه، ستاره صفی‌خانی، اسماعیل زن و گل گیاه، مریم آرادیش، هلیا امامی، سعید علیپور، مهناز مرتضایی، پردیس افکاری، مریم سلطانی، آزیتا ترکاشوند.

عوامل سازنده «قلاده‌های طلا» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: ابوالقاسم طالبی/ تهیه‌کننده: محمد خزاعی/ مدیر تولید: حسین هادیانفر /مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی/ طراح چهره‌پردازی: محمدرضا قومی/ طراح صحنه: غفار رضایی/ طراح لباس: سارا خالدی/ مجری ساخت دکور: محمد معصومی/ صدابردار همزمان: عباس رستگارپور/ برنامه‌ریز، دستیار اول کارگردان و مدیر جلوه‌های می‌دانی: عباس شوقی/ مدیر جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: بابک میر فرحناک/ عکاس و تصویربردار پشت صحنه: کوروش پیرو / دستیار کارگردان: مسعود منصوری، مسعود جیرانی/ منشی صحنه: یاسمن کفایتی/ دستیار فیلمبردار: احمد کاووسی/ گروه فیلمبرداری: ‌سعید براتی، محمد کریمی، علیرضا رمضانی، حسن لشگری، مهیار می‌ر، رسالت پناهی، احسان باقری/ اجرای چهره‌پردازی: مهبد محمدیان، ملیحه صارمی/ دستیاران صحنه: رامین ترابخانی، الهه رضایی/ مدیر صحنه: همایون فربد/ دستیاران صحنه: منصور سعیدزاده، مصطفی هادیانفر/ دستیاران لباس: ‌شکوه بابایی، سجاد قنبرپور/ دستیاران دکور: سعید همدانی، فرشاد پایلوند، حامد انتظار، تایماز گودرزی/ گروه ساخت دکور: علی کرم سلیمانی، عباس معصومی، محمد خلیلی، مهدی رحیمی، غلام رحیمی، حسین مرادی، مجتبی مرادی، امیر گنجی، یحیی بخاری، امیر اسماعیل‌زاده، فرید منصوری، حسین منصوری، محمدعلی حسین‌زاده، هادی رحیمی/ دستیار صدا: بابک مرادی/ اجرای جلوه‌های ویژه می‌دانی: آرش آقا بیک/ دستیاران جلوه‌های ویژه می‌دانی: رسول کهنسال، محمد نقدی، امیر بهرودی، حمید مرادی/ دستیار اول جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: محمد بهبودی/ مسئول سه بعدی (۳D): سیدعلی جوکار نراقی/ روابط عمومی: فرامرز روشنایی/ امور دفتری: زهرا نیکدل، شیما کنگاوری/ سینه موبیل: حسین بذرافشان، عطاءاله ترابی/ ترابری: عباس چهاردوری، محمدربیع‌زاده، مجید نامنی، هادی نوری، مجید جبارزاده، کامران محمدی، عباس الوندی، حسین خضرایی، سعید قربانی، مهدی نامنی، سنان و نبینی/ دستیاران تدارکات: کاظم نامنی/ هماهنگی تولید: رسول ابراهیمی‌فر.