آزمایش موشکی؛ پیام ایران چیست؟

نویسنده

» تحلیل کریستین ساینس مانیتور از رزمایش نظامی ایران

پیتر گریر

آزمایش روز دوشنبه شهاب 3 و سجیل توسط ایران، برای آزمون موشک‌هایی که می‌توانند اسرائیل، نیروهای آمریکا در خاورمیانه و حتی جنوب شرقی اروپا را هدف قرار دهد، به آن کشور فرصتی تازه بخشید.

ایران این موشک‌ها را در گذشته  با موفقیت آزمایش کرده بود، اما تکامل سیستم موشک‌های دوربرد روند دشواری است که هر بار شلیک آن به تولید کنندگان آن چیز تازه‌ای می‌آموزد.

گرِگ تیلمان عضو ارشد سازمان کنترل سلاح گفت: «هربار که با موفقیت یک سیستم را شلیک می‌کنید به شما نشان می‌دهد که کمی بیشتر بر آن مسلط شده‌اید.»

ایران سه دوره آزمایش موشکی انجام داده که یکشنبه گذشته آغاز شده است. این مانور زمانی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین ایران و آمریکا و متحدان این کشور با فاش شدن یک کارخانه غنی‌سازی اورانیوم مخفی شدت گرفته است.

به گزارش تلویزیون ایران، روز دوشنبه تهران آزمایش‌ها را با پرتاب موفقیت‌آمیز نسخه‌های اصلاح‌شده شهاب 3 و سجیل تکمیل کرد. هر دو موشک‌ها می‌توانند حدود 1200 مایل پرواز ‌کنند.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، عبدالله عراقی، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران گفت: «موشک‌های ایران قادرند هر مکانی را که ایران را تهدید کند مورد هدف قرار دهد.»

شهاب 3 قدیمی‌تر است. ایران تاکنون  این نوع موشک را در تعداد کم تولید کرده است وکارکرد آن بر پایه سلاح با سوخت مایع (معروف به غیر دقیق بودن) میان‌برد نو دانگ کره شمالی طراحی شده است.

ایران در طی سال‌ها شهاب را اصلاح کرده است و باک سوخت آن را درون بدنه موشک گسترش داده و برد آن را زیاد کرده است. اما برخی کارشناسان غربی معتقدند دانشمندان ایرانی به پایان خط پیشرفت شهاب 3 رسیده‌اند.

سجیل داستان متفاوتی دارد. سوخت آن جامد است که به این معنی است که انتقال و پنهان کردن آن آسان‌تر است و افراشتن و شلیک آن سریع‌تر از شهاب است.

از آن گذشته این موشک شباهت ظاهری کمتری به موشک‌های خارجی دارد واین بدان معنی است که ممکن است طراحی آن در داخل کشور انجام شده باشد.

آقای تیلمان که به عنوان کارشناس تکثیرسلاح های هسته‌ای با کمیته منتخب سنا، درسازمان اطلاعات و وزارت امور خارجه، پیش از پیوستن به سازمان کنترل سلاح همکاری کرده است، می‌گوید: «موشک‌های سوخت جامد تسلیحات نظامی بهتری هستند.»

ایران سال گذشته برای اولین بار نوع دیگری از سجیل را با موفقیت پرتاب کرد.

این آزمایش‌ها،  همراه با آشکار شدن کارخانه غنی‌سازی اورانیوم نزدیک قم، فوریت بیشتری به دیدار کلیدی روز پنجشنبه بین ایران و شش قدرت بزرگ می‌بخشد که طی آن تلاش خواهد شد برنامه مظنون به تسلیحات هسته‌ای ایران تحت کنترل در آید.

وزارت کشور انگلیس روز دوشنبه گفت، در زمانیکه ایران قرار است در این دیدار شرکت کند، شلیک موشک‌ها «علامت اشتباهی به جامعه بین‌المللی می‌فرستد.»

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور، 28 سپتامبر