با سرعت تمام به سوی ایران

نویسنده

» تحلیل لاتریبون از آمادگی پژو و رنو برای بازگشت

آلن گابریل وردوا

شرکت های رنو و پژو بی صبرانه منتظرند تا روابط عادی خود با ایران را که در آن حضور تاریخی دارند ازسرگیرند. رنو اعتراف می کند که همواره به تأمین قطعاتی برای مونتاژ رنو لوگان در ایران مبادرت ورزیده. علی رغم تحریم ها، پژو ۴۰۵ و لوگان [که در ایران به نام تندر شناخته می شود] طرفداران بسیاری در ایران دارند.

بازار ایران به رؤیای رنو و پژو تبدیل شده. اگر تحریم های بین المللی باعث شوند که آنها نتوانند از موضع و سابقه تاریخی خود در این کشور بهره مند شوند، بی شک از کوره در خواهند رفت. شرکت پژو ترجیح داده که با احتیاط بیشتری عمل کند و زیاد دراین رابطه صحبت نمی کند. برعکس رنو به بیان این موضوع پرداخته و به شکلی غیررسمی باعث ایجاد دردسر در همسویی رییس جمهور فرانسوا اولاند با مقامات آمریکایی شده است که در ماه فوریه به ایالات متحده سفر کرده بود.

فرانسوا اولاند در اشاره به سفر نمایندگان ۱۱۶ شرکت بزرگ فرانسوی به ایران گفت که این “ارتباطات” نمی توانند به “توافق های بازرگانی منجر شوند”. رییس جمهور اولاند به این شرکت ها هشدار داد و میزبان او، باراک اوباما نیز به نوبه خود اظهار داشت شرکت های خارجی ای که در صدد بازگشت یا ورود به ایران هستند “متحمل ریسک ها و مخاطراتی” خواهند شد و “بارانی از تحریم ها” بر سر کسانی که تحریم های بین المللی را نقض کنند خواهد بارید.

 

تماس با شرکا

با اینکه پژو و رنو اطمینان داده اند که براساس تحریم های بین المللی عمل خواهند کرد، ولی آماده اند تا فعالیت های خود را در ایران ازسرگیرند. آرنو دوبوف، مسؤول سری “انتری” رنو، اوایل این هفته در نمایشگاه اتومبیل ژنو گفت: “ما با شرکای خود ارتباط عادی داریم. ما درحال بررسی مسایل هستیم تا هر چه سریعتر کار خود را در ایران ازسرگیریم. در ماه ژوئیه دوره موقت شش ماهه به پایان خواهد رسید.” اتحادیه اروپا و ایالات متحده در ژانویه ۲۰۱۴ بخشی از تحریم های اقتصادی علیه تهران را به مدت شش ماه ملغی اعلام کردند.

البته روابط به طور کامل قطع نشده است. آرنو دوبوف در ادامه می گوید: “ما در ماه ژانویه هزار قطعه یدکی به ایران فرستادیم [برای مونتاژ در محل].” براساس آمارهای رسمی ایران، در سال گذشته تعداد ۳۹ هزار و پانصد اتومبیل رنو تندر، ۵۹ هزار و ۳۰۰ پژو ۴۰۵ و ۲۷ هزار و ۸۰۰ پژو ۲۰۶ در ایران به فروش رفته است. تنها در ماه دسامبر، ۱۲۸۰ تندر، ۶۷۰۰ پژو ۴۰۵ و ۴۳۰۰ پژو ۲۰۶ فروخته شده است و این نشان می دهد که شرکای محلی همچنان قطعات یدکی مورد نیاز برای تولید این اتومبیل ها را دراختیار دارند و جریان تأمین قطعات متوقف نشده است.  

منبع: لا تریبون، ۶ مارس