آمار تردید برانگیز از پیشرفت ها

نویسنده

حمید احدی

با طرح ادعاهای باورنکردنی از پیشرفت ها و موفقیت های نهادهای مختلف توسط مسوولان، کارشناسان احتمال می دهند که دولت در یک طرح تبلیغاتی مسوولان را مامور کرده باشد تا در مصاحبه های پی در پی آمار و ارقامی به مردم ارائه دهند که نشان دهنده موفقیت مسوولان باشد. احتمال می رود اولین گام در این راه در اولین روز کاری سال 86 توسط محمود احمدی نژاد رییس جمهور برداشته شود که قرارست در مصاحبه ای مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گوید.

شنیده شده همزمان با ابلاغ طرح تبلیغاتی دولت، رسانه های هوادار دولت نیز مطابق برنامه ای که با همکاری مرکز تبلیغات اسلامی و ستاد ائمه جمعه تهیه شده موظف شده اند در مواردی مانند دستگیری ملوانان بریتانیائی نیز با نوشتن مقالات و اظهارنظرهای حماسی ترتیبی فراهم آورند که با اخبار و اطلاعات حاکی ناکامی های دولت در زمینه سیاست خارجی و اقتصادی، تحت الشعاع قرار گیرد.

تا کنون، مقامات قضائی و انتظامی با دادن آماری که صحت آن برای کارشناسان نیاز به اثبات دارد و جز با پژوهش های مستدل امکان پذیر نیست ادعا کرده اند که میزان جرائم نوروزی و تصادفات جاده ای و ناامنی ها در کشور کاهش یافته است. اولین خبر خوش برنامه ریزی شده را معاون دادستان تهران اعلام داشت که دو روز مانده به پایان تعطیلات اعلام داشت میزان جرائم ایام تعطیلات نوروز در تهران نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است.

کاهش بیست در صد

محمود سالارکیا بدون اشاره به تعطیل بودن دادسرا ها در دو هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار فارس ادعا کرده که “در جرائمی مانند سرقت، نزاع دسته‌جمعی و جرائم دیگر با کاهش 20 درصدی مواجه بوده‌ایم.” وی توضیح داده که در کاهش جرائم تعطیلات نوروز، عواملی مانند اجرای طرح امنیت اجتماعی و برخورد با اراذل و اوباش نیز دخیل بوده است.

خبرگزاری فارس علاوه بر این، یک روز مانده به پایان تعطیلات نوروزی گزارش داد که در ایام تعطیلات نوروز فقط یک درصد از رانندگان رفتار پرخطر داشتند. این خبر را سردار محمد رویانیان فرمانده راهنمائی و راهنمائی کشور به نوشته خبرنگار اجتماعی فارس در هنگام بازدید بر فراز تهران [از هلی کوپتر] ابراز داشته و با بیان اینکه امسال میزان تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در ایام تعطیلات نوروز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است گفت: مردم تعطیلات امسال را با آرامش خاص رانندگی کردند، به طوری که در نوروز 86 بیش از 90 درصد از رانندگان مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کردند که این امر در کاهش میزان تصادفات بسیار موثر بوده است.

وی با بیان اینکه تنها 10 درصد رانندگان مرتکب تخلف شده اند، بدون ارائه آمار دقیقی افزود امسال با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی قدرت کنترل پلیس را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم که در این راه تدابیر فرماندهی ناجا نیز بسیار موثر بوده است. سردار رویانیان ادعا کرد که میزان تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی نیز در کشور طی ایام تعطیلات با کاهش روبرو شده با این توضیح که “آمارهای نهایی را پس از اعلام پزشکی قانونی به مردم داده می شود” اما از گفتن این جمله هیچ تردیدی به خود راه نداد که کاهش آمار تلفات جاده‌ای در نوروز امسال چشمگیر بوده است.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر گزارش داده که فرمانده نیروی انتظامی در روز دوازدهم فروردین در جمع خبرنگاران ازکاهش 37 درصدی تلفات جاده ‌ای در نوروز 86 خبر داده و افزوده: در سال گذشته تا این زمان، 735 نفر جان خود را از دست داده بودند که امسال این رقم به 638 نفر رسیده است. به گفته وی آمار تصادفات نیز با 12 درصد کاهش رو به رو بوده است. این رقم در گفتگو سردار رویانیان 20 در صد ذکر شده بود.

سردار احمدی مقدم ادعا کرده که آمار همه زمینه ها در سال گذشته آماده شده و بر اساس آن در سال گذشته در قتل 4 درصد، سرقت به عنف 10 درصد، شرارت 20 درصد، راهزنی 40 درصد و سرقت از بانک 43 درصد کاهش نسبت به سال 84 داشته‌ایم.

جمع آوری آمار

گفتنی است که به طور معمول جمع آوری آمار سراسر کشور و جمع آوری و نتیجه گیری از آن کمتر از یک سال به طول می انجامد و تاکنون سابقه نداشته که در آخرین روز کاری سال، آمار چندان به روز باشد که گرد آمده و به نتیجه گیری رسمی رسیده باشد.

در عین حال گفتنی است در حالی ادعا شده که شرارت و راهزنی در کشور به ترتیب 20 و 40 در صد کاهش داشته که در چهار استان مرکزی و غربی کشور در سال گذشته اخبار شرارت و راهزنی افزایش نشان داده و عده ای از گروگان ها در سیستان و بلوچستان و کرمان بعد از گذشتن ماه ها همچنان در دست گروگان گیرها هستند. در حالی که در موارد بسیاری ابتکارهای شخصی خانواده گروگان ها، و پرداخت باج توسط آن ها باعث رهائی گرفتاران شده است.

سال گذشته برای اولین بار سپاه پاسداران و بسیج به کمک نیروی انتظامی رفته و با تشکیل مرکزی در شرق کشور که از خراسان جنوبی تا کناره های دریای عمان گسترده بود، با نیروئی ده هزار نفره کوشیدند که امنیت را برقرار کنند. اما انفجارها و گروگان گیری ها و نا آرامی های گسترده باعث شد که در منابع بین المللی نیروی انتظامی، در کنترل این بخش از کشور ناتوان خوانده شود. فرمانده نیروی انتظامی در طول سال بارها با پذیرش ناامنی ها ادعا کرد که دولت های افغانستان وپاکستان به علت ناتوانی در کنترل مرزها علت عمده ناامنی در استان های مرزی ایران هستند.