یارانه هانرسیده، گرانی رسید

نویسنده
فیروزه متین

» اردیبهشت؛ ماه افزایش قیمت ها

در شرایطی که هجوم مردم برای ثبت نام در فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی موجب از کار افتادن سایت سازمان هدفمندی شده، گزارش ها حاکی از افزایش قیمت نان، سوخت، مکالمه موبایل، بیمه خدمات درمانی و کرایه تاکسی و اتوبوس از ابتدای اردیبهشت ماه است. افزایش قیمت ها در حالیست که دولت هنوز حتی زمان دقیق اجرای مرحله دوم هدفمندی را اعلام نکرده است.

 

بنزین: ۱۰۵۰ تا ۱۲۰۰ تومان

خبر گرانی سوخت، اولین خبری بود که دیروز از موج افزایش گرانی ها منتشر شد.

به نوشته مهر، شاپور محمدی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در اینباره گفت: “هنوز زمانبندی قطعی افزایش قیمت بنزین نهایی نشده است اما احتمال دارد آخر همین ماه باشد. این افزایش قیمت ممکن است در فروردین یا اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شود. بر اساس آخرین تصمیم گرفته شده در دولت با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نظام سهمیه بندی بنزین همچون گذشته ادامه می یابد. فعلا دولت برنامه ای برای سوزاندن بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت‌ها ندارد اما قرار شده پس از ابلاغ قیمت‌های جدید بنزین، یک زمان‌بندی هم برای مصرف بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌ها تعیین و ابلاغ شود”.

مهر در پایان این خبر می افزاید: “برخی اخبار غیر رسمی از قیمت بنزین سهمیه‌ای بین ۷۰۰ تا ۸۵۰ تومان و بنزین آزاد ۱۰۵۰ تا ۱۲۰۰ تومان در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حکایت دارد”.

 

نان: سلب اختیار از وزارت صنایع

درباره افزایش قیمت نان هم عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به فارس می گوید:” ریاست جمهوری خود مسئولیت تغییر قیمت نان را در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها به عهده گرفته است و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه نقشی نداردبه دلیل حساسیت بالای قیمت نان، ریاست جمهوری و آقای سینکی، دبیر اجرایی ستاد هدفمندی یارانه ها سناریوهای مربوطه را تهیه کرده و در مورد قیمت نان تصمیم گیری می کنند”.

به نوشته فارس، پیش از این قبادی اعلام کرده بود که اگر قرار باشد تغییری در قیمت نان ایجاد شود، از فروردین ماه سال ۹۳ این کار صورت خواهد گرفت.

گفتنی ست یارانه نان از آذر ماه ۱۳۸۹به صورت ماهانه نفری ۳۵۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوارها واریز شده بود و پس از آن، دولت دهم تصمیم گرفت در یک مرحله دیگر، به ازای هر نفر ۵۰۰ تومان اضافی به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

 

مکالمه موبایل؛ دقیقه ای ۵۰ تا ۶۰ تومان

سایت “خبرآنلاین” هم از گرانی تعرفه تلفن همراه خبر داده و نوشته: “دولت یازدهم سرانجام بعد از هفت ماه مقاومت در برابر افزایش تعرفه‌های ارتباطی با مصوبه خود در سال ۹۲، تعرفه‌ مکالمات سیار را همچون مصوبه دولت دهم افزایش داد.تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات در روزهای پایانی سال ۹۲ نحوه محاسبه مکالمات تلفنی اعم از ثابت و سیار را تغییر داد و از پالس‌محور به دقیقه‌ای رساند.با این تصمیم دیگر مشترکان ثابت و سیار برای نحوه محاسبه هزینه‌شان دچار سردرگمی نمی‌شوند و به راحتی می‌توانند با چند عمل اصلی به هزینه اصلی خود برسند.اکنون همان طرح بعد از تقریبا هفت ماه مجددا به اجرا گذاشته شده و اپراتورها مکلف به اجرا شده‌اند؛ با این حساب ظاهرا جلوگیری از افزایش تعرفه‌ها دیگراولویت کاری دولت و مخصوصا وزارت ارتباطات نیست.در مصوبه پایانی سال ۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات ظاهرا تعرفه مکالمات همراه علاوه بر دقیقه‌ای شدن، فلت هم شده است و نرخ آن در سیم‌کارت‌های دائمی حداقل از ۴۹۹ ریال به ازای یک دقیقه مکالمه تا ۵۹۹ ریال (دقیقا ۵۹۸.۸) متغیر است.تنها تفاوتی که در مصوبات این دولت و دولت قبلی در این زمینه به چشم می‌خورد این است که سقف تعرفه در نظر گرفته شده برای مکالمات موبایلی در دولت قبلی ۶۱۸ تومان در یک دقیقه می‌شد اما در دولت کنونی ۵۹۹ ریال است”.

 

بیمه درمانی؛ ۶۶ درصد

در خصوص افزایش هزینه بیمه خدمات درمانی هم محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت گفته است: “تعرفه های جدید خدمات تشخیصی و درمانی برای سال ۹۳ در شورای عالی بیمه تصویب شده و به زودی تا آخر فروردین در هیئت دولت به تصویب نهایی می رسد و از اول اردیبهشت اجرایی می شود. با توجه به اینکه دولت یازدهم برای اولین بار قیمت تمام شده و واقعی خدمات پزشکی را تعیین و تصویب کرده است. رویکرد کلی دولت در تعیین تعرفه ها این است که با حمایت بیمه ها و به نحوی که سهم پرداختی مردم کمتر شود، به سمت تعرفه های واقعی حرکت کنیم. اعتبار سازمان‌های بیمه گر امسال حدود ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است اما با توجه به بدهی پیشین بیمه ها و رویکرد دولت در ارتقای خدمات پیشگیرانه میزان رشد تعرفه های پزشکی در سال جاری کمتر از این میزان است”.

 

کرایه؛ ۲۵ درصد

درموردافزایش کرایه های حمل و نقل عمومی در شهر تهران نیز غلامحسین آرام، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران می گوید: “کرایه های حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی از اول اردیبهشت از ۱۷ و نیم تا ۲۵ درصد افزایش می یابد. کرایه های حمل و نقل عمومی شامل تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو از اول اردیبهشت به تناسب مسیر خطوط مسافربری از ۱۷ و نیم تا حداکثر ۲۵ درصد افزایش می یابد. براساس توافق صورت گرفته با مدیران سازمان تاکسیرانی شهر تهران،شرکت واحد اتوبوسرانی و شرکت مترو مقرر شد کرایه های حمل و نقل عمومی از اول اردیبهشت افزایش یابد.در تعیین نرخ کرایه خطوط مسافربری به تناسب مسیر خطوط و برای اینکه مسافر برای پرداخت کرایه با مشکل مواجه نشود حد تناسب ۱۷ و نیم تا حداکثر ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است”.

گفتنی ست دولت پیش از عید هم قیمت گاز مصرفی را ۲۵ درصد و قیمت آب را ۲۰ درصد افزایش داده است.