دلایل اصلی پناهندگی ایرانیان به استرالیا

نویسنده

» گزارشی از ای بی سی نیوز

دولت استرالیا فهمیده است که اکثر کسانی که از راه دریایی به استرالیا پناهنده می شوند، ایرانی هستند. دولت اندونزی این نکته را تایید می کند. باب کار، زویر امور خارجه استرالیا معتقد است که این مهاجران به دلایل صرفا اقتصادی به استرالیا می آیند.

ایران محل خطرناکی برای کسانی است می خواهند متفاوت باشند و عقاید سیاسی شان را آزادانه بیان کنند و با هویت قومی، نژادی و جنسیتی خود زندگی کنند. علی اکبر موسوی خوئینی، عضو سابق مجلس ایران که در سال ۲۰۰۹ از ایران خارج شد در حال حاضر در آمریکا زندگی می کند. او می گوید: “در زندان دو بار شکنجه شدم و بعد به دلیل وضعیت کشور و به خطر افتادن امنیت خانوده ام ایران را ترک کردم.”

ممکن است خیلی ها بگویند که مورد آقای موسوی یک مورد خاص است زیرا او یک سیاستمدار است اما او معتقد است که ایرانیان عادی هم به همین راحتی گرفتار مقامات ایران می شوند.

دولت استرالیا این حرف را تایید می کند. تا امسال ۵۵۴۱ نفر به استرالیا مهاجرت کرده اند که ۲۷۴۹ تا از این افراد از بعد از سال ۲۰۱۲ به این کشور آمده اند.

او می گوید: “بسیاری از ایرانیان از بعد از ۲۰۰۹ و بخصوص بعد از سرکوب اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری از ایران بیرون آمدند. آزادی بیان از سال ۲۰۰۴ در ایران وضعیت بدتری دارد. بسیاری از کسانی که ایران را ترک کردند به دلیل همین محدودیت هاست که این کار را کردند.”

گراهام مک گرگور سخنگوی پناهندگان عفو بین الملل می گوید: “نقض حقوق بشر بصورت گسترده در ایران وجود دارد و علیه افراد و گروه های اجتماعی بکار می رود. مقامات ایرانی بشدت حقوق اقلیت های غیر شیعه را نقض می کنند و این شامل اقلیت های مسلمان غیر شیعه هم می شود.”

کردها و تعدادی از اقلیت های قومی ایران همه مورد نقض حقوق بشر قرار دارند و این شامل زنان هم می شود که در مورد زنها این مشکل نیز وجود دارد که از لحاظ قانونی هم دارای حقوق برابر نیستند و در موارد اساسی مثل کار و تحصیلات حقوقشان نادیده گرفته می شود.

باب کار، وزیر امور خارجه استرالیا چنین عقیده ای ندارد و می گوید اکثر پناهجویان، مهاجران اقتصادی هستند. در مورد ایرانیان نیز دو عامل اصلی وجود دارد.  

وخیم تر شدن شرایط اقتصادی در ایران یکی دیگر از دلایل مهاجرت ایرانیان است. تورم بیش از ۳۰ درصد و رشد بیکاری که از سال ۱۹۹۷ به بالای ده درصد رسیده است، یکی از دلایل مهاجرت ایرانیان است.

آقای موسوی خوئینی می گوید: “بعد از هشت سال حکومت احمدی نژاد وضعیت اقتصادی بسیار بد است و تورم و بیکاری رشد زیادی داشته است.”

اما سرکوب سیاسی و وضعیت بد اقتصادی تنها دلیل این وضعیت نیست، تحریم هایی که به دلیل برنامه های اتمی ایران اجرا می شود نیز یکی از دلایل مهم است. کشورهای غربی ازجمله استرالیا، از سال ۲۰۰۶ ایران را تحریم کرده اند.

رضا مرعشی، از شورای ملی ایرانیان آمریکا می گوید که تاثیر این تحریم ها را نباید نادیده گرفت. او می گوید: “دائما در مورد کمبود دارو به دلیل تحریم ها می شنویم. بالا رفتن قیمت مواد غذائی و اتومبیل و هرچیزی که فکرش را بکنید، هر روز به گوش می رسد و زندگی ایرانیان هر روز سخت تر می شود.”

او می گوید: “تحریم هایی که توسط آمریکا و اروپا و استرالیا برای ایران درنظر گرفته شده است باعث شده است که زندگی روزمره ایرانیان هر روز سخت تر بشود و شرایط از دو سال پیش بمراتب سخت تر شده  است.”

ای بی سی نیوز، 20 ژوئیه