تلاش برای موازی سازی تشکل های دانشجویی

نویسنده


اخیراً دفتر نمایندگی رهبری فراخوانی برای شرکت در “همایش تابستانی تشکل‌ها و کانون‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا و امریکا” منتشر کرده است. در این فراخوان، هیچ اشاره‌ای به انجمن‌های اسلامی عضو “اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا” نشده، و این در حالی است که اتحادیه مزبور، تنها تشکل فراگیر دانشجویان ایرانی مسلمان در اروپا (با سابقه‌ چهل ساله) است که گردانندگان آن با رای مستقینم دانشجویان انتخاب می شوند. این اقدام، در روزهای گذشته اخیرا شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا را وا داشت تا از اعضای انجمن‌های عضو اتحادیه بخواهد در همایش مورد نظر دفتر نمایندگی رهبری که شورا معتقد بود از آن “شائبه ایجاد تشکلی موازی و غیردموکراتیک” به مشام می‌رسد شرکت نکنند.

به گفته ناظران، تلاش برای ایجاد “تشکیلات موازی” با اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، از زمانی آغاز شد که سال گذشته، سعید رضوی فقیه، روزنامه نگار اصلاح طلب، با رای دانشجویان به سمت دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا انتخاب شد، و این در حالی بود که نیروهای دولتی وابسته به جناح محافظه کار، تلاش گسترده ای را برای جلوگیری از پیروزی وی در انتخابات این اتحادیه به کار بسته بودند. پس از آن بود که دفتر نمایندگی ولی فقیه و برخی سفارتخانه های ایران در اروپا، تلاش وسیعی را برای به حاشیه راندن اتحادیه، که آن را “غیرخودی” می پنداشتند، آغاز شد.

نامه رضوی فقیه

سعید رضوی فقیه، در واکنش به اقدام اخیر دفتر نمایندگی رهبری بر ضد اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، نامه ای را خطاب به اعضای این اتحادیه منتشر کرده است.

در این نامه با تاکید بر آنکه”اقدام اخیر دستگاه‌های وابسته به دفتر مقام رهبری در مسیر راه اندازی جریان‌ها و محافل موازی با اتحادیه در خارج از کشور پیشاپیش شکست خورده است و از این بابت جای نگرانی نیست” یادآوری شده: “این سیاست پیش از این نیز در جریان بوده و هست و هیچ گاه به نتیجه مورد نظر نرسیده است.”

رضوی فقیه خاطرنشان کرده: “مگر تحریم سیاسی و اقتصادی اتحادیه و شورای مرکزی دوره چهل و یکم همراه با سازماندهی چند نفر غیر دانشجو زیر نظر رایزن‌های علمی در اروپا و حمایت‌های مالی و تشکیلاتی و تبلیغاتی و تدارکاتی از ایشان تاکنون دستاوردی برای محرکان اینگونه تحرکات داشته است؟ اگر می‌داشت امروز مجبور نمی‌شدند پای اعتبار نهاد‌های وابسته به مقام رهبری را به این بازی بیهوده بکشانند و از نام و موقعیت ایشان به نفع خود خرج کنند. بگذریم از صرف بودجه کلانی که بناست از خزانه بی زبان بیت المال صرف این همایش گردد. هر چند اگر چنین برنامه‌های بی‌محتوایی نباشد معلوم نیست برخی دستگاه‌های بی‌مصرف و انگل صفت به چه بهانه‌ای در اموال عمومی دخل و تصرف خواهند کرد و چه توجیهی برای موجودیت زایده وار خود خواهند داشت. خلاصه کلام اگر چه این چاه برای نظام جمهوری اسلامی آب ندارد اما برای حفاران حرفه‌ای نان دارد و ثروت باد آورده نفت اگر بر سر سفره مردم نرفته اما به جیب افراد بی‌کار و بی مصرف خواهد رفت.”

در ادامه نامه آمده: “خوشبختانه این تلاش‌ها همه مذبوحانه است و بی ثمر. در انتخابات اتحادیه جایی برای شورای نگهبان و نظارت استصوابی و ناظران آنچنانی بر سر صندوق و دست‌های غیبی رأی انداز و غیر آنها نیست و در نهایت دانشجویان انجمن‌های اسلامی اتحادیه آن که را بخواهند بر می‌گزینند و خلاصه خواب آشفته تصرف اتحادیه یا انحلال آن و یا خلق جریانات وابسته موازی در کنار آن به یاری حق تعبیر نخواهد شد.”

تصرف اتحادیه؟

سعید رضوی فقیه در نامه خود پرسیده: “معلوم نیست تصرف اتحادیه یا اضمحلال آن چه گرهی از کار فروبسته اینان خواهد گشود؟ آیا قبضه کردن یک‌جای دولت و مجلس و دیگر نهادها درد بی‌کفایتی را درمان کرد؟ آیا هر روز شاهد یک بحران خود ساخته در کشور نیستیم که ناشی است از نشستن اشخاص کوچک در جایگاه‌های بزرگ؟”

او سپس خطاب به کسانی که به گفته وی اندیشه تصرف اتحادیه را دارند آورده: “مطمئن باشید بنا بر منع اعضا از شرکت در این همایش فرمایشی توسط شورای مرکزی اتحادیه، جز چند نفر از اصحاب سفره در آن محفل حضور نخواهد یافت که برخی از ایشان نیز دانشجو نیستند و صرفا به قصد تفرقه افکنی در انجمن‌های عضو اتحادیه نفوذ کرده‌اند.”

رضوی فقیه نامه خود را با بیان این امیدواری به خاتمه برده که: “مشاوران و دست‌اندرکاران فهیم و دلسوز اجازه ندهند این بازی ادامه یابد و اعتبار دفتر مقام رهبری خرج ماجراجویی یا بی‌کفایتی اشخاصی شود که قصد دارند سرمایه چهل سال سابقه درخشان اتحادیه را اگر دست دهد تصرف کنند و در غیر این صورت آن را به آتش بکشند و خاکسترش را به باد دهند.”