حسین شریعتمداری در دانشگاه تهران هو شد

لیلا طیری
لیلا طیری

» شعار دانشجویان: رسانه های شیطان؛ رجا و فارس و کیهان

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان روز گذشته در دانشگاه تهران “هو” شد و دانشجویان با سر دادن شعارهایی چون “دروغگو حیا کن، دانشگاه را رها کن” خوستار خروج او از دانشگاه شدند.

نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان روز گذشته در حالی به دانشگاه تهران رفت که ۱۶ آذر ماه همزمان با روز دانشجو مدعی شده بود با لغو سخنرانی او، از حضور و سخنرانی اش در دانشگاه امیرکبیر و در جمع دانشجویان جلوگیری کرده اند. این مساله در رسانه های امنیتی و حکومتی مخالف دولت بازتاب فراوانی پیدا کرد و دولت متهم به حذف صدای مخالف شد در حالی که رئیس دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد بسیج دانشجویی برای این مراسم مجوزی دریافت نکرده بود: برای برگزاری این مراسم نه تنها با مسئولان دانشگاه هماهنگی نشده بود، بلکه عزت الله ضرغامی هم که نام او به عنوان یکی از سخنرانان در خبرها آمده بود، اصلا از برگزاری چنین مراسمی و دعوت بسیج دانشجویی خبر نداشته است.

یک هفته پس از این ماجرا، حسین شریعتمداری به دانشگاه تهران رفت و اتهامات سنگینی را متوجه میرحسین موسوی، مهدی کروبی، سیدمحمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی کرد و حسن روحانی را “رحم اجاره ای” خواند؛ سخنانی که منجر به تنش شد و دانشجویان خواستار خروج او از دانشگاه شدند. هرچند برخی دانشجویان بسیجی نیز به حمایت از او برخاستند.

براساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده حضور شریعتمداری در مراسمی با عنوان “۱۸۱۱ روز مطالبه یادمان خروش ملت انقلابی علیه فتنه گران” در دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود که از سوی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار می شد. او در ابتدای سخنان خود گفت که “برخی از اسنادی که امروز می‌خواهم به آن اشاره کنم نشان می‌دهد که سران فتنه دست به وطن فروشی زدند. من این اسناد را برای یکی از عوامل فتنه فرستادم. آن‌ها به من گفتند که اجازه نمی‌دهیم این اسناد منتشر شود”.

واکنش دانشجویان به این ادعای حسین شریعتمداری و سایر ادعاهای او در این جلسه، شعارهای “دروغگو حیا کن دانشگاه رو رها کن، وجدان نداری شریعت نداری، موسوی زنده باد کروبی پاینده باد، کیهان اسرائیل پیوندتان مبارک، مرگ بر اسلام طالبانی، رای ما یک کلام نخست وزیر امام، آشوب برو بیرون، مرگ بر دروغگو، خائن فتنه گر تویی تیشه تویی تبر تویی، بسیجی واقعی همت بود و باکری، میرحسین دوستت داریم” بود؛ شعارهایی که با واکنش های شریعتمداری هم همراه بود چنانچه دانشجویان معترض را “یک نمونه از عوامل فتنه” معرفی کرد، و مدعی “پیوند خاتمی با پدر جد «وی او ای» یعنی جورج سوروس” شد. او خطاب به دانشجویان گفت:“به آن‌هایی که شما را فرستادند بگویید محال است بتوانیم مانع از افشای اسناد وطن‌ فروشی شما شویم”. نماینده آیت الله خامنه ای در کیهان، در ادامه گفت: “شریح قاضی هم قاضی امام علی(ع) بود، ولی حکم قتل امام حسین(ع) را صادر کرد؛ بنابراین از نخست وزیر امام بعید نیست که نمازگزاران عاشورا را سنگ باران کند”.

او خطاب به دانشجویان معترض گفت: من از دوستان تشکر می‌کنم که سروصدا می‌کنند اگر سروصدا نمی‌کردید، من باید سخنان خود را کوتاه‌تر می‌کردم، اما سروصدای شما باعث می‌شود که من کپسولی ۳۰ تا ۴۰ تا از این اسناد را افشا کنم. شما از آن‌هایی حمایت می‌کنید که با مایکل لوین جلسات مخفیانه داشتند.

در اینجا حسین شریعتمداری از سوی دانشجویان هو شد و دانشجویان او را منبع آشوب خواندند و گفتند که جای او در دانشگاه نیست. در مقابل دانشجویان بسیجی هم با شعارهایی چون “علمدار بصیرت حاج حسین شریعت، حاج حسین افشا کن، مرگ بر فتنه گر، حاج حسین دوستت داریم” از شریعتمداری حمایت کردند.

مدیرمسول کیهان در ادامه اتهاماتی که متوجه سران جنبش سبز میکرد، مدعی شد: حصر دو تن از سران فتنه به خاطر این بود که آن‌ها قصد داشتند طرح تکفیری در سوریه را اینجا پیاده کنند و من اسنادش را دارم. این اسناد نشان می‌دهد که حتی تحریم‌ها را سران فتنه به آمریکا پیشنهاد می‌کنند. اسناد را که نمی‌توانید جابجا کنید.

او گفت: شما نماینده اصلی خودتان رای نداشت و گفتید روحانی رحم اجاره ای ماست. موسسه ی رویان باز است، بروید از آن استفاده کنید چرا از آقای روحانی استفاده می کنید.

یکی از دانشجویان معترض اما با حضور بر روی سن خطاب به حسین شریعتمداری گفت: ما نگران انقلابی هستیم که شما و امثال شما آن را مصادره به مطلوب می‌کنید، ما نگران کسی هستیم که می‌گفت میزان رای ملت است. شما با علامت حجتیه تیشه به ریشه انقلاب و آرمان‌ها زده‌اید.

جلسه دیروز دانشکده حقوق دانشگاه تهران با شعارهای دانشجویان معترض به حسین شریعتمداری پایان یافت؛ جلسه ای متشنج که مدام سخنان نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان با اعتراض دانشجویان قطع می شد و در پایان با تهدید دانشجویان از سوی شریعتمداری همراه بود. او خطاب به دانشجویان معترض که شاهد خروج او از دانشگاه بودند گفت: من بچه تهرانم. گم نمی‌شوم. آن‌هایی که با مینی‌بوس اینجا پیاده شدند، مواظب باشند که هنگام برگشتن گم نشوند.

“امید بذر هویت ماست، دلواپس کسی هستیم که خط قرمزش رای ما بود، دروغ ممنوع، دانشگاه جای دروغگو نیست، حصر باید شکسته شود” از جمله شعارهایی بود که بر روی پلاکاردها نقش بسته و در دست دانشجویان در مراسم دیروز بود.