حکم اعدام براساس فتوای مکارم شیرازی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

تایید حکم اعدام یک دانشجو همراه با بازداشت خانوادگی جعفر پناهی، کارگردان شهیر ایرانی از مهم ترین خبرهای روز گذشته بود. دادستان تهران دیروز گفته است که “بازداشت جعفر پناهی به دلیل هنرمند بودن نبوده و جنبه سیاسی نیز ندارد.”

جعفری دولت آبادی توضیح نداده که این هنرمند به چه دلیل و با چه اتهامی بازداشت شده است و تنها به طرح این ادعا بسنده کرده که: “این فرد به دلیل ارتکاب جرائمی در مظان اتهام قرار دارد و به همراه یک نفر دیگر به دستور قاضی پرونده دستگیر و تحقیقات از آنان ادامه دارد و چون تحقیقات تازه آغاز شده موضوع در دست بررسی است”.

جعفر پناهی به اتفاق همسر، دختر و 15 مهمانش بامداد سه شنبه بازداشت شدند.

تایید حکم اعدام

حکم اعدام محمد امین ولیان در حالی از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده که براساس گزارش وب سایت ندای سبز ازادی، در پرونده این دانشجوی ۲۰ ساله، به سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص محارب بودن حرمت‌شکنان روز عاشورا استناد شده است و این سخنان به عنوان یک فتوای شرعی تلقی گشته و بر اساس آن حکم اعدام صادر گشته است و در دادگاه تجدید نظر تایید شده و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.

روز گذشته دادستانی انقلاب طی اطلاعیه‌ای تأیید حکم اعدام این جوان ۲۰ ساله در دادگاه تجدید نظر را اعلام کرد. محمدامین ولیان، عضو فعال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان و ستاد انتخاباتی دانشجویی میرحسین موسوی در این شهر، برآمده از خانواده‌ای مذهبی و انقلابی است، همواره مواضعی در چارچوب قانون اتخاذ کرده است و هیچ‌گونه وابستگی فکری و تشکیلاتی به گروه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی و تشکل‌های غیرقانونی ندارد و تنها با اتهام در دست داشتن سنگ در روز عاشورا بازداشت شده است.

وب سایت کلمه نیز گزارش داده که چند روز پیش از بازداشت محمدامین ولیان شبنامه‌ای مبنی بر شرکت او در تظاهرات اعتراض‌آمیز روز عاشورا در تهران توسط طیفی از دانشجویان افراطی وابسته به بسیج دانشجویی در دانشگاه پخش شد که طی آن خواهان برخورد جدی نیروهای امنیتی و مسئولین دانشگاه با وی شده بودند. پس از انتشار این شبنامه محمدامین ولیان بازداشت و به تهران منتقل شد و در دادگاه متهمان روز عاشورا به محاربه و افساد فی‌الارض متهم گشت.جالب اینجاست که مظلومیت او چنان آشکار بوده‌است که پس از محکومیت او به اعدام، همان دانشجوی بسیجی که مطالب شبنامه را تنظیم و او را معرفی کرده دچار عذاب وجدان شده و برای درخواست لغو حکم اعدام او اقدام به گردآوری امضا از دانشجویان دانشگاه خود کرده است. ریاست دادگاه محمدامین ولیان را قاضی صلواتی برعهده داشت و او را به محاربه، افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقامات ارشد نظام متهم کرد.

محمدامین ولیان در جلسه دادگاه خود گفت: “من وقتی در زندان بودم در تلویزیون دیدم که سران بزرگ اصلاحات در این دادگاه ایستاده‌اند”.

مطلبی که حاکی از تحت فشار قرار دادن وی و دادن اخبار دروغ و کذب توسط بازجویان به او است. گفتنی است در این دادگاه امین ولیان هیچ یک از اتهامات را نپذیرفت و حتی نماینده دادستان در پاسخ به ولیان و وکیل تسخیری وی که اتهام محاربه و افساد فی‌الارض را رد کردند، به طور غیرمستقیم از ایراد این اتهام به این فعال دانشجویی دانشگاه دامغان عقب‌نشینی کرد و گفت:در باب محاربه اختلاف نظر زیادی وجود دارد که این موضوع جای بررسی دارد و تصمیم با ریاست دادگاه است.

 در این دادگاه در مورد بیانیه‌های انجمن اسلامی دانشگاه دامغان و دفتر تحکیم وحدت و همچنین برگزاری مناظره انتخاباتی بین مصطفی تاج‌زاده و اسماعیل گرامی مقدم به وی اتهاماتی وارد شد. ولیان در جریان دادگاه فقط پذیرفت که در تظاهرات برای دفاع از خود و به دلیل عصبانیت ناشی از اقدامات وحشیانه نیروهای نظامی و لباس شخصی در سه مرحله سنگ پرتاب کرده است، اما این سنگ‌ها به کسی آسیب نزده است و از دادگاه خواست بررسی کنند که چرا احساسات و نارضایتی او به این شکل بروز کرده است.

او همچنین اعلام کرد که در راهپیمایی‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده است. محمدامین ولیان از روز بازداشتش تاکنون هیچ‌گونه ملاقاتی با خانواده و امکان انتخاب وکیل تعیینی و ملاقات با وی رانداشته و مستقیما از سلول انفرادی در بازداشتگاه‌های نامعلوم اطلاعات سپاه به دادگاه منتقل شده است.

سه آزادی، دو بازداشت

مهدی قلی زاده، کیوان مهرگان، مهرانه آتشی و رضا نوربخش روز گذشته آزاد و نوید خانجانی و نصور نقی پور روز گذشته بازداشت شدند.

مهدی قلی زاده، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی است که روز عاشورا بازداشت شده بود و بعد از تحمل ۶۵ روز زندان آزاد شد. کیوان مهرگان نیز خبرنگار و از اعضای نهضت آزادی است که با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیونی روز گذشته آزاد شد.

رضا نوربخش، سردبیر روزنامه فرهیختگان و مدیر مسئول سایت جمهوریت نیز که از ۱۳ مرداد در بازداشت بوده و حکم شش سال زندان دریافت کرده، جزو آزادشدگان روز گذشته است.

مهرانه آتشی، عکاس هنری است که 22 دی ماه به اتفاق همسرش، مجید غفاری بازداشت شده بود. این زوج هنرمند، دوشنبه شب آزاد شده اند.

براساس گزارشها دستور آزادی کیوان صمیمی، روزنامه نگار و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات نیز صادر شده و قرار بود روز گذشته این روزنامه نگار نیز آزاد شود.

در عین حال نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و نصور نقی پور، نویسنده وبلاگ نصور روز گذشته بازداشت شدند.

براساس گزارش ها حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب، ۶ تن از ماموران امنیتی با حضور در منزل نوید خانجانی، ضمن تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی از جمله کامپیوتر اقدام به بازداشت او کردند و وی را به مکان نامعلومی انتقال دادند.

بازداشت فرزند حسین عبده تبریزی

خبر بازداشت احسان عبده تبریزی، فرزند حسین عبده تبریزی (دبیرکل اسبق بورس تهران و همچنین مدیرمسوول روزنامه توقیف شده سرمایه) روز گذشته در حالی از سوی همکلاسی های او در دانشگاه دورهام انگلیس اعلام شد که او از دو ماه پیش در بازداشت به سر می برد.

وب سایت کلمه گزارش داده است که دو ماه پیش احسان عبده تبریزی دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه دورهام انگلستان زمانی که خواستار استفاده از فرصت تعطیلات کریسمس برای دیدار خانواده خود بود و به ایران بازگشت در فرودگاه امام خمینی (ره) پاسپورتش توقیف و سپس بازداشت شد.

هنوز هیچ اطلاعی از علت بازداشت وی در دست نیست؛ دوستان او در دانشگاه دورهام با پیگیری از خانواده اش خواستار آزادی احسان و بازگشت او به دانشگاه شده اند.

حسین عبده تبریزی، پدر احسان یکی از منتقدان سیاست های اقتصادی دولت بوده و بارها با نقدهایی جامع در روزنامه سرمایه واکنش های دولتیان را برانگیخته است.

ملاقات با عمادالدین باقی

خانواده عمادالدین باقی، روز دوشنبه در شصت و سومین روز بازداشت این فعال حقوق بشر با وی ملاقات کردند.  براساس گزارش ها باقی پس از حدود ۵۰ روز انفرادی در خلاء مطلق در سلول بسته سه نفره در بند ۲۴۰ زندان اوین به سر می برد.

فاطمه کمالی همسر عمادالدین باقی اعلام کرده است که باقی از لحاظ جسمی ضعیف شده اما از روحیه خوبی برخوردار است و با پایان دو ماه بازداشت و پایان بازجویی او انتظار آزادی باقی را داریم.

کاهش محکومیت کامبیز نوروزی

وکیل مدافع کامبیز نوروزی از صدور حکم موکلش از سوی دادگاه تجدیدنظر خبر داد و گفت: شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، دو سال حبس موکلم را به یک سال حبس کاهش داد و یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق را به حالت تعلیق درآورد.

سید محمود علیزاده طباطبایی به خبرگزاری ایسنا گفت: بر اساس حکم دادگاه بدوی کامبیز نوروزی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی به دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که نسبت به رای صادره، تجدیدنظرخواهی صورت گرفت.

شکایت نماینده احمدی نژاد از عبدالله رمضان زاده

عبدالله رمضان زاده روز دوشنبه با حضور در دادگاهی در قم در برابر اتهام وارده از خود دفاع کرد.

براساس گزارشها در پی سخنرانی عبدالله رمضان زاده قائم مقام دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی در مجمع محققین و مدرسین قم و در ایام تبلیغات انتخاباتی درخردادماه،نماینده احمدی نژاد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از رمضان زاده شکایت کرده است که روز دوشنبه جلسه رسیدگی به این ششکایت برگزار شد.

در سخنرانی رمضان زاده برخی امارهای ارائه شده توسط احمدی نژاد مورد پرسش قرار گرفته و امارهایی ماخوذه از منابع رسمی در باره وضعیت کشور ارائه شده بود.

اتهام وارد شده بر پرونده جدید تشویش اذهان عمومی است. ادامه بررسی پرونده به آینده موکول شد.

گفتنی است سخنگوی دولت اصلاحات از ۲۳ خرداد تا یکصد و دهمین روز بعد از دستگیری در بازداشتگاه ۲ الف زندان اوین در سلول انفرادی بازداشت بود و تحت بازجویی‌های سنگین قرار گرفت و به مدت قریب به سه ماه به هیچ یک از اعضای خانواده رمضان زاده و همچنین وکلای وی اجازه ملاقات با وی را ندادند.

ملاقات با مهدی محمودیان

مهدی محمودیان، عضو جوان جبهه مشارکت که از ۲۷ شهریور در بازداشت به سر میبرد، روز گذشته پس از ۶ ماه با دختر کوچک خود ملاقات کرد.

به گزارش نوروز، فرزند این عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت در این مدت دچار افسردگی شدید ناشی از دوری پدرش شده است.

محمودیان در تاریخ ۲۷ شهریور ماه در موج بازداشت اعضای جوان جبهه مشارکت بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، خانواده محمودیان وضعیت روحی این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر را “خوب” اعلام کردند.

محمودیان از روزنامه نگارانی است که نقش مهمی در افشای جنایات رخ داده در بازداشتگاه  کهریزک قبل و بعد از انتخابات داشت. او نخستین کسی است که دو سال قبل درباره اعمال روش های غیرانسانی و غیرقانونی با با متهمان در این بازداشتگاه، اطلاع رسانی کرد.حکم دادگاه مهدی محمودیان هنوز صادر نشده است. نخستین جلسه دادگاه وی چندی پیش برگزار شد.

زندانیان کرد

آزادی یک روزنامه نگار، بازداشت سه فعال سیاسی، ملاقات حضوری خانواده یک زندانی با فرزندشان از جمله آخرین اخبار مربوط به زندانیان کرد در24 ساعت گذشته بود. در همین راستا نیز برخی منابع از کشته شدن یک زندانی دختر در زندان بوکان خبر داده اند.

اتهام تجزیه طلبی

کمیته گزارشکران حقوق بشر  در ایران ظهر دیروز 11 اسفندماه  از آزادی کیوان مهرگان، روزنامه نگار کرد با قید وثیقه خبر داد.این روزنامه نگار که در تاریخ 7 دیماه به اتهام “تجزیه طلبی” بازداشت شده بود با تودیع وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.کیوان مهرگان دبیر سیاسی ضمیمه روزنامه اعتماد بود که طی روزهای گذشته توقیف شد.

 

سه بازداشت

در ادامه روند بازداشت فعالان سیاسی و مدنی در کردستان طی روزهای اخیر چند شهروند سقزی به نام های شاهو جهانی، بهنام جامی و فرخ زارعی توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند. بنا به گزارش آژانس خبری موکریان، این سه شهروند پس از بازداشت درمنزل وسپری کردن چند روز در بازداشتگاه به زندان سقز منتقل شده اند.

تاکنون هیچ دلیلی برای دستگیری این افراد از سوی مقامات قضایی شهر سقز اعلام نشده اما شنیده ها حاکی از این است که نامبردگان به علت فعالیت سیاسی بازداشت شده اند.

 

اولین ملاقات کاوه کرمانشاهی

پس از نزدیک به 27 روز بازداشت، کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر دیروز موفق شد برای اولین‌بار با خانواده‌اش ملاقات حضوری داشته باشد.

  به گفته‌ی فرنگیس داوودی، مادر کاوه کرمانشاهی، ملاقات با فرزندش در حالی صورت گرفت که وی به دفعات به بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه مراجعه کرده و سرانجام امروز موفق به ملاقات با فرزند خود شده است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وضعیت جسمی و روحی کاوه کرمانشاهی، مساعد گزارش شده و او گفته حق مطالعه کتاب نیز دارد.

یکی از نزدیکان کاوه کرمانشاهی طی یک تماس کوتاه تلفنی به روز گفت این فعال حقوق بشر، در این دیدار در مورد اتهامات و بازجویی‌های خود حرفی نزده است.

این شخص در ادامه ضمن ابراز خرسندی از وضعیت روحی این فعال حقوق بشر کرد از احتمال برگزاری دادگاه وی طی روزهای آینده خبر داد.

کاوه قاسمی کرمانشاهی روز۱۴ بهمن‌ماه طی یورش ۷ نیروی امنیتی در منزلش در کرمانشاه بازداشت شد.

وی روزنامه نگار، فعال حقوق بشر و سخنگوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر کردستان است. او همچنین از اعضای کمپین یک میلیون امضا در کرمانشاه، عضو انجمن منحل شده ژیار و نیز از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت است.

مرگ یک زندانی دختر در بوکان

برخی از منابع خبری محلی نیز از کشته شدن یک دختر زندانی کرد در یکی از شهرهای کردستان خبر داده اند.

مرکز خبری کردستان و کرد، طی گزارشی از مرگ یک دختر زندانی به اسم گلچین صالح پور 22 سال به طرز مشکوکی در یکی از زندانهای شهر بوکان خبر داده است.

این مبنع با اشاره به اینکه نامبرده به اتهام مشکلات اجتماعی در زندان به سر می برده در ادامه افزوده است: “وی به علت ضربات وارده به هنگام شکنجه شدید در طول دوران زندان جان سپرده است”.

کردستان و کرد همچنین اعلام کرده، جنازه این دختر زندانی بدون اطلاع خانواده و به طور مخفی خاکسپاری شده و نیروهای امنیتی شهر بوکان قبل از خاکسپاری بستگان نامبرده را تهدید و جنازه را بدون حضور آنان دفن کرده اند.