آماده سازی برای جنگ؟

نویسنده

» گزارش دیلی میل از رزمایش نظامی تنگه هرمز

ایران رزمایش نظامی خود را  در تنگه هرمز آغاز کرده است، که خود باعث نگرانی هایی از امکان بسته شدن این آبراهه حساس در صورت بروز درگیری میان تهران و غرب شده است.

این رزمایش نظامی که “ولایت-90” نامیده می شود در میانه تشدید مقابله غرب و ایران بر سر برنامه هسته ای ایران انجام می شود.

برخی تحلیلگران و دیپلمات ها معتقدند جمهوری اسلامی می تواند در صورت بروز جنگ میان غرب و این کشور بر سر برنامه تولید بمب هسته ای، تنگه هرمز را مسدود کند. دشمنان قدیم ایران شامل اسرائیل و آمریکا، امکان اقدام نظامی علیه ایران را در صورت شکست مذاکرات و دیپلماسی و تحریم های اقتصادی برای تغییر رویه ایران، رد نکرده اند.

ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور برای مقاصد صلح آمیز دنبال می شود.

حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ایران گفته است “تصمیم بستن تنگه هرمز، که نیروهای نظامی ایران قادر به انجام آن هستند، باید از سوی مقامات بالای جمهوری اسلامی صادر شود.”

ایران در گذشته گفته است که درصورت حمله نظامی به این کشور، ایران به منافع آمریکا در منطقه حمله خواهد کرد و تنگه هرمز را خواهد بست؛ تنگه ای که تنها مسیر صدور نفت کشورهای عرب خلیج فارس به بازار های جهانی است.

دریادار سیاری گفت رزمایش تنگه هرمز توان نظامی ایران را برای کنترل منطقه نشان می دهد و موشک ها و اژدر های جدید ایران را نیز به نمایش می گذارد.

مقامات ایرانی نگفته اند که این تنگه در حین رزمایش هم بسته خواهد شد.

سیاری گفت هدف ایران “نشان دادن قدرت دفاعی و پیشگیرانه ایران ضمن ارسال پیام صلح به منطقه است.”

آمریکا، بریتانیا و کانادا تحریم های جدیدی را علیه بخش انرژی و مالی ایران اعمال کردند و اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی امکان تحریم نفتی ایران است.

ایران روز سه شنبه به بالگردهایی که به محل رزمایش نزدیک شده بودند هشدار داد.

منبع: دیلی میل– 26 دسامبر 2011