چینی به دنبال کمک ایران در مورد عراق

نویسنده


اولیویر ناکس

دیک چینی، معاون رئیس جمهور آمریکا، که روز سه شنبه به خاورمیانه می رود، در پی کمک هایی است که بتواند متحدان آمریکا را در تثبیت عراق یاری دهد و روی نفوذ فزاینده ایران در منطقه هم حساب می کند.

یکی از مقامات مهم روز گذشته اعلام کرد چینی از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر و اردن دیدار خواهد کرد، و وزنه سنگین روند صلح بین اعراب و اسرائیل را به کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه سپرده است.

یکی از کمک های ارشد چینی قبل از سفر به خبرنگاران گفت: “احساس من این است که تقسیم کار به این صورت انجام گرفته است که معاون رئیس جمهور کارش را روی موضوع عراق و بعضی از مشکلات امنیتی دیگر که ما در منطقه با آن درگیر هستیم، متمرکز کند.”

در عوض چینی قصد دارد تا همسایگان سنی عراق را مجاب کند تا از سختگیری های چهارماهه آمریکا حمایت کنند و دوستانشان را در عراق نیز مجاب کنند که دست از حمایت هایشان از شورشیان بردارند و روند شکننده سیاسی شان را با آغوش باز بپذیرند.

این همکار دیک چینی می گوید: “به عقیده من، یکی از محترم ترین و با نفوذترین رهبران جهان، در این منطقه هستند. تو در موقعیتی هستی که می خواهی همه پیستون ها را آتش کنی و هر وسیله ای که داریم، استفاده کنی.”

معاون رئیس جمهور آمریکا که یکی از قدرتمند ترین چهره های در حال تضعیف شدن کاخ سفید است، عالی ترین مقامی است که بعد از اینکه ملک عبدالله علیه “اشغال غیر قانونی” حرف زد، از این کشور بازدید می کند.

ملک عبدالله اخیرا از ملاقات با نوری المالکی، نخست وزیر عراق خودداری کرد. همکار چینی می گوید که اقدام دیگر عربستان مبنی بر وام دادن به عراق، در جهان سرو صدای بیشتری بپا کرد. وی افزود: “من در مجموع گمان می کنم، رهبری عربستان موضع بسیار خوبی دارد و به رابطه ما و به کار ها و همکاری هایی که در این سال ها انجام داده ایم، استحکام و نیرو می بخشد.”

اتحاد عربستان و آمریکا در میان بالا رفتن قدرت در عربستان و ایران و در مورد عراق و لبنان، مستحکم تر شد، به همین دلیل همکار چینی این کشمکش بر سر نفوذ بیشتر را “جنگ وکالتی” توصیف می کند. “منظور من از جنگ وکالتی، این است که کاملا مشخص است باید از هر نوع شعله ور شدن این تنش ها دوری کرد. من گمان نمی کنم که بتوانم این فرضیات را قبول بکنم، اما هیچ شکی وجود ندارد که این تنش ها وجود دارد و ممکن است حاد تر هم بشود”.

چینی در این دیدار در پی یافتن متحدانی در منطقه است تا بتواند از طریق دیپلماتیک با ایران در مورد مسائل اتمی اش برخورد کند. واشنگتن معتقد است که هدف ایران دستیابی به سلاح اتمی است و تهران هم آن را انکار می کند.

همکار چینی می گوید که ایالات متحده آمریکا و متحدانش در انتظار سومین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هستند که ایران را به دلیل قطع نکردن فعالیت های حساس هسته ای اش، تحریم کند و چنین حمایتی در منطقه “بسیار مفید” خواهد بود.

معاون رئیس جمهور روز سه شنبه، واشنگتن راترک کرد و روز چهارشنبه از امارات متحده عربی بازدید می کند. چینی با شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، امیر امارات، ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی، حسنی مبارک رئیس جمهور مصر و عبدالله دوم، شاه اردن دیدار خواهد کرد. معاون رئیس جمهور همچنین با فرماندهان نظامی آمریکا ملاقات و با سربازان آمریکایی در خلیج فارس، گفتگو خواهد کرد.

این سفر، دومین سفر خارجی چینی در سال جاری است. او در ماه فوریه به ژاپن، گوام، استرالیا، عمان، پاکستان و افغانستان سفر کرده بود.

منبع: میدل ایست آنلاین، 8 مه 2007