متهم با هواپیمای اختصاصی رفت

نویسنده
شیرین کریمی

» همه مردان "انحرافی" در نیویورک

در حالیکه در روزهای اخیر برخی رسانه های راستگرا از ابهام در سفر رئیس دفتر محمود احمدی نژاد  به ایالات متحده به دلیل نقش وی در اختلاس بانک صادرات خبر داده بودند، وی روز گذشته اولین نفری بود که سوار هواپیمای رئیس دولت  شد؛آن هم در حالیکه به نوشته جهان نیوز ویزایش در دقیقه نود صادر شده بود. این سفر همزمان با انتشارسر مقاله  کیهان بود که از احمدی نژاد می خواست گریبان جریان انحرافی را بگیرد، وبه گفته یک نماینده مجلس قرار بودهپس از سفر رئیس دولت به ایالات متحده، اعضای “باند مشایی” بازداشت شوند.

رئیس دولت صبح دیروز به همراه بسیاری از چهره های سرشناس “جریان انحرافی” در نهاد ریاست جمهوری برای شرکت در شصت و ششمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل عازم  نیویورک شد.

اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، علی سعیدلو و مجتبی هاشمی ثمره  روز گذشته کارت پرواز دریافت کردند تا در غیاب محمود احمدی نژاد در تهران تنها نمانند. خبرگزاری فارس تیتر“اسفندیار هم عازم خوان هفتم شد” را برای گزارشی که در حاشیه این سفر منتشر کرده برگزید.

این در حالی است که محمدرضا رحیمی از متهمان اصلی فساد اقتصادی در تهران مانده است تا در قامت معاون  اول رئیس دولت، بالاترین مقام سیاسی کشور - بعد از رهبر جمهوری اسلامی در تهران حاضر باشد. از او به عنوان دومین چهره شاخص  “جریان انحرافی” یاد می شود.

“جریان انحرافی”، عبارتی است که حامیان رهبر جمهوری اسلامی از  ابتدای ماه اردیبهشت برای معرفی حلقه نزدیکان محمود احمدی نژاد در نهاد ریاست جمهوری استفاده می کنند.

چند ساعت پس از خروج هواپیمای حامل احمدی نژاد و  اسفندیار رحیم مشایی از آسمان ایران، یک نماینده مجلس ادعا کرد از آن جا که رئیس دولت احتمالبازداشت رئیس دفتر خود را می داده، اسفندیار رحیم مشایی را با خود به ایالات متحده برده است. نور الله حیدری افزود: “من انتظار داشتم وقتی ایشان به نیویورک می‌روند باند مشایی دستگیر شود و بالاخره تکلیف مشخص شود که ایشان مشایی را با خود به نیویورک برد.”

گفتنی است مشایی و بقایی حتی همسران شان را نیز با خود به “ینگه دنیا” برده اند.

منتقدان اصولگرای دولت، اسفندیار رحیم مشایی را در راس حلقه “انحرافی” می دانند. فشار ها بر  او زمانی اوج گرفت که اسنادی مبنی بر وجود ردپای وی در بزرگترین اختلاس بانکی در تاریخ جمهوری اسلامی ـ به ارزش 3 میلیارد دلار ـ منتشر شد. سایت مشرق نامه‌ای از رئیس دفتر رئیس‌جمهور به وزرای اقتصاد و راه منتشر کرد که اسفندیار رحیم‌مشایی در آن از این دو وزیر خواسته بود شرکت فولاد خوزستان به شرکتی از گروه آریا (متهم اصلی اختلاس بزرگ) واگذار شود. 

در همین ارتباط یدالله حیدری از نمایندگان راستگرا روز گذشته به سایت فرارو گفت:“گویا قرار بوده است که مشایی را نبرند و در همین سفری که آقای احمدی‌نژاد می‌روند این فرد بازداشت شود.”

وی  از احمدی نژاد خواسته است به جای اینکه “فریاد بر آورد” که جلوی مفسدین اقتصادی را بگیرید و با اختلاس‌گران برخورد کنید، دست از حمایت از “مشایی و امثالهم” بردارد. حیدری تصریح کرده است: “در این صورت مبارزه با فساد مالی نیازی به فریاد نخواهد داشت و با این کار خود به خود، ابعاد این پرونده مشخص خواهد شد.”

 

اعدام مشایی

پیشتر پرویز سروری از اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار صدور حکم اعدام برای اسفندیار رحیم‌مشایی به اتهام دست داشتن در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بانک صادرات شده بود.

وی در گفتگو با سایت نسیم، با اشاره به سندی که حاکی از چراغ سبز مشایی به اختلاس 3 میلیارد است گفته بود: “کسی که اقتصاد ملی را به شدت مورد حمله قرار داده، باید حکم سنگینی در حد اعدام برای وی صادر بشود.”

همزمان عباس نبوی  رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی هم از مقام‌های امنیتی و قضایی خواسته مراقب باشند تا “لیدر جریان انحرافی” یعنی اسفندیار رحیم‌مشایی از کشور متواری نشود. وی خاطرنشان کرده بود: “لیدر اصلی جریان انحرافی و مفاسد اقتصادی دیگر در حال حاضر تقریباً یکی شده‌اند و فاصله‌ای باقی‌نمانده است.”

روزنامه تهران امروز ـ نزدیک به محمد باقر قالیباف- در شماره 22 شهریور خود به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده بود که دو هزار میلیارد تومان از این اختلاس از سوی تیم احمدی‌نژاد به خارج از ایران منتقل شده است.

 

روزنامه های زنجیره ای علیه مشایی

 یک روز پس از آن مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر ریاست جمهوری  با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرده است بین نامه اسفندیار رحیم‌مشایی به دو وزیر برای واگذاری سهام شرکت فولاد خوزستان و مسئله اختلاس بانکی سی هزار میلیارد ریالی، هیچ سنخیتی وجود ندارد. این اطلاعیه اخبار منتشره علیه اسفندیار رحیم مشایی را  در راستای “سیاست تخریب دولت” توسط روزنامه‌ها و سایت‌های زنجیره‌ای خواند.

یکی از این روزنامه ها، کیهان به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری است که دیروز کلید ستون سرمقاله این جریده را به محمد ایمانی داد تا از ارتباط میان تلاش “جریان انحرافی” برای کنار گذاشتن وزیر اطلاعات با اختلاس های اخیر بنویسد: “آنها مایل بودند با وزارت اطلاعاتی طرف باشند که نه رفت و آمدها و پیوندهای آلوده سیاسی امنیتی را رصد کند و نه کاری به زدوبندهای اقتصادی داشته باشد. این جریان سعی می کرد از نقش نظارتی وزارت خانه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی بکاهد و به شکل دولتی در دل دولت- خودمختار و غیرپاسخگو- عمل کند.”

 تلاش احمدی نژاد برای تصفیه در وزارت اطلاعات و عزل وزیر اطلاعات به تنشی بزرگ میان آیت الله خامنه ای و رئیس دولت منجر شد.  در آن زمان برخی منابع غیر رسمی ادعا کرده  بودند عباس امیری فر گزینه توصیه شده رحیم مشایی به احمدی نژاد برای تصدی وزارت اطلاعات پس از کنار گذاشتن حیدرمصلحی بوده است.  محمود احمدی نژاد اما برای عزل حیدر مصلحی مانعی همچون رهبر جمهوری اسلامی را در برابر خود دید و آیت الله خامنه ای با صدور حکمی به  وی دستور داد  از عزل مصلحی صرف نظر کند. همین امر باعث شد محمود احمدی نژاد نزدیک به دوهفته در جلسات دولت شرکت نکند تا خشم خود را نسبت به حکم رهبر جمهوری اسلامی نشان داده باشد.

اوایل خرداد دفتر آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان از عزم  فرمانده سپاه برای بازداشت اسفندیار رحیم مشایی خبر داده و گفته بود: “آقای سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه رفتند خدمت مقام معظم رهبری و گفتند اجازه بدهید ایشان را بگیریم کل غائله حل می شود حالا نهایتاً چند روزی بعضی ها اظهار نگرانی خواهند کرد و تمام خواهد شد.”

به گفته وی آیت الله خامنه ای با این پیشنهاد مخالفت می کند اما برای بازداشت تمام “نیروهای عملیاتی” نزدیک به دولت چراغ سبز می دهد: “آقا فرمودند همه عوامل را دستگیر کنید کسانی که نیروهای عملیاتی این طرح هستند آقا فرمودند با قوت بازجویی کنید و بررسی کنید اما حساب رئیس جمهور را جدا کنید.”

 

احمدی نژاد گریبان جریان انحرافی را بگیرد

گفتنی است کیهان در شماره دیروز خود صراحتا از محمود احمدی نژاد خواسته قبل از همه “گریبان کسانی را که بانی خدشه در اعتبار نهاد ریاست جمهوری شده اند” را بگیرد؛ امری که  “آزمونی سخت و مهم” برای محمود احمدی نژاد توصیف شده است.

علی رغم خط و نشان ها و توصیه های کیهان، گزارش ها حاکی از آن است که اسفندیار مشایی نخستین فردی بود که دیروز به دعوت رئیس دولت سوار هواپیما شد؛ هواپیمایی که ساعت 8:40 از آسمان تهران برخاست تا نیروهای امنیتی شانس بازداشت وی را دست کم تا دو شنبه هفته دیگر از دست دهند.