نوبت به دستگیری معلمان رسید

نویسنده

از چندی پیش احضار و دستگیری های گسترده در غرب کشور به ویژه در استان کردستان متوجه دبیران دبیرستان ها شده است. ظرف دو ماه گذشته 9 تن از دبیران سنندج و مناطق اطراف آن دستگیر شده اند که از محل نگهداری و وضعیت آنان و همچنین نوع اتهام شان خبرهای چندانی منتشر نشده است.

به دنبال دستگیری اعضای هیات تحریریه روژهه لات در ماه گذشته و همچنین احضار پی در پی اعضای هیات تحریریه هفته نامه توقیف شده “آسو” بعد از یک سال و چند ماه و مشخص شدن تکلیف پرونده تعداد کمی از فعالین سیاسی،دانشجوئی،کارگری و غیره در مناطق کردنشین این بار در اقدامی کم سابقه نهادهای امنیتی مبادرت به دستگیری دبیران دبیرستان ها کرده اند. با وجودی که تاکنون مراجع قضائی و یا نهادهای دولتی مانند وزارت آموزش و پرورش، علیه این افراد هیچ گونه شکایت یا اتهامی به صورت رسمی و علنی مطرح نکرده اند؛ تنها تاکنون سرنوشت یکی از آنها مشخص شده است.

“طاهر علی یور” یکی از این دبیران دستگیر شده است که در یکی از بازداشتگاه های شهر سقز به سر می برد. این دبیر جوان در ناآرامی های سال گذشته در مناطق کرد نشین توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و مدتی را هم در بازداشتگاه اداره اطلاعات بسر برد. طاهر علی پور در پی احضار های اخیر در استان کردستان بار دیگر به اتهام شرکت در اعتراضات خیابانی و اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه انقلاب محاکمه و به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

هفته گذشته قبل از تائید حکم نهائی” طاهر علی پور” نیروهای امنیتی در شهر سنندج” ماجد خالدیان” یکی دیگر از دبیرهای دبیرستان های این شهر را به اتهام فعالیت های سیاسی دستگیر کردند و به نقطه نامعلومی انتقال دادند. هنوز از محل نگهداری و وضعیت وی خبری منتشر نشده و تلاش خانواده و دوستان وی نیز در این رابطه تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

قبل از این باز هم در شهر سنندج و اطراف آن چهار دبیر دیگر توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به نقطه نامعلومی انتقال داده شدند و هنوز از سرنوشت آنها نیز هیچ گونه خبری در دست نیست. “اقبال جوانمردی”، “اسعد خانی”، “کورش رنجبر” و “ ثریا قاسمی” دبیران دستگیر شده ای هستند که نه تنها از سرنوشت آنها خبری منشر نشده بلکه گفته می شود خانواده و اطرافیان آنها هم تحت فشار محافل امنیتی قرار دارند. در همین رابطه سایت خبری گزارشگران سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان خبر از دستگیری برادر یکی از این دبیران بازداشت شده داد. “ زاهد رنجبر برادر کوچکتر”کورش رنجبر” به منظور اعمال فشار بیشتر بر خانواده ها و اطرافیان دبیران بازداشت شده دستگیر شده و از محل نگهداری و چگونگی وضعیت وی نیز خبری به دست نیامده است..

قبل از دستگیری دبیران سنندجی، ماه گذشته در شهر کامیاران نیز دو تن از دبیران دبیرستان های این شهرستان به نام های” فرزاد کمانگر” و “ساسان بابائی” توسط محافل امنیتی دستگیر شده بودند. فرزاد کمانگر که عضو سازمان دفاع از حقوق کردستان نیز است در پی احضار به اداره اطلاعات ناپدید شد که سرانجام بعد از تلاش های خانواده و دوستانش معلوم شد او را بدون اینکه نوع اتهامش مشخص باشد به زندان اوین تهران منتقل کرده اند. بعد از او ساسان بابائی یکی دیگر از دبیر های این شهرستان را در منزل خود دستگیر کردند که هنوز از محل نگهداری و وضعیت وی نیز اطلاع دقیقی در دست نیست.

به این ترتیب تعداد دبیران دستگیر شده در استان کردستان تاکنون به 9 تن رسیده است که تنها وضعیت یکی از این 9 نفر[طاهر علی پور] مشخص شده است.