باغ های سبز احمدی نژاد برای تقابل با خامنه ای

نویسنده
نازنین کامدار

» دو سخنرانی جنجالی در یک روز

محمود احمدی نژاد در فاصله کمتر از 48 ساعت با دو اظهار نظر درباره سیاست های فرهنگی و ایدئولوژیک حکومت، آتش جنجال درباره آنچه که “جریان انحرافی” نامیده می شود را شعله ور تر کرد. سخنان او درباره توانایی خلقت انسان به اندازه خدا و نیز اعلام بی اعتقادی اش به وجود جنگ فرهنگی بر علیه جمهوری اسلامی،بی شباهت به  اظهار نظرهای رئیس دفتر حاشیه ساز وی نیست؛ اظهاراتی که از هم اکنون در کانون جدال های درونی حکومت قرار گرفته است.

احمدی نژاد دیروز در جمع رایزن های فرهنگی جمهوری اسلامی در تهران، با بیان اینکه “اعتقادی به وجود جنگ فرهنگی ندارم”،   در تقابل با گفتار رسمی حکومت و شخص آیت الله خامنه ای که همواره از “تهاجم فرهنگی دشمنان”،”تلاش برای تضعیف اعتقادات دینی” و اخیرا “جنگ نرم” سخن می گوید،موضع گیری کرد. او سپس قبل از آنکه این سخنان  در صدر اخبر رسانه های منتقد  قرار بگیرد در یک نمایشگاه در تهران گفت که “آنچه خدا خلق کرده را انسان هم می تواند خلق کند”.
بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، احمدی نژاد در جمع رایزنان سفارت خانه های جمهوری اسلامی گفته است: “بنده به این موضوع اعتقاد ندارم، زیرا جنگ فرهنگ با بی‌فرهنگی و تعالی با سکوت است. جنگ و درگیری در دو نظام فکری و ارزشی که در راستای کمال انسان باشند، معنا و مفهومی ندارد”.
به نوشته فارس،او با اشاره به طرح موضوعاتی درباره تشکیل ارتش سایبری هم گفته: “نباید به فرهنگ رنگ و بوی نظامی داد، ذات فرهنگ ریشه‌کن کردن برخورد نظامی از مناسبات انسانی است، فرهنگ بدین معناست که رابطه انسان‌ها نباید براساس زور و قدرت باشد بلکه باید براساس انسانیت تنظیم گردد و اگر بدنبال یک نبرد فکری و اندیشه‌ای هستیم باید بدانیم زمانی موفق خواهیم بود که بر فضای فکری و اندیشه عالم غلبه کنیم”.
احمدی نژاد در حالی به نقد هسته اصلی سیاست فرهنگی حکومت  یعنی “تهاجم فرهنگی” و “جنگ نرم” پرداخته که از یک سو روزانه دهها برنامه رادیو و تلویزیونی، گفت و گو، مقاله و سخنرانی با محوریت این موضوعات تولید می شود و از سوی دیگر نظامیان در دوران وی بیشترین فرصت را برای حضور در همه عرصه ها از جمله عرصه فرهنگی داشته اند.  

گفتنی اینکه موضوع تهاجم فرهنگی آنچنان مورد توجه آیت الله خامنه ای بوده که در اینباره کتابی نیز با عنوان “گزیده بیانات مقام معظم رهبری درباره تهاجم فرهنگی” از سوی انتشارات سپاه پاسداران در سال گذشته منتشر شده است.

سخنان و عملکرد پیشین احمدی نژاد هم مخالف مواضعی بوده که در چند ماهه اخیر گرفته است؛تا حدی که آیت الله خامنه ای در اظهار نظر مشهور خود در نمازجمعه 29 خرداد 88، گفته بود که دیدگاه های احمدی نژاد در مقایسه با هاشمی رفسنجانی به وی نزدیک تر است.

احمدی نژاد که به گفته فرماندهان سپاه  ”طی عملیاتی پیچیده” به ریاست جمهوری رسید،و انتخاب وی به ریاست جمهوری در دور دوم منجر به تظاهرات میلیونی مردم ایران شد، در حالی گفته  روابط انسان ها نباید مبتنی بر زور باشد که مخالفان وی در زندان ها به سر می برند.

 

انسان ـ خدا
به نوشته خبرگزاری های داخلی احمدی نژاد دیروز در یک نمایشگاه دولتی هم با عنوان “از علم تا عمل” گفته است: “انسان می‌تواند مظهر خلاقیت خدا شود و هر آنچه خدا خلق کرده است انسان هم می‌تواند خلق کند”.
او به ماجرای ظهور امام دوازدم شیعیان هم اشاره کرده و گفته است: “آن‌قدر تعصبات نژادی، قومی، تبلیغی و… وجود دارد که اجازه کارهایی را به ما نمی‌دهد. مردم را باید به کجا دعوت کرد؟ آن باغ سبز کدام است؟ پاسخ روشن است، در مقابل این نظم مادی و ضدانسانی باید نظم جهانی مطلوب خود را معرفی کنیم و این فصل مشترک پیام همه‌ پیامبران است. اگر بگویید بیایید مثل ایران شوید، مقاومت وجود دارد. اگر بگویید بیایید مسلمان شوید، مقاومت وجود دارد و تنها جایگزین مطلوب قابل عرضه و قابل پذیرش توسط اکثریت بشریت، نظم و جامعه‌ مهدوی است. برای نفی وضع موجود نیز بهترین وسیله، معرفی نظم جایگزین است و ما امروز در عرصه اندیشه کالایی ارزشمند‌تر از این نداریم”.

او افزوده است: “دیده‌ام که بعضی از افراد کوته‌فکر مطرح می‌کنند وقتی سخن از حکومت جهانی می‌شود ولایت فقیه چه معنایی دارد؟ پاسخ این است که ولایت فقیه راه و مسیر و در حقیقت پشتیبان است. ولایت فقیه در ایران است تا حاکمیت جهانی اسلام را فریاد بزند”.

مواضع جدید احمدی نژاد در شرایطی مطرح شده که هفته گذشته آیت الله خامنه ای طی سخنانی که از سوی رسانه های حکومتی به “اتمام حجت با دولت” تعبیر شد، دولت را به پرهیز از حاشیه آفرینی در زمینه فرهنگ دعوت کرده بود.

اما سخنان روز گذشته احمدی نژاد تنها اقدام او در “حاشیه آفرینی فرهنگی” آنهم پس از هشدارهای آیت الله خامنه ای نبود. وی آنطور که محمد حسینی، وزیر ارشاد روز یکشنبه اعلام کرد، نسبت به تغییر نام این وزارتخانه از “وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی” به “وزارت فرهنگ و هنر” را رد نکرده است.

همزمان انتشار ویژه نامه های جنجالی مانند “خاتون” هم ادامه دارد.

 

اولین واکنش ها

اعلام بی اعتقادی احمدی نژاد به جنگ فرهنگی، روز گذشته  با واکنش هایی در میان چهره های محافظه کار همراه شد.

 فاطمه رجبی، نویسنده کتاب “احمدی نژاد؛معجزه هزاره سوم”، به سایت مشرق گفته است:” احمدی نژاد در مسایل فرهنگی راه دولت اصلاحات را می رود”.

او افزوده است:” دولت اصلاحات و توسعه هم همان فرهنگ ارتجاعی دوران شاه بود. باستان‌گرایی چه مفهومی دارد؟ که ما بیاییم بگوییم اسلام ما اسلام ایرانی است. اینها حرف‌های زمان شاه است. مثل گفت و گوی تمدن های خاتمی که فرح نیز گفت این همان گفت و گوی ادیان من است که درست هم می‌گفت. اهداف بیگانه نیز در آن بود. حالا نیز مکتب ایرانی مطرح است”.

روزنامه جوان نیز در یادداشتی با عنوان “زمینه چینی برای وقوع فتنه بزرگتر” نوشته است: “امروز جریان فتنه عمدتا در سخنرانی‌ها و مکتوبات خود به طور آشکار و علنی اصل ولایت فقیه و جایگاه رهبری و شخص رهبری نظام را مورد حمله قرار می‌دهد و جریان انحرافی به مقتضای شرایطی که در آن قرار دارد، فعلا به مخالفت با سیاست‌ها و فرامین مورد تأکید مقام معظم رهبری بسنده کرده است و شاید روزی فرا رسد که آنان نیز نقد اصل ولایت فقیه و مخالفت با رهبری را به طور آشکار و علنی در دستور کار خود قرار دهند”.

این رسانه نزدیک به سپاه در گزارش اصلی دیروز خود نیز با عنوان “عدم اعتقاد به جنگ فرهنگی تکرار ‘توهم توطئه اصلاح طلبان”، نیز به سخنان اخیر احمدی نژاد حمله  و وی را به سرنوشتی مشابه سرنوشت “سران فتنه” تهدید کرد.

 جوان نوشت: “چشم بستن برخی مسئولان بر واقعیت ناتوی فرهنگی و جنگ نرم دشمن یادآور اظهارات اصلاح طلبان است که در ایامی که رهبرمعظم انقلاب هشدارهایی را در خصوص راهبردهای غرب مطرح می کردند،از «توهم توطئه» سخن به میان می آوردند و هم اکنون متاسفانه بیان جدیدی از اظهارات اصلاح طلبان دیروز و فتنه گران امروز توسط برخی از مسئولین شنیده می شود.  اینکه برخی مسئولین در چارچوب باورهای نظام حرکت نکرده و ژست های هماهنگ ومورد پسند فتنه گران را طرح و بیان می کنند هشدارهایی جدی را خطاب به این مسئولین گوشزد می کند که مراقب باشند خانه های خالی فتنه گران را به بهانه رای های واهی پر نکنند”.

 آنطور که سایت جهان نیوز نوشته، سخنان احمدی نژاد درباره جایگاه انسان نیز با واکنش رئیس دفتر مصباح یزدی، حجت الاسلام جلالی،مواجه شده و او گفته است: “دیدگاه جناب آقای رئیس جمهور راجع به انسان،بیشتر بر این مبنا است که گاهی انسان شاعرانه بحث می‌کند، یا یک جوان و نوجوان انشاء می‌نویسد و ممکن است در انشایی خود از تعابیر شاعرانه استفاده کند که اینگونه مباحث، انسان خداگونه، آنچه خدا خلق می‌کند می‌تواند خلق کند، مطرح می‌شود. در تعبیر‌های شاعرانه شاید اینگونه مطالب درباره خالق بودن انسان و اینکه «انسان می‌تواند هر آنچه خدا خلق کرده را خلق کند» جایی برای گذشت داشته باشند اما اینکه افرادی که تریبون دارند و اظهاراتشان انعکاس وسیع و گسترده‌ای در جامعه دارد، این مطالب را مطرح کنند برای جامعه مشکل‌ساز خواهد شد”.