احمدی نژاد هیچ گاه از نابودی اسراییل نگفت

نویسنده

» نگاه لوپوئن:

آرمین عارفی

آیا جهت باد موافق ایران شده است؟ خطر حمله اسراییل و حتی وقوع یک جنگ منطقه ای که تا چند هفته پیش غیرقابل اجتناب بود، اکنون منتفی به نظر می رسد. روز چهارشنبه ایهود باراک وزیر دفاع اسراییل و ژنرال بنی گانتس، رییس ستاد مشترک اسراییل اعلام کردند که جمهوری اسلامی تصمیم ندارد به سلاح اتمی دست یابد. این درحالی است که دستگاه های مختلف آمریکایی و حتی اسراییلی از سال ها پیش به این موضوع واقف بودند.

یکی از مسؤولان عالی رتبه اسراییلی که نخواست نامش فاش شود به فرانس پرس اظهار داشت: “ژنرال گانتس همان سخنان مسؤولان نظامی قبل از خود را با صدای بلند و به طور رسمی تکرار می کند. به عنوان مثال، ژنرال گابی اشکنازی همواره همین سخنان را طی سال های اخیر به رجال سیاسی می گفت.” این سخنان که این بار به طور رسمی بیان می شود، با اظهارات همیشگی سران اسراییلی دایر بر حمله به برنامه هسته ای ایران قبل از فرود بمب های اتمی ایران به اسراییل منافات دارد.

 

تشدید شک و تردیدها

این درحالی است که رویداد دیگری در اوایل آوریل باعث شد تا از شدت عمل اسراییل در قبال ایران قدری کاسته شود. در همین راستا، دان مریدور، وزیر اطلاعات و انرژی اتمی اسراییل، در مصاحبه ای با الجزیره پذیرفت که محمود احمدی نژاد هرگز جمله “اسراییل باید از نقشه جهان حذف شود” را بر زبان نیاورده. با این حال او افزود: “محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای چندین بار گفته اند که اسراییل یک موجودیت ساختگی دارد و ازبین خواهد رفت.” درواقع اولین اظهارنظری که به اشتباه ازسوی رسانه های جهان مورد استفاده قرار گرفت باعث شد تا تردیدها درخصوص برنامه هسته ای ایران افزایش یابد.

جنجال ها در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۰۵ زمانی که رییس جمهور ایران در کنفرانسی تحت عنوان “جهان بدون صهیونیسم” شرکت کرده بود آغاز شد. محمود احمدی نژاد در آن کنفرانس گفت: “خیلی ها در نبرد بین دنیای اسلام و جبهه کفر تفرقه می پراکنند و می گویند که تحقق دنیای بدون آمریکا و اسراییل دست یافتنی و شدنی نیست. ولی شما به خوبی می دانید که این شعار یک هدف شدنی است.” رییس جمهور در حمایت از این اظهارات به سقوط چندین حکومت که هیچ کس تصور سقوط شان را هم نمی کرد اشاره نمود.

 

اشتباه در ترجمه

او در اشاره به سخنان آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: “زمانی که امام عزیز آمد و گفت این حکومت [شاه] باید برود. خیلی از کسانی که اطلاعات سیاسی داشتند گفتند مگر می شود؟” او سپس به سقوط اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد: “چه کسی فکرش را می کرد که روزی شاهد سقوط امپراطوری شرق [جماهیر شوروی] باشیم؟” او بار دیگر به اظهارات خمینی در مورد صدام حسین اشاره کرد و گفت: “امام فرمود، صدام باید برود و فرمودند او به آنچنان ذلتی گرفتار خواهد شد که هیچ کس تصورش را هم نخواهد کرد.”

او سپس به موضوع اسراییل پرداخت و گفت: “امام عزیزمان فرمودند که رژیم اشغالگر قدس باید از صفحه روزگار محو شود.” در هیچ جای اظهارات احمدی نژاد کلمات فارسی “نقشه” یا “نابودی اسراییل” به کار نرفته است. ولی در ترجمه انگلیسی آمده: “اسراییل باید از نقشه جهان حذف شود.” و تعجب آور این است که ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، خود مسبب این مسأله بوده است.

 

کنفرانس در مورد واقعیت هولوکاست

منوچهر متکی، وزیر خارجه وقت، تلاش بسیاری کرد تا هیجانات به راه افتاده در غرب را آرام کند. او در فوریه ۲۰۰۶ در زمان دیدار از پارلمان اروپا گفت: “هیچ کس نمی تواند کشوری را از روی نقشه جهان حذف کند. در اروپا درخصوص آنچه رییس جمهور ما گفته است سوءتفاهم به وجود آمده.” او سپس افزود: “او [رییس جمهور] از رژیم صحبت کرد، زیرا ما این رژیم را از نظر قانونی به رسمیت نمی شناسیم.” این ترجمه اشتباه چند ماه بعد مجدداً توسط چندین کارشناس خاورمیانه، ازجمله جاناتان استیل، سرمقاله نویس گاردین، ذکر شد؛ بدون اینکه کوچک ترین عکس العمل بین المللی به دنبال داشته باشد. البته باید اذعان داشت که در کمال تعجب، محمود احمدی نژاد هیچ گاه در پاسخ به سؤالات روزنامه نگاران خارجی دایر بر “حذف اسراییل از نقشه جهان” درصدد برنیامد تا آنها را متوجه این اشتباه کند. بدتر آنکه او هولوکاست را “افسانه” خواند و حتی در دسامبر ۲۰۰۶ کنفرانسی با موضوع “واقعیت هولوکاست” برگزار نمود. و اظهاراتی به واقع وحشتناک بیان کرد که البته این بار به وضوح از زبان شخص او خارج شده بود.

منبع: لوپوئن، ۲۶ آوریل