معاون سابق وزارت دفاع زندانی اسراییلی هاست

نویسنده

» ادعای "نهادهای ذی ربط" ایرانی پس از دو سال تحقیقات:

دوسال پس از ناپدید شدن علیرضا عسگری معاون اسبق وزارت دفاع جمهوری اسلامی، سایت الف ادعا کرد که تحقیقات دوساله نهادهای ذی ربط نشان می دهد که وی توسط سرویس های اطلاعاتی بیگانه” دزدیده شده” و در اسراییل زندانی است.

ادعای زندانی بودن مقام عالی رتبه نظامی ایران پس از آن مطرح می شود که طی سالهای گذشته منابع مختلف غربی خبرهای زیادی را درخصوص داوطلبانه بودن خروج عسگری از کشور و  پناهنده شدن وی به آمریکا توسط منتشر کرده بودند. برخی منابع همچنین خبر داده بودند که به عسگری دلیل آشنایی با فعالیت های برون مرزی سپاه، منبع اصلی اطلاعاتی درخصوص تاسیسات هسته ای الکبار سوریه بوده که در شهریور ماه سال ۸۶ توسط اسراییل مورد حمله قرار گرفت.

براساس گزارش الف، علی‌رضا عسگری”با همکاری موساد و سازمان‌های اطلاعاتی آلمان و انگلیس ربوده شده و در نهایت به اسراییل برده شده است”. این سایت متعلق به محافظه کاران درخصوص سابقه عسگری نوشته است: “علیرضا عسگری، نظامی سابق ایران، که پس از بازنشستگی به تجارت زیتون و روغن زیتون در سوریه مشغول بود، در تاریخ 16 آذر 85 از دمشق وارد هتل جیران استانبول ترکیه شد و دو روز بعد 18 آذر مفقود شد.” الف نوشته که “از زمان ربوده شدن عسگری در 18 آذر 1385 تاکنون، پیگیری‌های دستگاه سیاست خارجی کشورمان برای آزادی وی ادامه دارد.”

سایت الف در حالی عسگری را زندانی اسراییلی ها دانسته که پیش از این درفروردین ماه سال ۸۶ به  ابراز حساسیت در مورد اطلاعات نظامی در اختیار وی پرداخته بود. الف آن زمان نوشت: “با توجه به اینکه عسگری از چندین سال پیش بازنشسته شده و از سلسله مراتب تصمیم گیری نظامی ایران خارج شده است، به نظر می رسد سازمانی که وی همینک در اختیار آن قرار دارد، همانگونه که از قبل پیش بینی می شد نتوانسته است اطلاعات چندانی از وی به دست آورد و این اقدام به حرکتی سوخته برای سازمان های اطلاعاتی غرب تبدیل شده است. بر همین اساس و با توجه به شکست پروژه استحصال اطلاعاتی از عسگری، انتظار می رود به زودی پروژه  استفاده رسانه ای از این اقدام آغاز شود.”

 

پناهندگی یا ربایش؟

نگرانی مقامات امنیتی ایران درخصوص حضور عسگری در غرب بیشتر به اطلاعاتی برمی گردد که گفته می شود وی از برنامه ها وخرید های تسلیحاتی ایران دارد. این نگرانی ها در حالی در منابع محافظه کار بازتاب می یابند که بعد از ناپدید شدن نامبرده، روزنامه واشنگتن پست نوشت عسگری به دلخواه خود پناهنده شده است و تایمز لندن ادعا نمود که عسگری از سال ۲۰۰۳ برای منابع غربی جاسوسی می کرده است. روزنامه سوئیسی نوی زورخر زایتونگ هم مدعی شد که عسگری اطلاعات ذی قیمتی را از برنامه هسته ای ایران به غرب داده و از جمله این اطلاعات افشای همکاری های هسته ای ایران سوریه بوده است. اطلاعاتی که گفته می شود در نهایت به بمباران تاسیسات الکبار انجامید که به گفته منابع غربی حتی اسراییلی ها هم ازوجود  آن با خبر نبودند.

سایت الف در مطلب اخیر خود با اشاره به اطلاعاتی که پس از ناپدید شدن عسگری در مورد وی در نشریات خارجی منتشر شد نوشته است: “سازمان اطلاعات خارجی انگلستان اولین سرویسی بود که استفاده رسانه‌ای از این ربایش را آغاز کرد و رسانه‌های امریکایی به نقل از منابعی در ام. آی. سیکس اعلام کردند که عسگری به ماموران این سازمان گفته است که مقادیر زیادی اورانیوم از یک پایگاه هوایی نظامی در کیسانگن سودان به ایران منتقل شده است. این رسانه‌ها مدعی شدند مقصد این پرواز نطنز بوده است.”

 

خانواده عسگری و رد ادعای پناهندگی

در اسفندماه سال ۸۵ خبرگزاری فارس مصاحبه ای را با خانواده عسگری از جمله زیبا احمدی همسر وی ترتیب داد که منکر پناهندگی وی شده و می گفت که مسوول گم شدن وی ترکیه است. همسر وی درخصوص پناهندگی علرضا عسگری گفت: “ آقای عسگری با ایران مشکلی نداشته که بخواهد پناهنده شود. کسی که می‌خواهد پناهنده شود اول خانواده‌اش را با خودش می‌برد. خانه، ماشین و هر چه دارد به اسم خودش است، اگر می‌خواست برود تکلیف این‌ها را مشخص می‌کرد. مگر می‌شود خودش برود و خانواده‌اش در ایران باشند؟”

احمدی در پاسخ به پرسشی درخصوصادعاای مقام های رسمی در مورد بازنشستگی عسگری در سن 43 سالگی مدعی شد: “خودش تقاضای بازنشستگی کرد. ایشان از 18سالگی کار می‌کرد.”