مانور برای مقابله با ایران هراسی

نویسنده
جلال یعقوبی

» هدف ما مقابله با دشمنان فرا منطقه‌ای است

سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه، در گفتگویی با روزنامه دولتی ایران اعلام کرد که هدف از برگزاری مانور نظامی اخیر سپاه پاسداران مقابله با چیزی بود که او “ایران هراسی” نامیده است.

او در این گفتگو تاکید کرده: “از آن جا که هدف اصلی این رزمایش‌ها افزایش دانش نظامی، انتقال تجربه و به کار‌گیری شیوه‌های جدید درحوزه‌های زمینی، دریایی و هوا فضا و سازمان بسیج است، عمده برنامه‌های رزمایش‌ها رسانه ای نمی‌شود، چرا که یا ضرورتی ندارد یا اینکه اطلاع‌رسانی زیاد، موجب می‌شود برخی از تاکتیک‌های ما -که باید محفوظ بماند- شناسایی شود. بنابراین، تنها در برخی مقاطع به دلیل شرایط و برخی حساسیت‌ها، با تصویب شورای عالی امنیت ملی، ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده محترم سپاه، گوشه‌ای از رزمایش‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.”

او اضافه کرد: “برای انتقال پیام‌های چنین رزمایش‌هایی، سیاستگذاری ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود تا پیام‌های مد نظر را به مخاطبان تعریف شده، منتقل کند. یکی از پیام‌هایی که در نهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) مد نظر بود، مقابله با عملیات روانی دشمن، در زمینه «ایران هراسی» بود. دشمن، همواره تلاش می‌کند قدرتمند شدن نظام جمهوری اسلامی را دستاویزی برای «ایران هراسی» قرار داده، کشور‌های همسایه را بترساند؛ «تهدید» بودن ایران را القا و زمینه فروش اسلحه بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه ما را فراهم کند. برای پاسخگویی به این جنگ روانی، یکی از تدابیر خوب فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده نیروی دریایی سپاه در رزمایش اخیر این بود که ماکت ناو هواپیمابر هدف حمله قرار گرفت. انتخاب ماکت ناو هواپیما بر پیام روشنی برای کشورهای همسایه داشت؛ چرا که هیچ کدام از همسایه ما صاحب ناو هواپیما بر نیستند بنابراین مشخص شد هدف ما مقابله با دشمنان فرا منطقه‌ای است.”

سخنان مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران در حالی منتشر شده است که تنها چند روز پیش از آن، رسانه‌های داخلی ایران از “اعلام آمادگی عربستان برای حمله به ایران” خبر داده بودند.

از جمله سایت مشرق در گزارشی به نقل از یک پایگاه خبری اسرائیلی نوشته بود: “در زمان گفتگوهای خصوصی با مقامات اروپایی، سعودی‌ها گفته‌اند که رژیم صهیونیستی می‌تواند از پایگاه‌های هوایی این کشور برای حمله هوایی به ایران استفاده کند. اما، این همکاری مجانی نخواهد بود و در عوض آن، عربستان سعودی خواستار پیشرفت گفتگوهای صلح بین این رژیم و فلسطینی‌ها شده است.”

هفته گذشته، پس از حمله نیروهای سپاه پاسداران به یک ماکت ناو هواپیمابر امریکایی، گفته شد این ماکت همان چیزی است که از ماه‌ها قبل توسط ماهواره‌ها رصد شده بود.در آن زمان رسانه‌های حکومتی ایران مدعی شده بودند که ماکت برای استفاده در یک فیلم سینمایی ساخته شده است. شبکه العالم، وابسته به رادیو و تلویزیون حکومتی ایران، در گزارشی که اوایل فروردین ماه گذشته منتشر شد، نوشته بود: “رسانه‌های آمریکایی و در پشت پرده مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا به شدت سر درگم شده‌اند که علت این کار ایران در خلیج فارس چیست. اما واقعیت این است که نادر طالب‌زاده مستندساز و فیلم ساز مشهور کشورمان در تدارک ساخت فیلم سینمایی جدیدی است که این ناو بخشی از دکور این فیلم است.”

در همان زمان روزنامه نیویورک تایمز به نقل از برخی مسئولان آمریکایی از این پروژه خبر داده و نوشته بود که مسئولان آمریکایی پیش‌بینی کردند که تهران می‌خواهد با هدف تبلیغات نظامی یک ناوهواپیمابر ساختگی را جلو دوربین‌های تلویزیون منفجر کند.

چندی بعد مسئولان نظامی جمهوری اسلامی هم اعلام کردند که این ماکت برای اهداف نظامی ساخته شده است. دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه اواسط اردیبهشت ماه گذشته در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: “آمریکایی‌ها خیلی از مسائل را نمی‌دانند و مراکز تحقیقاتی آنها هم در خصوص ماکت ناوهواپیمابری که ما می‌سازیم بسیار عوامانه تحلیل کرده‌اند. اما سال‌های طولانی است که ما ناوشکن‌ها، رزم‌ناوها و فریگت‌های آمریکایی‌ را شبیه‌سازی و غرق کرده و حتی با انواع اقدامات عملیاتی ظرف ۵۰ ثانیه، مدل شناور آنها را غرق کرده‌ایم.” او اضافه کرده بود: “این موضوع را روی ماکت ناوهواپیمابر نیز انجام می‌دهیم چراکه از بین بردن، انهدام و غرق کردن ناوهای آمریکایی در برنامه ما بوده، هست و خواهد بود.”

تهدیدات سپاه پاسداران برای انهدام ماکت ناو امریکایی حتی پاسخ نظامیان امریکایی را هم به دنبال داشت.از جمله سرهنگ استیو واردن سخنگوی پنتاگون گفته بود که اصلا نگران نیست: “من ماکت ناو آمریکا را در بندرعباس دیده‌ام. ایران می‌تواند در عرض ۵۰ ثانیه ماکت را غرق کند.”

با اینهمه سپاه پاسداران حتی ماکت ناو امریکایی را هم غرق نکرده است. سایت شبکه خبر وابسته به صدا و سیما در گزارشی از این مانور، از قول “یکی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه” خبر داده: “عملیات حمله، به گونه‌ای طراحی شده بود که با کمترین خسارت، ناو تصرف شود. ضمن اینکه نمی‌خواستیم نمونه شبیه‌سازی شده غرق شود تا بتوانیم از آن در رزمایش‌های دیگر نیز استفاده کنیم و نیروها، حمله به ناوهای اصلی را بازهم تمرین کنند.” او البته تاکید کرده بود: “ناو اصلی به علت اینکه مملو از تجهیزات و مهمات قابل انفجار است، بیشتر از نمونه شبیه سازی شده، آسیب خواهد دید.”

یکی از کاربران این سایت در زیر خبر مزبور نوشته است: “شما اصلا ناوهای هواپیمابر اتمی را میشناسید؟ بدنه آنها از فولادی هست که هیچ موشک، اژدر و راکت بر آنها کاری نیست. در روی آن‌ها ۲۵۰ هواپیمای جنگی هست که از کل نیروی هوایی منطقه بیشتر است. در هر صورت خلیج فارس توسط این ناوهای اتمی اشغال شده، جان ما یکبار هم عملا با آمریکا مبارزه بکنید و شعار ندهید. همش که از روی پرچم آمریکا رژه رفتید و اسمش را گذاشتید مبارزه با آمریکا.” و دیگری اضافه کرده بود: “حقیقتا هرچه به این ماکت که باتیرآهن و ورق ساخته شده بود موشک میزدن،خم به ابرو نمی آورد،چه برسه به ناو اصلی.”

روزی که نیروهای سپاه پاسداران به ماکت ناو امریکایی حمله کرده بودند، سایت الف نیز گزارشی تصویری با عنوان “نابودی ماکت ناوهواپیمابر آمریکا در مانور سپاه” منتشر کرد. یکی از کاربران این سایت هم نوشته بود: “دیروز به موزه مفاخر اردبیل رفته بودم. در آنجا ماکت آقای رضا زاده را دیدم. حسابی با او گلاویز شدم و با قدرت بر زمینش زدم. فکر کنم مقدمه خوبی بود که در عالم واقع هم بر او فائق شوم. تا کور شود هرآنکه نتواند دید.”