احمدی نژاد و وعدۀ سهام نفتی برای مردم

میدل ایست آنلاین
میدل ایست آنلاین

» مقاله میدل ایست آنلاین درباره وعده های نفتی- انتخاباتی

خبرگزاری های دولتی  از وعدۀ محمود احمدی نژاد رئیس جمهوربرای انتشار اوراق مشارکت و سهیم کردن مردم در سود حاصل از صنعت نفت به شرط باقی ماندن در مقام خود خبر داد.

احمدی نژاد در حاشیه سمینار صنعت نفت گفت: “به موجب این طرح، اوراق مشارکتی منتشر خواهد شد و سود صنعت نفت در اختیار تمام مردم و ایرانی ها در سراسر دنیا قرار خواهد گرفت.”

رئیس جمهور تندروی ایران که در پی دومین دوره ریاست جمهوری خود در انتخابات 22 خرداد ماه است، اعلام کرد درآمدهای حاصل از واگذاری اوراق مشارکت به مصرف تأمین مالی صنعت نفت و گاز ایران خواهد رسید. وی هیچ اطلاعاتی از بهای اوراق مشارکتی نداد.

احمدی نژاد گفت: “این طرح از وابستگی ما به دیگران برای جلب منابع مالی طرح های نفتی کم خواهد کرد.”

وی در انتخابات سال 2005 با وعده اختصاص سهم بیشتر از ثروت نفتی به طبقات فقیر کشور پیروز شده بود.

در حال حاضر، از سوی برخی شرکت های تحت مالکیت دولت، آنچه “سهام عدالت” خوانده می شود در میان کارگران کم درآمد توزیع شده است.

احمدی نژاد در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از سوی میر حسین موسوی نخست وزیر سابق، مهدی کروبی اصلاح طلب و رئیس مجلس سابق و نیز محسن رضائی چهره محافظه کار و فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب به چالش کشیده شده است.

کروبی نیز قبلا وعده مشارکت مردم در صنایع نفت در صورت برگزیده شدن به مقام ریاست جمهوری را داده است.

کروبی عهد کرده مردم را “در مقام مدیریت، تولید و توزیع درآمدهای نفتی قرار دهد و آنرا از بودجه دولت حذف کند.” این اظهارات در روزنامه اعتماد ملی، ارگان رسمی حزب وی در ماه مارس به چاپ رسیده است.

وی گفته بود در گام اول، سهام غیر قابل انتقال شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به طور مساوی در میان ایرانیان بالای 18 سال توزیع خواهد شد.

ایران به عنوان چهارمین کشور صاحب منابع عظیم نفت خام دنیا، پس از آنکه قیمت نفت در ژوئیه گذشته به بهای افسانه ای 150 دلار برای هر بشکه رسید، اینک  بدنبال کاهش فاحش بهای نفت از کمبود درآمدها رنج می برد.

تحلیلگران می گویند دولت تا همین جای کار هم بخش عظیمی از درآمدهای نفتی را به اقتصاد کشور تزریق کرده است. به این ترتیب، نرخ تورم که فعلاً  26 درصد است، ظرف سال های آینده همچنان بالا باقی خواهد ماند.

 

منبع: میدل ایست آنلاین- 18 مه

www.middle-east-online.com/english/Default.pl