موج محدودیت به خواجه نصیر هم رسید

نویسنده

daneshgahkhajenasir458.jpg

محسن فانی

از میان دانشگاههای ایران، دانشگاه خواجه نصیر از جمله معدود دانشگاههایی است که طیف مدیریتی آن بعد از ریاست جمهوری احمدی نژاد تاکنون تغییر نکرده و در یک سال گذشته در مقایسه با بسیاری از دانشگاه ها، برخوردهای کمتری با دانشجویان و نیز تشکل های دانشجویی در آن به ثبت رسیده؛وضعیتی که در حال تغییر است.

به گفته یکی از دانشجویان این دانشگاه: “دکتر علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیر از چند سال پیش به این سو این پست را در اختیار دارد که اعتقاد چندانی به برخورد شدید با دانشجویان ندارد. آیت الله کاملی هم که رئیس نهاد رهبری است و همچنین دکتر مجید بازرگان معاونت دانشجویی دانشگاه هم به نسبت روند حاکم بر دانشگاههای دیگرف برخورد میانه رو تری با دانشجو دارند”.

اما با این وجود مدتی است برخی محدودیت ها و فشار ها در این دانشگاه نیز مشاهده می شود؛ از جمله محدودیت هایی که بر انجمن اسلامی دانشجویان اعمال شده و احضار برخی مدیران مسئول نشریات به کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی و همچنین محدودیت هایی در مورد پوشش دانشجویان دختر که از سوی حراست دانشگاه به مرحله اجرا درآمده است.

در همین ارتباط و بر اساس سنت سنوات گذشته در ماه رمضان، انجمن اسلامی دانشجویان قصد داشت برنامه ای با حضور دکتر هاشم آقاجری، تقی رحمانی و سوسن شریعتی برگزار کند که از ابتدا با ممانعت روبرو شد.

یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه در این مورد می گوید: “انجمن قصد داشت در کنار مراسم سخنرانی مراسم افطاری را نیز با حضور برخی فعالان دانشجویی و سیاسی برگزار کنداما هیات نظارت دانشگاه با تعلل در تشکیل جلسه برای صدور مجوز از ارائه هرگونه جوابی در مورد این برنامه و درخواست انجمن برای صدور مجوز خودداری کرد و در نهایت ریاست دانشگاه به صورت مشروط با برنامه موافقت کرد”.

این دانشجو می افزاید: “بر اساس شروط رئیس دانشگاه سخنرانی دکتر هاشم آقاجری نباید انجام می شد، سخنرانی ها باید سیاسی نمی بود و فقط جنبه معنوی می داشت، خبرنگاران نباید به جلسات دعوت می شدند، مهندس موسوی دبیر کل ادوار تحکیم وحدت که به تازگی از زندان آزاد شده بود، به هیچ وجه نمی بایست در برنامه و حتی دانشگاه حضور یابد. علاوه بر اینها انجمن اسلامی هم موظف به ارائه لیست مهمان های افطاری به حراست شد”.

این دانشجو در ادامه به مسائل دیگر از جمله دخالت در برگزاری برنامه ها اشاره می کند و می گوید: “همچنین در پاره ای موارد از جمله در مورد برنامه ای پیرامون حقوق زنان، هیات نظارت با برنامه انجمن اسلامی دانشجویان تنها به شرط آنکه از جانب نهاد نمایندگی رهبری نیز در برنامه مذکور سخنرانی وجود داشته باشد موافقت کرد”.

وی ادامه می دهد: “در موارد دیگر نیز انجمن نظارت با برگزاری جلسه «بررسی ادبیات مدرن در ایران و نقش صادق هدایت در آن» با این توجیه که انجمن اسلامی دانشجویان در برگزاری برنامه جشن شب یلدا دچار تخلفاتی شده است، مخالفت کرد که چنین کاری در تضاد آشکار با آیین نامه تشکل های دانشجویی است.همچنین دانشگاه با برگزاری جلسه «بررسی حقوق زنان از مشروطه تاکنون» به دلیل آنکه زمان پیشنهادی توسط انجمن اسلامی دانشجویان سبب شائبه تقویت روز جهانی زنان می شود و این مخالفت در احترام به مقام حضرت فاطمه است که روز تولد وی در ایران روز زن نامیده شده، مخالفت کرد”.

این دانشجو در مورد برخورد دانشگاه با نشریات دانشجویی هم چنین می گوید: “ نشریه آتش به دلیل توهین به شعائر ملی توقیف و سپس لغو امتیاز و برای مدیر مسوول آن حکم کمیته انضباطی مبنی بر دو ترم تعلیق صادر شد. همچنین مدیر مسئول نشریه درنگ به کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی احضار و برای وی تنبیهاتی در نظر گرفته شد”.

این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر در ادامه در ارزیابی عملکرد مدیران دانشگاه می گوید: “دخالت مسوولان در حوزه شخصی دانشجویان افزایش یافته، بطوریکه حضور ماموران زن حراست در دانشگاه و گشت زنی آنان در محوطه دانشگاه و برخورد با دانشجویان دختر در محوطه دانشگاه در ارتباط با پوشش آنان و همچنین نحوه ارتباط دانشجویان دختر با دانشجویان پسر افزایش یافته است. روندی که با اعتراض شدید انجمن اسلامی مواجه شد و در نتیجه ماموران حراست تنها به حضور در اتاق نگهبانی و زیر نظر داشتن دانشجویان در هنگام ورود و خروج محدود شدند، ولی همچنان در مورد پوشش به دانشجویان دختر تذکر می دهند. در برخی موارد هم دانشجویان را به حراست دانشگاه احضار می کنند.در راستای محدودیت های دیگری که در دانشگاه اعمال می شود می توان به ممنوعیت اردوهای مختلط در دانشگاه از ابتدای سال 1386 به مدت سه ماه اشاره کرد”.