نگرانی از وضعیت کارگران بازداشت شده در سنندج

نویسنده

نادر کرمی

عفو بین الملل از محل نگهداری شیث امانی رئیس اتحادیه کارگران بیکار و اخراجی و صدیق کریمی عضو این اتحادیه اظهار بی اطلاعی و نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد. این دو فعال اتحادیه ای در جریان راهپیمایی اول ماه می در سنندج دستگیر شدند.

عفو بین الملل با اعلام اینکه این دو نفر زندانیان عقیدتی هستند که صرفا بخاطر بیان مسالمت آمیز و آگاهانه عقایدشان دستگیر شده اند خواستار پایان بازداشت آنها شده است.

این نهاد جهانی حقوق بشر همچنین در بیانیه خود نسبت به حبس انفرادی شیث امانی و صدیق کریمی از فعالان اتحادیه های کارگری که در مکانی نامشخص نگهداری می شوند و احتمالا در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار دارند، اعلام خطر کرده است.

شیث امانی رئیس اتحادیه کارگران بیکار و اخراجی و صدیق کریمی عضو این اتحادیه هستند. این دو نفر به همراه 400 نفر دیگر در تظاهرات اول ماه می روز جهانی کارگر در سنندج مرکز استان کردستان شرکت داشتند. در این روز تعدادی از شرکت کنندگان در سنندج دستگیر شدند که حداقل 12 نفر از آنها تا 21 اردیبهشت ماه در بازداشت بودند و گفته شده بود که یکی از بازداشتی ها قرار بود تا 23 اردیبهشت ماه با قرار وثیقه آزاد شود.

در گزارش عفو بین الملل آمده است: “در ماههای اخیر اعضای جنبش سازماندهی کارگری ایران تظاهرات چندی با هدف جلب توجه به شرایط کاری و زندگی خود برگزار کردند. تظاهرات اول ماه می از جمله در سنندج و تهران که حدود 600 کارگر بطور مکرر شعارهایی علیه دولت ومجلس می دادند توسط نیروهای امنیتی متلاشی شد.”

در ماههای اسفند 1385 و فروردین 1386 صدها معلم که بیشتر آنها اعضای کانون صنفی معلمان یا شورای سراسری همآهنگی انجمنهای فرهنگی بودند بخاطر تظاهراتی که از اسفند ماه برای دستمزد بیشتر و شرایط بهتر کاری شروع شده بود دستگیر شدند. اغلب دستگیرشدگان در جریان تظاهرات در فروردین ماه 1386 آزاد شدند. در اواخر فروردین ماه تعداد بیشتری از معلمان دستگیر شدند، از جمله دستگیری همه اعضای هئیت مدیره کانون صنفی معلمان در همدان بخاطر فعالیتهای سازماندهی و رهبری اقدامات انجمن صنفی در هفتم ماه آوریل، که البته بعدها آزاد شدند.

عفو بین الملل به این نکته توجه کرده است که “آزار و دستگیری رهبران کارگری با دستگیری دانشجویان و فعالان حقوق زنان همراه شده است که آشکارا سرکوب حقوق به رسمیت شناخته شده بین المللی تحت عنوان آزادی بیان و آزادی تجمع توسط مقامات ایرانی است. “

از سوی دیگر سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانیان به ایلنا گفت که دو نفر از کارگران عضو هیات مدیریه اتحادیه کارگران بیکار و اخراجی سنندج هنوز در بازداشت به سر می‌‏برند.

صالح نیکبخت با بیان اینکه این دو نفر تا روز پنج‌‏شنبه 27 اردیبهشت در زندان بوده‌‏اند. گفت که خانواده این دو کارگر خواهان انتخاب وکیلی از سوی انجمن دفاع از حقوق زندانیان برای آنها شده‌‏اند، وی افزود: انجمن با درخواست این دو خانواده موافقت کرده و قرار است اینجانب به همراه یک وکیل دیگر وکالت این دو نفر را بر عهده بگیریم.

نیکبخت افزود: اگر این دو کارگر تا آخر این هفته آزاد نشوند، نسبت به تنظیم وکالت‌‏نامه و درخواست تبدیل قرار بازداشت آنان اقدام می‌‏کنیم.

سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانیان همچنین گفت: این دو نفر به همراه یازده نفر دیگر از کارگران سنندجی در روز جهانی کارگر بازداشت شده بودند اما 11 نفر از آنان در 12 اردیبهشت آزاد شدند ولی این دو نفر همچنان در زندان هستند.

نیکبخت تصریح کرد: تاکنون اتهام این دو کارگر به خانواده‌‏های آنها اعلام نشده است ولی اگر اتهام آنان مشارکت در برگزاری روز جهانی کارگر باشد، قانونی نیست که کارگری را به خاطر برگزاری مراسم روز عید خودش یا مطالبه حقوق صنفی خود بازداشت کنند. ما امیدواریم این دو کارگر سریع‌‏تر آزاد شوند.