روز زندانیان سیاسی نو نشد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» کمتر از ۲۰ زندانی سیاسی به مرخصی آمدند

ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران در حالی سه روز بعد از نوروز 91 از سوی سازمان ملل تمدید شد که جز تعداد معدودی از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی، اکثر آنها اجازه برخورداری از مرخصی نوروزی را نیافتند.

تمدید ماموریت احمد شهید از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اولین اقدام جامعه جهانی در مقابل نقض حقوق بشر از سوی حکومت ایران در سال جدید شمسی است. آقای شهید از ده ماه پیش به عنوان گزارشگر ویژه برای ایران تعیین شد و تاکنون در دو گزارش از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است.

تاکنون جمهوری اسلامی از همکاری با گزارشگر ویژه خودداری کرده و اجازه سفر به ایران را به او نداده، در مقابل اما انتقادات آقای شهید از نقض حقوق بشر در ایران را اتهاماتی بی پایه و اساس خوانده است.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، آقای شهید را متهم کرده که “به جای بیان حقایق به جهانیان با شرورترین گروه‌های تروریستی که دستشان به خون ملت ایران آغشته است، همکاری نزدیک داشته است”.

آن سوتر اما خانواده های زندانیان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی سال نو را در چشم انتظاری آغاز کردند؛ چشم انتظار چند روزی مرخصی برای اعضای دربند خانواده هایشان، اما جز معدودی از زندانیان سیاسی، اکثر آنها اجازه مرخصی نیافتند و از بیش از 200 زندانی سیاسی تنها حدود 20 زندانی اجازه مرخصی نوروزی یافته اند.

برخی از خانواده ها از جمله خانواده احسان هوشمند سال نو را پشت دیوارهای زندان اوین تحویل کردند. خانواده اقای هوشمند را محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب و فعال سیاسی و همچنین محمد نوری زاد، مستندساز و نویسنده همراهی میکردند. آقای ملکی و آقای نوری زاد هر دو با قرار وثیقه آزاد هستند.

احسان هوشمند ، روزنامه نگار و فعال ملی و مذهبی است که از هفدهم دی ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد.

 

180 زندانی سیاسی محروم از مرخصی نوروزی

علی گودرزی، حمیدرضا ایزدیاری، مهدی کریمیان اقبال، حمزه کرمی، امید نوروزیان، حمید رضا خادم، محسن جوادی افضلی، رجبعلی داشاب، امیربهمنی، بهزاد هوشمند، حسن فرجی، دیدار رئوفی،علی اکبر محمدزاده، مسعود پدرام، ابوالفضل قدیانی، مهدی خزعلی، ماهان محمدی و مصطفی تاج زاده تنها زندانیان سیاسی هستند که به مرخصی نوروزی آمدند. این زندانیان سیاسی در زندان اوین محکومیت خود را سپری میکنند و اما ان سوتر از زندان رجایی شهر، زندان بهبهان، سپیدار اهواز،  کارون اهوازو زندان مرکزی زنجان ، هیچ زندانی سیاسی اجازه مرخصی نوروزی را نیافت.

اکثر زندانیان سیاسی که در این زندان ها به سر می برند تاکنون از مرخصی محروم بوده اند. مسعود باستانی، ابوالفضل عابدینی، محمد داوری، سعید متین پور، عیسی سحرخیز، عدنان حسن پورف هیوا بوتیمار، محد صدیق کبودوند، فاطمه رهنما، علی ملیحی، حسن اسدی زیدآبادی و حامد روحی نژاد از جمله زندانیان سیاسی هستند که تاکنون از مرخصی محروم بوده اند.

در شیراز اما مسعود سپهر، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ،  پس از چهار ماه بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر معروف به پلاک  صد، آزاد شد.

آن سوتر و در شمال کشور نیز، زندانیان سیاسی زندان متی کلای بابل با قرار ضمانت به مرخصی نوروزی امده اند. آریا آرام نژاد، احمد میری،علیرضا شهیری، علیرضا فلاحتی، محمدرضا کربلائی آقاملکی، محمد معصومیان و مصطفی ابراهیم تبار ، 5 زندانی سیاسی این شهر هستند که با سپری کردن بیش از نیمی از دوران محکومیت خود ، مشمول آزادی مشروط هستند اما تاکنون با ازادی مشروط آنها موافقت نشده است.

مهدی خزعلی، وبلاگ نویس و فعال سیاسی نیز پس از 70 روز بازداشت و اعتصاب غذا با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده است.

همزمان اما محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی که برای عروسی فرزندش به مرخصی 36 ساعته آمده بود پس از بازگشت به زندان به بند امنیتی 209 منتقل شده است. ازهمین رو و همزمان با سال نو، خانواده اقای توسلی در نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، درخواست انتقال این زندانی سیاسی به بند عمومی را کرده و نوشته اند: پدرمان در این سن و سال، با ضعف جسمانی روبروست. شرایط حاکم بر بند 209 وضعیت او را وخیم کرده و بینایی و شنوایی او ضعبف تر شده است. مفاصل او دچار ضعف و درد گردیده. در پرونده جدیدی که علیه او تنظیم شده است (بعد از امضای نامه موسوم به 143 امضا خطاب به آقای خاتمی)، قرار وثیقه نیز صادر شده است و دستور آزادی ایشان کتباً به پدرمان ابلاغ گردیده است.از صدور دستور آزادی و ابلاغ آن حدوداً 2 ماه می گذرد، اما خبری از آزادیش نیست. مسئولیت با کیست؟ مسئولیت با چه نهادی است؟ گویا برخی می خواهند با تاسی از اختیارات نانوشته خود، بر خلاف نظر بازپرس و دادیاران اجرای حکم اوین و سایر مقامات قضائی، او را در بند 209 نگهدارند. ما شدیداً نگران ادامه این وضعیت در خصوص پدرمان هستیم. سال تحویل را که نگذاشتند در کنار خانواده اش باشد، حداقل دستوری صادر فرمایید تا به بند عمومی منتقل گردد.

آقای توسلی از آبان سال گذشته و در ارتباط با نامه 143 فعال سیاسی به سید محمد خاتمی بازداشت شده است. محمد فرید طاهری، داماد آقای توسلی و عضو نهضت آزادی اما از تیر ماه 88 در زندان به سر می برد. لیلا و سارا توسلی، دو دختر آقای توسلی نیز با قرار وثیقه ازاد هستند.

تعطیلات نوروزی اما مانع از صدور احکام سنگین برای زندانیان سیاسی نشد و سوم فروردین ماه، وب سایت کلمه خبر داد غلامرضا حسینی ، توسط قاضی شعبه 15 دادگاه انقلاب به تحمل 9 سال حبس تعزیری محکوم شد.

آقای حسینی که متهم به همکاری با دول متخاصم است، مدیر شرکت خدمات فنی-مهندسی در زمینه انتقال نیرو و دیتا بود که سوم آبانماه 89 در فرودگاه بین المللی امام خمینی در حالیکه عازم کشور تایلند برای خرید اجناس کامپیوتری بود دستگیر و به بند 209 منتقل شد.