واردات نفت از ایران را متوقف می شود

نویسنده

» گزارش رویترز از تاثیر تحریم بیمه ها بر هند

روز جمعه رئیس پالایشگاه MRPL گفت هند قرار است تمام صادرات خود را ایران را متوقف کند ، چرا که شرکت های بیمه گر اعلام کرده اند به خاطر تحریم های غربی بیش از این پالایشگاه های نفتی را تحت پوشش قرار نخواهند داد.

هند دومین خریدار نفت ایران است ، حدود یک چهارم صادرات نفت ایران به ارزش ماهانه 1 میلیارد دلار به این کشور است.

پ ِ پ ِ اوپدیا، مدیرعامل پالایشگاه و شرکت پتروشیمی مانگالور ، MRPL،  روز جمعه  به  رویترز گفته است :” اگر پوشش بیمه در میان نباشد ، تمامی پالایشگاه های هند ناچار خواهند شد واردات نفت از ایران یا هر جای دیگری که ریسک بالایی دارد را متوقف کنند.” MRPL بزرگترین خریدار نفت ایران است.

دقیقا مشخص نیست چرا حالا، چندین ماه پس از آنکه اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم های سختی علیه صادرات نفت ایران اعمال کردند، این موضوع در هند به یک معضل بدل شده است.

یک منبع در یکی دیگر از پالایشگاه های هند که خریدار نفت ایران است ، HPCL ، نیز گفته است که واردات از ایران به خاطر مشکلات بیمه با تهدید مواجه است.

او گفته است :“از آنجا که بیمه در خطر است واردات از ایران به زودی متوقف می شود. ما همه در یک قایق پارو می زنیم.”

HPCL که سومین خریدار نفت ایران است ماه گذشته هشدار داده بود بیمه گران ممکن است به دلیل تحریم ها، پوشش بیمه ای را لغو کنند.

مدیر عامل MRPL از گفتن اینکه از چه زمانی این شرکت واردات از ایران را متوقف می کند سرباز زده است.

با این وجود با توجه به اسنادی که روتیرز به آن دست یافته ، MRPL مناقصه ای برای خرید سه محموله 650 هزار بشکه ای نفت خام در ماه آوریل ترتیب داده است.

مدیر عامل این شرکت می گوید :” برای بیمه نفت ایران مشکل وجود دارد.”

نفت بزرگترین منبع در آمد ایران است ، از این رو توقف صادرات نفت به هندوستان ضربه ای سنگین به تهران وارد خواهد کرد.تحریم ها باعث نصف شدن صادرات نفت خام ایران در سال 2012 نسبت به سال قبل از آن شده است.

در ماه ژانویه از کل صادرات 1.1 میلیون بشکه ای نفت ایران، 286 هزار بشکه از آن به هندوستان وارد شد.

این نخستین بار است که معضلات بیمه ای ، تاثیر مستقیمی بر پالایشگاه های خریدار نفت ایران می گذارد.

اوپدیا می گوید کمبود پوشش بیمه ای به آوریل 2012 باز می گردد ، اما از فوریه امسال بود که بیمه گران این موضوع را صریحا اعلام کردند.

اوپدیا خاطرنشان کرده است که شرکتش به وزارت نفت دولت فدرال هند نامه نوشته و درخواست ساز و کاری جایگزین کرده است.

MRPL در نامه اش به وزارت نفت هند به تاریخ 27 فوریه که به رویت رویترز رسیده است نوشته :” پالایشگاه های خریدار نفت ایران ممکن است به شدت ضربه بخورند.”

ماه گذشته یک منبع دولتی در هند اعلام کرد که دهلی نو برای پوشش بیمه ای شرکت های پالایشگر راهی خواهد یافت اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

MRPL در حال حاضر نیز انتظار دارد تا پایان سالی مالی در 31 مارس ، چهل درصد واردات خود از ایران را کاهش دهد.

بر اساس اطلاعاتی که منابع تجاری اعلام کرده اند ، هند در ده ماه نخست سال مالی جاری ، 22 درصد واردات نفت خام از ایران را کاهش داده است.

منبع : رویترز -