تشدید توقیف وثیقه‌ها

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» فشار بر خانواده آن ها که مجبور به مهاجرت شده اند

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی وثیقه سعید کلانکی، فعال حقوق بشر و عضو هیئت موسس کمیته گزارشگران حقوق بشر را توقیف کرد. این اقدام پس از درخواستهای مکرر مراجع قضایی برای تخلیه منزل مسکونی خانواده این فعال حقوق بشر و به مزایده گذاشتن آن صورت گرفته است.

بر اساس تصمیم دادسرای شهید مقدس زندان اوین وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آقای کلانکی به صورت ۲۱ میلیون تومان نقد و ماهیانه دو میلیون و پانصد هزار تومان به مدت ۳۶ ماه به اجرا گذاشته شد.

سعید کلانکی به روز می‌گوید مقامات قضایی طی‌ ۲ سال گذشته برای اجرای این وثیقه بارها خانواده را تحت فشار گذاشته بودند.

در سه دهه گذشته، بویژه سالهای بعد از انتخابات مناقشه برانگیز سال ۸۸ وثیقه بساری از روزنامه نگاران ،‌فعالان سیاسی و مدنی در پی عدم مراجعه به زندان توقیف شده است.

در خرداد ماه سال ۹۱ در پی خروج عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار از ایران قوه قضائیه وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی وی را توقیف کرد. آقای تاجیک در پی وقایع پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران، سه بار بازداشت شده بود. دست کم صد نفر از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی که در روبرو شدن با حکم های غیرقانونی و امنیتی مجبور به ترک کشور شده اند، خانواده شان یک سال بعد از مهاجرت آن ها با احضاریه هائی روبرو شده اند که مقدمه به اجرا گذاشتن خانه و محل های وثیقه ای است که معمولا افرادی از طبقات مرفه در بین آنان جا ندارند.

سعید کلانکی که اینک وثیقه او به اجرا درآمده است پس از خروج از ایران از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر‌عباسی و به اتهام عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال حقوق بشر پیشتر ۴ مرتبه دیگر نیز در سال‌های ۸۱، ۸۲، ۸۳ و ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر سعید کلانکی برای پنجمین بار در آذر ماه ۸۸ پس از وقایع مرتبط به انتخابات ریاست جمهوری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

آقای کلانکی پس از گذراندن ۱۰۰ روز از جمله ۲۸ روز انفرادی در زندان به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

 در همان سال نه عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر از سوی دستگاه امنیتی بازداشت شدند و مدتی در سلولهای انفرادی ۲۰۹، ۲۴۰ و ۲ الف به سر بردند.

سعید جلالی‌فر، دیگر عضو این کمیته حقوق بشری هفته گذشته پس تحمل حدود ۲ سال حبس به مرخصی موقت فرستاده شد. شیوا نظر‌آهاری دبیر سابق و عضو هیات موسس کمیته گزارشگران همچنان در بند زنان زندان اوین دوران 4 ساله حبس خود را سپری می کند.

سعید حائری و نوید خوانجانی از جمله دیگر اعضای سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر هستند که در زندانهای اوین تهران و رجایی شهر کرج به سر می برند.

بسیاری از فعالان سیاسی، عقیدتی و روزنامه‌نگاران در سالهای گذشته از سوی دستگاه قضایی تهدید به اجرای وثیقه هایشان شده‌اند.

سعید کلانکی با تاکید بر قانونی بودن فعالیتهای او همکارانش می‌گوید: “دستگاه قضایی از این طریق می‌خواهد به فعالین حقوق بشری و یا همه فعالین خارج از کشور فشار بیاورد.”

به گفته این فعال حقوق بشری: “گرچه از این طریق توانسته‌اند ایجاد محدودیت کنند، اما باوجود این فشارها، فعالان حقوق بشری و کمیته گزارشگران حقوق بشر همچنان به فعالیت‌های خود ادامه داده‌اند”.