کدام کاندیداها در نظرسنجی ها جلوترند؟

نویسنده

» وضع اصلاح طلبان بهتر است، ولی فاصله زیاد نیست

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، تلاش برای اطلاع از وضعیت کاندیداهای انتخاباتی در سطح افکار عمومی، از طریق انجام نظرسنجی های مختلف رو به افزایش است.

یک پژوهشگر آماری در تهران در مصاحبه با روز می گوید: “استناد به تجربیات گذشته نشان می دهد که نظرسنجی هایی که آستانه انتخابات ها صوررت می گیرند نمی توانند خیلی دقیق تلقی شوند و معمولا به دلایلی، از جمله جهت دار بودن و فراگیر نبودن افراد مورد نظرسنجی، تصویر کاملی را از افکار عمومی ارائه نمی دهند.” وی می افزاید: “در عین حال، با در کنار هم قرار دادن مجموعه ای از آنها، و با کنار گذاشتن برخی نظرسازی های ستادهای انتخاباتی که به وضوح جنبه تبلیغاتی دارند، ممکن است بتوان توصیفی نسبی را از گرایشات انتخاباتی بخش هایی از جامعه ایران به دست آورد.”

در همین راستا، منابع نزدیک به اصلاح طلبان گزارش می دهند نتایج نظرسنجی‌ای که از سوی یک موسسه پژوهشی نزدیک به دولت در سطح شهر تهران صورت گرفته و در اواسط اردیبهشت به پایان رسیده حاکی از ان است که 45 درصد تهرانی‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی‌ (کسانی که مایل به شرکت در انتخابات بوده اند، و نه افراد واجد شرایط رای دادن که مورد مصاحبه قرار گرفته اند)  گفته اند به میرحسین موسوی رأی خواهند داد و 41 درصد احمدی‌نژاد را ترجیح داده اند. همچنین، برخی منابع نزدیک به محافظه کاران منتقد دولت می گویند در آخرین نظرسنجی صدا و سیما در تهران نیز که تقریبا همزمان با نظرسنجی اول صورت گرفته، میرحسین موسوی با 47 درصد و احمدی‌نژاد با 43 درصد رتبه های اول و دوم را کسب کرده‌اند. این در حالی است که با نزدیک شدن به خرداد ماه، میزان آرای احتمالی کروبی در نظرسنجی ها بیشتر شده است.

تعدادی از رسانه های اصلاح طلب اخیرا خبر داده اند بنابر آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در ده شهر بزرگ، میرحسین موسوی 38 درصد آرا و محمود احمدی‌نژاد 34 درصد را به دست آورده اند.  این در حالی است که هفته پیش منابع خبری مختلف در تهران خبری را به چاپ رساندند که حکایت داشت بر اساس یافته های یک تحقیق که “به سفارش یک نهاد مهم” در اردیبهشت ماه انجام شده است ، میزان آرای احتمالی کروبی در فاصله اول تا چهاردهم اردیبهشت ، تنها 9 درصد واجدان شرایط رای دادن (در مقابل 21 درصد برای موسوی)  بوده است؛ اما این رقم در بررسی 27 اردیبهشت تا اول خرداد به 20 درصدواجدان شرایط (در مقابل 27درصد برای موسوی) رسیده است. به عبارت دیگر، اگرچه آرای مطلق میرحسین موسوی همچنان بالاتر است، اما میزان افزایش آرای کروبی، به وضوح بیشتر از رقیب اصلاح طلب وی به نظر می رسد.

مجموعه آمار فوق، اگرچه حاکی از آرای کمتر رییس جمهور فعلی است، اما برخی از تحیل گران اصلاح طلب، با توجه به وضعیت برگزاری انتخابات، همچنان نسبت به نتیجه نهایی انتخابات ابراز نگرانی کرده اند. به عقیده این تحلیلگران، با توجه به قطعی بودن تقلب دولت در انتخابات، برای شکست دادن احمدی نژاد، باید تفاوت آرای یک کاندیدای اصلاح طلب با احمدی نژاد بیشتر از درصدهایی باشد که در نظرسنجی های اخیر به دست آمده است.

این در حالی است که گروهی از ناظران، در تحلیل نظرسنجی های انجام شده تاکنون، نظر خوشبینانه تری دارند. به عقیده پژوهشگر آماری یک موسسه دولتی، که مال به ذکر نام خود در مصاحبه با روز نیست: “ توجه به آن که تمام نظرسنجی های مورد بحث پیش از آغاز پخش مناظره ها و رپرتاژهای تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری انجام شده اند و با توجه به آن که درصد قابل توجهی از مردم ایران معمولا در روزهای آخر مانده به انتخابات تصمیم نهایی خود را می گیرند، وضعیت نهایی اصلاح طلبان می تواند از آنچه در این نظرسنجی ها عنوان شده نیز بهتر باشد.”