سریال ناتمام اعترافات ابطحی ها

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» جمعه در تلویزیون ادامه می یابد

14 ماه پس از آنکه محمدعلی ابطحی، معاون و رئیس دفتر سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری، به بیان اعترافاتی علیه خود و نامزدهای معترض به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت، رسانه ها از پخش اعترافات پدر او علیه خود از سیمای جمهوری اسلامی خبر دادند.

روابط عمومی شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی روز گذشته به نقل از تهیه کننده و کارگردان برنامه “به سوی ظهور” خبر داد که اعترافات سید حسن ابطحی علیه خود، ساعت 13 روز جمعه از این شبکه پخش خواهد شد.رضا صبور با اعلام این خبر، پدر محمدعلی ابطحی را “یکی از منحرفین و مدعیان دروغین” معرفی کرد.

به گفته آقای صبور، “کارشناس این هفته برنامه، حجت‌الاسلام سلیمی، دادستان کل ویژه روحانیت است و با حضور وی تعدادی از اعترافات متهمین و مدعیان دروغین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.”

سایت رجانیوزکه این خبر را منتشر کرده در این خصوص نوشته است: “با روی کار آمدن دولت خاتمی و انتصاب پسر سیدحسن ابطحی در مقام معاونت حقوقی رییس جمهور، بار دیگر عرصه فعالیت برای او و دوستانش باز شد و با استفاده از این فرصت طلایی و رانت حاکمیتی که در اختیار سید حسن ابطحی گذاشته شد فعالیت های وی گسترش چشمگیری یافت.”

رجانیوز سپس با اشاره به آشنایی سید حسن ابطحی با سید عبدالکریم هاشمی نژاد (روحانی کشته شده در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی) از سال های دور، و سپس وصلت این دو با خواهران یکدیگر، نوشت: “گرایش شدید سید حسن ابطحی به فعالیت تبلیغ ایده ظهور صغری و ارتباط و ملاقات با امام زمان، عدم دخالت در مسایل سیاسی و در نتیجه، گرایش به تفکرات انجمن حجتیه، سبب آغاز و اوج گرفتن اختلاف شهید هاشمی نژاد با وی شد که این اختلاف از سال 1350 تا شهادت شهید هاشمی نژاد در سال 60 ادامه داشت.”

این سایت نزدیک به احمدی نژاد در ادامه مدعی وجود سندی در میان اسناد سازمان اطلاعات و امنیت وقت (ساواک) شده که در آن سید حسن ابطحی “فردی سالم و آرام” و “طرفدار آیت الله شریعتمداری” معرفی شده است.

سایت ارگان کمیته ویژه رسانه ای دولت احمدی نژاد درباره عملکرد آیت الله ابطحی پس از انقلاب 22 بهمن 57 هم نوشته: “ابطحی پس از انقلاب هم رویه خود را ادامه داد تا اینکه با اوج گیری فعالیت او در اوایل دهه هفتاد، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اطلاعیه ای نسبت به انتشار بی رویه کتب پر اشکال وی اعتراض کرد و حتی درباره وجود شخصی بنام ملاآقاجان با آن توصیفات که ایشان بدفعات در کتابهای خود از وی به عنوان استاد سیر وسلوک خویش یاد کرده است، تشکیک کرده و آن را ساخته و پرداخته خود ایشان قلمداد کرد.”

رجانیوز در پایان گزارش خود آورده است: “با این حال با روی کار آمدن دولت خاتمی و انتصاب پسر سیدحسن ابطحی در مقام معاونت حقوقی رییس جمهور، بار دیگر عرصه فعالیت برای او و دوستانش باز شد و با استفاده از این فرصت طلایی و رانت حاکمیتی که در اختیار سید حسن ابطحی گذاشته شد فعالیت های وی گسترش چشمگیری یافت. این فضای باز برای وی چندان دوام نیاورد چرا که او چند سال پیش به اتهام ادعای ارتباط با امام زمان و اغفال مردم دستگیر شد.”

 

مسائل مرتبط با امام زمان

سید حسن ابطحی، پدر و سید تقی ابطحی، برادر محمدعلی ابطحی اوایل تیرماه سال 1385 توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

محمدعلی ابطحی اما خود نزدیک به دو هفته در این باره سکوت کرد تا اینکه در 13 تیر با انتشار مطلبی بر روی وبلاگش، تایید کرد که پدر و برادرش “به دلیل مسائل فکری وتشکیلاتی مربوط به امام زمان” بازداشت شده اند.

وی علت سکوت دو هفته ایش درباره این مسئله را “شرایط دشوار خانوادگی” و “اختلاف نظر سیاسی” با پدرش عنوان کرده بود.

ابطحی همچنین نوشت پدرش مدت زیادی از دوران بازداشت شانزده روزه اش را در بیمارستان سپری کرده، چرا که بیمار است و سه سال پیش عمل قلب باز کرده است.

سید حسن ابطحی که 74 سال دارد، از روحانیون شهر مشهد و نویسنده کتابهایی در زمینه تجربیات عرفانی شخصی خود و همچنین امام دوازدهم شیعیان است که به باور پیروان این مذهب، بیش از یازده قرن است زنده است اما در غیبت به سر می برد و قرار است در آینده قیام کند.

در کتابهای آقای ابطحی هیچ اشاره مستقیمی به اینکه وی با امام غایب ارتباط داشته باشد نشده اما او در کتابهایش از افرادی یاد کرده که به گفته وی، با امام دوازدهم ارتباط داشته اند و او نیز شخصاً با این افراد ارتباط داشته است.

یکی از کتابهای آقای ابطحی به نام “پرواز روح” به زندگی فردی به نام ملا آقا جان اختصاص دارد که آقای ابطحی، آن گونه که خود نوشته، مدتها نزد وی به کسب معنویات مشغول بوده و او را راهنما و مرشد خود در مسائل معنوی قرار داده بوده است.

آقای ابطحی بنیانگذار مسجدی به نام صاحب الزمان در شهر مشهد است و از ۴۴ سال پیش مرکزی با نام “کانون ‌بحث‌ و انتقاد دینی” در این شهر پایه نهاده که هدف‌ ‌آن، پاسخ به “عقده ها، ‌گره ‌ها و مشکلات‌ فکری‌ و دینی جوانان” اعلام شده است. این کانون در تهران و قوچان نیز شعبه دارد.

سایت خبری “انصارنیوز” در آن هنگام علت بازداشت سید حسن ابطحی را “نقض تعهد قبلی مبنی بر عدم انجام فعالیت های تشکیلاتی” دانسته و افزوده بود که نامبرده “پیش از این به دلیل انجام فعالیت های تشکیلاتی مشکوک، از جانب نهادهای امنیتی کشور مورد بازخواست گرفته و مدتی را به حالت تبعید در کلاردشت به سر برده است”.

به ادعای این سایت: “وی پس از آنکه در دولت خاتمی، پسرش به پست های مهم و کلیدی گمارده شد از موقعیت استفاده نمود و فعالیت های قبلی خود را مجددا از سر گرفت و در شهرهای مختلف کشور تشکیلات عریض و طویلی به راه انداخت که نشریه خورشید مکه یکی از محصولات آن بود. گفتنی است، فرزند این مدعی رابطه با امام زمان(عج) که او نیز در کسوت روحانیت است، در سایت شخصی خود، مدام دولت احمدی نژاد را به دلیل آنچه که تحجر و ارتجاع و سوء استفاده از مقدسات می نامد، مورد حمله و بعضا تمسخر قرار می دهد.”

پدر و برادر محمدعلی ابطحی 55 روز پس از بازداشت، آزاد شدند. اعترافاتی که قرار است روز جمعه از سید حسن ابطحی در تلویزیون ایران پخش شود، به احتمال زیاد در همان هنگام بازداشت از او اخذ شده است.

برخی منابع خبری در دوران بازداشت پدر آقای ابطحی خبر دادند که وی علیرغم کهولت سن در بازجویی ها تحت فشار شدیدی قرار گرفته است.

محمدعلی ابطحی همواره تصریح کرده اعتقادی به دیدگاه های پدرش ندارد اما در عین حال بسیار به او احترام می گذارد و علاقه دارد.

 

عجب روزی بود…

محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی و رئیس دفتر سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری وی بود که به عنوان اولین روحانی شناخته شده ایرانی که وبلاگنویس شد، از شهرت زیادی برخوردار است.

وی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری از حامیان مهدی کروبی بود و پس از انتخابات هم مانند بسیاری از دیگر فعالان سیاسی، مسئولان و اعضای احزاب مخالف احمدی نژاد، روزنامه نگاران و… بازداشت شد.

وی صبح روز شنبه 10 مرداد سال گذشته همراه با بسیاری دیگر از چهره های اصلاح طلب در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی حاضر شد و در حالی که چهره کاملا متفاوتی با پیش از دوران زندان پیدا کرده بود، به بیان اعترافاتی علیه خود، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و… پرداخت.

او در آن دادگاه تقلب در انتخابات را “توهم” نامید و گفت: “تقلب واقعا در ایران وجود نداشت چرا که در انتخابات سال 84 وقتی فاصله کروبی و احمدی‌نژاد کمتر از نیم میلیون بود، وزارت کشور خاتمی نپذیرفت که کلمه تقلب مطرح شود لذا کروبی تخلف در انتخابات را مطرح می‌کرد و بنده تعجب می‌کنم که در این انتخابات با وجود اختلاف 11 میلیونی چگونه بحث تقلب پذیرفته می شود.”

آقای ابطحی همچنین گفت: “شخصا از معدود کسانی بودم که در موضوع انتخابات با حضور موسوی موافق نبودم. سال 84 که وی برای حضور در انتخابات مطرح شده بود، بنده مخالفت کردم چرا که این مقطعی که وی در سیستم حکومتی حضور نداشت، می‌توانست توهماتی برای موسوی ایجاد کند که این توهمات به کشور آسیب می‌زد.”

مخالفان دولت احمدی نژاد و معترضان به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری معتقدند اعترافات افرادی مانند ابطحی در آن دادگاه بر اثر شکنجه های روحی و جسمی بوده است.

محمدعلی ابطحی هرچند در دوران بازداشت این مسئله را رد می کرد اما 10 مرداد سال جاری، با انتشار یک سطر کوتاه در صفحه فیس بوک خود، تلویحا این مسئله را تایید کرد.

وی در آن هنگام نوشت: “پارسال مثل امروزی دادگاه داشتیم. از روز قبلش تمرین کرده بودیم. چه روزی بود…”