انتشار آمارهای اقتصادی ممنوع شد

نویسنده
نازنین کامدار

» افزایش نگرانی دولت از اجرای هدفمندسازی

محمود احمدی نژاد، در تازه ترین اقدام در مسیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، انتشار آمارها و گزارش های اقتصادی درباره تبعات این طرح را ممنوع اعلام کرد. این تصمیم که همزمان با افزایش نرخ تورم کالاهای اساسی و آزادسازی قیمت ها صورت می گیرد، با حمایت محمد رضا باهنر، یکی از چهره های سیاسی جریان محافظه کار همراه شده و برخی دیگر از حامیان دولت در مجلس نیز از عملکرد دولت پشتیبانی کرده اند.در این میان، روزنامه جوان، ارگان نزدیک به حفاظت اطلاعات سپاه نیز افزایش نرخ تورم را ناشی از “القای بیگانگان” دانسته و مدعی نقش رسانه های مخالف دولت در افزایش قیمت ها شده است.
در مقابل سایت الف، نزدیک به احمد توکلی، یکی از منتقدان پارلمانی محمود احمدی نژاد، در گزارشی از “تبلیغات اغراق آمیز” درباره هدفمندسازی انتقاد کرده و جملاتی از محمود احمدی نژاد را به عنوان نمونه این اغراق ها برجسته کرده است.

در همین حال، علاوه بر بی نظمی در عرصه اطلاع رسانی درباره طرح هدفمندسازی که با ممنوعیت انتشار آمارهای به زعم دولت “دلسرد کننده” همراه شده، روز گذشته یک نماینده مجلس اعلام کرد “اطلاعات مربود به آزادسازی قیمت ها” حتی در اختیار نمایندگان هم قرار نگرفته است.

تصمیم محمود احمدی نژاد در مورد ممنوعیت انتشار آمارهای اقتصادی، در مراسم “بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی” اعلام شد و وی که  رسانه های حامی اش، پیش از این نیز از انتشار گزارش مرکز آمار ایران درباره سرانه هزینه ماهانه هر خانوار خشمگین شده بودند، اعلام کرد: “آماری که احساس بدبختی می‌دهد منتشر نشود”.

بنا به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزوده است: “هم اکنون  اطلاعاتی وجود دارد که انتشار آن در جامعه ضرورتی ندارد. برخی اطلاعات که منتشر می‌شود موجب می‌شود که مردم احساس کنند بدبخت هستند که این اصلا خوب نیست. اطلاعات آماری باید انگیزاننده باشد نه رکود آفرین”.

احمدی نژاد همچنین مدعی شده است که برای هر ایرانی “50 میلیون تومان سرمایه گذاری” کرده و از اینکه این “سرمایه گذاری” درآمارها بازتاب ندارد، ابراز ناراحتی کرده و گفته است: “شما اگر یک ضرب و تقسیم ساده کنید می‌بینید که به ازای هر نفر ما 50 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم پس حتما یک جای کار ایراد دارد که باید آن را شناسایی و برطرف کنیم”.

بنا به گفته یکی از حاضران در سالن “پژوهشگاه وزارت نیرو”، محل برگزاری این مراسم، وقتی احمدی نژاد در میان سخنان خود گفته “من یک سئوال دارم و آن این است که چرا ما در کشور بیکار داریم؟”، با خنده حضار مواجه شده است.

گفتنی است، انتشار گزارش هفته گذشته مرکز آمار ایران مبنی بر  هزینه 826 هزار تومانی ماهانه خانوار از جمله دلایلی است که باعث شده  وی انتشار آمارهایی را که نشانگر وضعیت نامساعد اقتصادی کشورست، ممنوع اعلام کند.

پیش از این، عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران که با انتقاد رسانه های حامی احمدی نژاد درباره انتشار گزارش هزینه خانوار و افزایش تورم مواجه شده، در سخنانی گفته بود از این پس آمار ماهانه نرخ تورم با “صلاحدید دولت” منتشر خواهد شد.

علاوه بر نگرانی احمدی نژاد از انتشار آمارهای اقتصادی که نشاندهنده تبعات اجرای بی برنامه طرح هدفمندسازی یارانه هاست، به گزارش خبرآنلاین، محمد رضا باهنر، عضو سرشناس فراکسیون محافظه کاران مجلس هم که طی ماه های گذشته کمتر به دفاع از دولت پرداخته بود، در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که دبیرکلی آن را برعهده دارد، گفته است: “ما نباید دولت را برای دادن برخی اطلاعات درباره قانون هدفمند کردن یارانه ها تحت فشار قرار دهیم چرا که اگر دولت اعداد وارقامی را قبل از ضرورت افشا کند آثار منفی خواهد داشت”.

ممنوعیت انتشار آمارهای اقتصادی در حالی از سوی دولت ابلاغ می شود که روز گذشته یکی از نمایندگان از عدم ارائه اطلاعات اقتصادی به نمایندگان مجلس خبر داد.

بنا به نوشته ایلنا، کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از جلسه کمیسیون ویژه مجلس در مورد هدفمند‌کردن یارانه‌ها، خبر داده و در عین حال گفته است: “اختیار ساماندهی اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را مجلس به دولت داده است و خودش باید جدول قیمت‌ها را تنظیم کند، اما ما اطلاعی از این موضوع نداریم”.

در کنار ایجاد حصار اطلاعاتی درباره تبعات تورمی طرح هدفمندسازی، آنطور که سایت آفتاب گزارش داده، مصطفی ذوالقدر، نماینده بندرعباس نیز به جمع معترضان به افزایش نرخ تورم پیوسته و در نطق پیش از دستور خود در مجلس گفته است: “امروز بلیط هواپیما 30 درصد گران می‌شود و فردا قیمت آب، برق و گاز افزایش می‌یابد سئوال اینست که در این صورت وضعیت مردم در آینده چه خواهد شد؟”

این درحالیست که نماینده قائنات پیشنهاد داده “مردم مصرف‌شان را کم کنند تا دولت دچار مشکل نشود”.
موسی قربانی گفته است: “مردم در طول اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خویشتن‌دار باشند و عجله نکنند و اگر کالایی گران شد آن کالا را نخرند و به نیازهای خودشان در کوتاه مدت اکتفا کنند تا در دوره اجرای این قانون دچار مشکل نشوند. مردم در این طرح می‌توانند مصرف‌شان را کمتر کرده و از خریدن کالاهای گران پرهیز کنند”.

انتقادها از افزایش نرخ تورم و بی برنامگی دولت در اجرای طرح هدفمندسازی، از سوی مقامات امنیتی و نظامی هم به “فتنه اقتصادی” تشبیه شده است.در همین راستا روز گذشته سردار رحیم صفوی، مشاور آیت  الله خامنه ای در امور نظامی، در همایشی به نام “همایش جنگ نرم” گفته است: “یاس‌آفرینی و القای بحران، تضعیف باورهای اسلامی و ملی، سلب امید به آینده از راهکارهای تاکتیکی دشمنان در جنگ نرم است و این امر که مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور محترم می‌خواهند مردم را به آینده امیدوار کنند برای مقابله با این راهکار است. در همین راستا یکی از اهداف جنگ نرم می‌تواند بحث هدفمندی یارانه‌ها باشد”.

در این میان روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان “تضعیف طرح هدفمند سازی یارانه ها به سبک انگلیسی” می نویسد: “تلویزیون های فارسی زبان بیگانه از هم اکنون بر روی نقطه کانونی سناریوی تبلیغی چند وجهی یعنی القای شوک تورمی متمرکز شده و با طرح ادعای سرعت گرفتن افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران به دنبال بازسازی فضای ساختگی هراس و التهاب از پیامدهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هستند. این رسانه ها برای القای خارج شدن ابتکار عمل از دست دولت در کنترل و مهار کردن پیامدهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تصویری فراگیر و همه جانبه از شوک تورمی به نمایش می‌گذارند”.

این نحوه نگاه  رسانه های حامی دولت و نهادهای امنیتی و احمدی نژاد به بررسی کارشناسی تبعات طرح هدفمندسازی با اعتراض داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان مواجه شده است. او سخنگوی فراکسیونی است که “پارلمان نیوز” ارگان اینترنتی اش ماه هاست در ایران فیلتر شده است.

بنا به گزارش کلمه، قنبری درباره وحشت مقامات دولت از آمارهای اقتصادی و پیش بینی های کارشناسی گفته است: “چندی است که از سوی مقامات اجرایی کشور تعابیری نظیر ستاد تخریب هدفمند کردن یارانه‌ها، فتنه‌گران اقتصادی، باند مقابله با اصلاح قیمت‌ها شنیده می‌شود که مبهم و کلی هستند”.

وی افزوده است: “به نظر می‌رسد از زمانی که مجریان به موضوع منطقی و عملی نگاه می‌کنند عواقب منفی اصلاح یارانه‌ها بیشتر برای شان نمایان شده لذا با این موضع‌گیری‌ها قصد دارند تا حدودی فشارهای اقتصادی آینده را توجیه نمایند. با تفاسیر مذکور مجریان در اینکه قانون مذکور بتواند حلال مشکلات اقتصادی کشور باشد دچار تردید شده‌اند و نگران واکنش مردم در قبال واقعیات هستند. لذا ستاد تخریب وجود خارجی نداشته و ندارد”.

در عین حال، سایت الف نیز روز گذشته در گزارشی به بی برنامگی دولت در اطلاع رسانی و به جای آن “تبلیغات اغراق آمیز درباره هدفمندسازی” اشاره  و به نحوه سخنرانی های اخیر احمدی نژاد و ادعاهای دولت اعتراض کرد.

الف نوشته است: “تبلیغات اغراق آمیز درباره آثار هدفمندکردن یارانه ها در شرایطی انجام می شود که سخنگویان اجرای این قانون، حتی از پاسخ به ساده ترین سئوالات افکار عمومی درباره هدفمند کردن یارانه ها عاجز مانده اند و در غیاب اطلاع رسانی صحیح و موثر دولت، بازار تحت تاثیر شایعات و فعالیت شایعه سازان سواستفاده چی، ملتهب شده و هنوز این قانون اجرا نشده، تورم قابل ملاحظه ای به دوش صاحبان درامدهای ثابت تحمیل شده است.از مسئولان دولت انتظار می رود، با اجرای صحیح و حساب شده قانون هدفمند کردن یارانه ها، منفعتی در حد همان “هدفمندشدن یارانه ها” نصیب اقتصاد کشور کنند و بجای فکر کردن به آرزوهای بزرگ و توهم آمیزی مانند ریشه کنی فقر از طریق اجرای این قانون، مراقب باشند که تشدید تورم ناشی از اجرای این قانون، همین منافع واقعی هدفمندکردن یارانه ها را ضایع نکند”.