ایران باید توضیح بدهد

نویسنده

bush611.jpg


بن فیلر ‏

بوش از ایران خواست توضیح دهد چرا یک برنامه مخفی تولید سلاح هسته ای داشته است و ‏هشدار دارد از چنین اقداماتی باید به خاطر صلح جهانی جلوگیری کرد.


بوش پس از دیدار با جورجیو ناپولیتانو، رییس جمهور ایتالیا، گفت: “ایران خطرناک است. ما ‏معتقدیم ایران یک برنامه مخفی تولید جنگ افزار نظامی را دنبال می کرده، و حالا باید به دنیا ‏توضیح دهد چرا این برنامه را داشته است.”


این اظهارات بوش پس از آن ایراد شد که رییس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد، برآورد ‏سازمان های امنیتی آمریکا در مورد توقف توسعه تسلیحات هسته ای را “یک قدم به جلو” ‏نامید.


احمدی نژاد به خبرنگاران گفته بود اگر قدم های بیشتری نظیر خط مشی گزارش امنیتی به ‏جلو گذاشته شود، وضعیت میان ایران و ایالات متحده “به کلی متفاوت” خواهد شد.


بوش در جریان مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت: “جواب من به ایرانی ها این است: شما ‏برنامه مخفی داشته اید که یک برنامه نظامی بوده است. ما فکر می کنیم شما آنرا متوقف کرده ‏اید. شما باید به دنیا توضیح دهید و مشخص کنید چرا برنامه نظامی داشته اید. آیا قصد دارید ‏آن را دوباره از سر بگیرید؟ توپ حالا در زمین آنها است.”


دانا پرینو، معاون مطبوعاتی کاخ سفید، راجع به اظهارات احمدی نژاد که آن را “افکار توهم ‏آمیز” دانست، ابراز نظری نکرد.‏

بوش با اشاره به نهاد نظارتی بین المللی انرژی هسته ای گفت: “ایران باید به آژانس توضیح ‏دهد چرا این برنامه را از آن ها مخفی کرده بود”. او گفت: “ایران خطرناک است و اگر بتواند ‏اورانیوم را غنی سازد، بیشتر هم خطرناک می شود.” بوش با اشاره به ناپولیتانو، رهبر ایتالیا، ‏گفت: “من مشتاق همکاری با رییس جمهور ایتالیا هستم تا برای صلح جهانی و تعیین ‏راهکارهای همکاری دوجانبه از انجام این اتفاق توسط ایران پیشگیری کنیم.”


اظهارات بوش نتیجه تجدید تلاش ها برای تثبیت فشار بر ایران بعد از انتشار برآوردهای ‏سازمان امنیت ملی آمریکا در هفته گذشته است. گزارش یاد شده از توقف برنامه تسلیحات ‏هسته ای ایران در سال 2003 حکایت می کند. مقامات از آن نگران بودند که در نتیجه این ‏گزارش، توانایی آن ها در تجمیع فشارهای جهانی برای توقف غنی سازی در ایران تضعیف ‏شود.


ناپولیتانو گفت که او و بوش به طور جامع، نگرانی های مشترکی داشته اند و آن ها در ‏بسیاری از مسایل، نظرات مشابهی داشته اند.


او گفت: “ما می خواهیم مواضع خودمان را درباره همه سوال های موجود به طور سازنده ‏مورد بحث قرار دهیم. ما فقط می خواهیم تمایل خود را در اشتراک نظر برای رویارویی ‏موفقیت آمیز با همه تهدیدات و از جمله تهدید بسیار جدی تجهیز ایران به سلاح هسته ای نشان ‏بدهیم.”


از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا گفت روز سه شنبه، دیپلمات های ایالات متحده، روسیه، ‏چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، یک کنفرانس تلفنی 90 دقیقه ای را برای بحث درمورد پیش ‏نویس قطعنامه تحریم های جدید سازمان ملل علیه ایران برگزار کردند. ‏

شان مک کورماک، سخنگوی کاخ سفید گفت: “ گفتگوی آنها خوب و سازنده بوده و برای ‏نهایی کردن جزییات قطعنامه شورای امنیت به این گفتگوها ادامه می دهند.” او ادامه داد ‏‏”احتمالاً دیپلمات ها به زودی برای آماده کردن قطعنامه نهایی شورای امنیت ظرف چند هفته ‏آینده برای رای گیری به مذاکرات خود ادامه خواهند داد.”


او از بیان جزییات پیش نویس و اینکه آیا چین و روسیه در برابر تحریم های جدید مقاومت ‏کرده اند، خودداری کرد، اما گفت اظهار نظر در مورد اینکه میان اعضای صاحب حق وتو ‏اشتراک نظر بوجود آمده باشد خیلی زود است.


مقامات ایالات متحده می گویند پیش نویسی که روز سه شنبه مورد بحث قرار گرفته، از طرف ‏فرانسه تهیه شده و شامل تحریم هایی علیه بخشی از نیروهای نظامی ایران و یک بانک اصلی ‏ایرانی است.


در همین حال، یک گروه ایرانی تبعیدی روز سه شنبه، با یافته های گزارش جدید امنیتی مبنی ‏بر توقف برنامه توسعه تسلیحات هسته ای ایران در سال 2003 به مخالفت پرداخت ، و ‏اصرار کرد که برنامه تولید بمب در سال جاری از سر گرفته شده است.


محمد محدثین، سخنگوی شورای ملی مقاومت ایران در پاریس، گفت: “ما تاکید می کنیم رژیم ‏آخوندی الان در تلاش برای بدست آوردن سلاح هسته ای است.“‏

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 11 دسامبر ‏