سید ستاره‌داران دانشگاه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جشن تولد ضیا نبوی در زندان

در میان زندانیان سیاسی٬ ضیاء نبوی شرایط خاصی دارد٬ نه تنها از این جهت که حکم سنگین ده سال زندان و تبعید برایش صادر شده و هم‌اکنون در شرایط بسیار سختی در زندان اهواز و دور از خانواده و محل زندگی‌اش است٬ بلکه علاوه بر این٬ بدین‌خاطر که جرمی که بر اساسش حکم زندان برای ضیاء صادر شده٬ حکمی است خطرناک: محاربه از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق. خطرناک بودن این اتهام وقتی روشنتتر میشود که قاضی دادگاه وی مدعی شده که این سبک ترین حکمی بوده که برای ضیاء میتوانسته صادر شود. وبر اساس تجارب گذشته جرم محاربه به سادگی می‌تواند جواز قتل انسانی باشد.

شاید به همین دلیل بود که بسیاری از فعالان دانشجویی و تشکل های مدنی، تصمیم گرفتند امسال جشن تولد وی را برگزار کنند تا شاید نهادهای حقوق بشری، وضعیت وی را، بیشتر مورد توجه قرار دهند.

بخصوص آنکه وی از جمله فعال ترین دانشجویان شورای دفاع از حق تحصیل بود و از آن جایی که خود نیز، از جمله ستاره داران دانشگاه محسوب می شد، فعالیت زیادی در همین زمینه داشت.

این گونه بود که چهار تشکل مدنی به مناسبت تقارن شب یلدا با تولد ضیا نبوی، با انتشار فراخوانی اعلام کردند سالروز تولد او را گرامی خواهند داشت و از همه دانشجویان نیز درخواست کردند برای برگزاری جشن تولد وی بکوشند.

فعالین کمپین دفاع از زندانیانی سیاسی تبعیدی، کمیته گزارشگران حقوق بشر، شورای دفاع از حق تحصیل و جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی با صدور این فراخوان از فعالان مدنی، کنشگران حقوق بشر و مردم ایران دعوت کرده اند که در شب یلدا با برگزاری تجمع و جلسه و ضبط و انتشار پیام تبریک به ضیا، تولد او و یاد کلیه زندانیان سیاسی به ویژه زندانیان سیاسی در تبعید را گرامی دارند و یک بار دیگر همبستگی خود را با آنان و خانواده هایشان اعلام کنند.

این تشکل ها در بیانیه خود آورده اند: “از یاد نبریم ضیا نبوی، ستاره دار سرفراز و سر به زیرمان را که بیست و شش یلدای پیش چشم به جهان گشود. از یاد نبریم کینه ی شب را که حتی به در بند کشیدن او آرام نگرفته است. از یاد نبریم خانواده ی دردمندش را که تبعید جوانشان، مجال دیدار گاه به گاه را نیز از آنان دریغ کرده است… و به احترامشان بر خیزیم، به احترام این نشانه های نا پایداری شبی که می کوشد فریب ماندگاریش را باور کنیم.”

آنان هدف خود از این فراخوان را چنین شرح دادند: “قرار گذاشته ایم به ضیا بگوییم که به یادش هستیم حتی اگر کیلومترها فاصله بین ما و اوست. قرار گذاشته ایم برای ضیا بنویسیم، از بهترین و صمیمانه ترین آرزوهایمان برای بودنش برای آزادی اش. قرار گذاشته ایم به خانواده اش شادباش بگوییم، به مادرش دست مریزاد بگوییم برای پروردن آزاد مردی چون ضیا. بیایید همراه هم در یلدای امسال، سالگرد تولد ضیا را در هر کجای دنیا که هستیم و به هر ترتیبی که می توانیم از برگزاری تجمع و جلسه تا ضبط و انتشار یک پیام تبریک ساده به ضیا، گرامی بداریم.”

 

تولد در مازندران

به همین مناسبت جمعی از فعالین سیاسی و دانشجوئی استان مازندران مراسم سالگرد تولد سید ضیاء نبوی سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل را برگزار کردند. در این مراسم جمعی از فعالین و اعضای انجمن های اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه مازندران، دانشگاه علوم و فنون بابل و جمعی از اعضای ستاد 88 مازندران و زندانیان سیاسی بعد از حوادث انتخابات در مازندران حضور به هم رساندند و بیست و هفتمین سالگرد تولد سید ضیاء نبوی را گرامی داشتند. در این دیدارحاضرین ضمن تاکید بر همبستگی و اتحاد هر چه بیشتر فعالین مازندران در مقابل مصائب و مشکلات با تقدیر از جایگاه برجسته سید ضیاء نبوی در بین فعالین سیاسی و دانشجوئی کشور به وی‍‍‍ژه استان مازندران، یاد و خاطرات این زندانی در تبعید را تجلیل نمودند.

در پایان این دیدار چند تن از فعالین به نمایندگی از حاضرین طی تماس تلفنی با سید علی اکبر نبوی پدر ضیاء نبوی ضمن تبریک به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد تولد فرزندش از جایگاه شخصیتی وی تقدیر کردند و صبر و مقاومت خانواده نبوی را ستودنی خواندند و خواستار آزادی همه ستاره های دربند ایران از جمله اعضای دربند خانواده نبوی (ضیاء و عاطفه نبوی ) شدند.

گفتنی است این مراسم تنها یک روز قبل از برگزاری و بدون اطلاع رسانی گسترده و با وجود تهدیدها و جو امنیتی در فضای شهرستان بابل با حضور اغلب فعالین و دانشجویان سیاسی استان مازندران برگزار شد؛ این از معدود دفعاتی بود که اغلب این فعالین در فضای بعد از انتخابات گرد هم می آمدند. از حاشیه های این مراسم جو امنیتی در اطراف رستوران محل برگزاری مراسم تولد سالگرد ضیاء نبوی در بابل بوده است.

این مراسم و همچنین پیام های مختلفی که برای تبریک تولد ضیا نبوی ضبط شده، در حالی در فضای اینترنت منتشر شده که ضیاء نبوی در آخرین تماس تلفنی خود، از شرایط نامناسب زندان و مسمومیت تعدادی از زندانیان بر اثر استفاده از گوشت فاسد خبر داده است.

نبوی همچنین به محدودیت های بیشتر خود، در زندان اشاره کرده و گفته علیرغم رفع مشکلات فنی دسترسی به تلفن در زندان، به دستور مسئولین تنها حق یک بار استفاده از تلفن در طول دو هفته را دارد.

یکی از سربازان به این فعال حق تحصیل اعلام کرده که در طی 2 هفته پیش از اداره اطلاعات به رئیس زندان اعلام شده است که در تماس های ضیاء محدودیت ایجاد شود. این دانشجوی ستاره دار دربند، همچنین نارضایتی خود را از ازدحام بیش از حد زندان بیان کرده است. به گفته­ی او در چند روز گذشته، بیش از 80 نفر به زندانیان بند اضافه شده، که این ازدحام بیش از حد، موجب درگیری های مکرر بر سر استفاده از تسهیلات بسیار محدود و سلب آسایش زندانیان شده است. ضاء نبوی همچنین گفته کتابهایی که برای او به زندان ارسال شده بر خلاف مقررات زندان هنوز به دست او نرسیده است. لازم به ذکر است که این کتاب ها بیش از یک ماه پیش به زندان ارسال شده بود.

ضیا نبوی اکنون در حالی در زندان روزگار می گذراند که پیش از این پدر وی با انتشار نامه ای سرگشاده به رییس دیوان عالی کشور، اعلام کرده بود: “هیچ یک از اتهاماتی که فرزند من به خاطرآن ها محاکمه و محکوم شده است درست نیستند، به خصوص اتهام ارتباط و همکاری با گروهک منافقین که صد در صد نادرست ونابجا می باشد. من پسرم را به خوبی می شناسم و حاضرم به خدا سوگند یاد کنم که او هیچ ارتباط و وابستگی نه تنها به این سازمان بلکه به هیچ سازمان وگروهی ندارد. تا آنجا که من می دانم فرزندم جزء فعالین دانشجویی برای احقاق حق تحصیل خودشان بوده است و فعالیت هایش حتی اگر رنگ و بوی سیاسی هم گرفته باشد هرگز مخل نظم عمومی ویا اقدامی علیه امنیت کشور و… نبوده است. کلا ایشان هم جزء کسانی است که می خواهد به شکل مدنی ومسالمت امیز و از راه های قانونی در اصلاح امور کشور دخیل باشند و…”

وی با اشاره به شرایط خانوادگی خود، نوشته بود: “گذشته از این مسایل سید ضیاء تنها پسر من است وبعد از توکل وامید به خدا تنها تکیه گاه و امید آینده خانواده است. خانواده من جزء طبقات پایین اقتصادی جامعه و از صنف دهقانی- کارگری ساده روستای هستند و من تمام عمربا زحمت وتلاش کار کرده ام تا لقمه حلالی برای فرزندانم کسب نمایم. اکنون در سن پنجاه وپنج سالگی تقریبا ناتوان از کارکردن هستم و چشم امید ما بعد از خدا همین پسرم می باشد و این در حالی است که نه تنها او در کنار ما نیست بلکه ما حتی توان مالی کافی برای رفتن به ملاقاتش در جای دور افتاده ای چون اهواز را هم نداریم. اکنون امیدواریم که با عنایت خداوند و توجه شما فرزندمان به آغوش خانواده باز گردد.”

گفتنی است که سید ضیاالدین نبوی در تاریخ ۲۵ خرداد همراه دختر عموی‌اش عاطفه نبوی بازداشت شد. وی در تاریخ ۲۲ دی به ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. نبوی پس از حکم در تماسی با خانواده گفت قاضی به او گفته است که بی‌گناهی او را می‌داند، اما این حکم به دستور وزارت اطلاعات بوده است. وی در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۸۹ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در نخستین روز مهرماه به زندان اهواز منتقل شد و پس از ورود به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مدت ۴۸ ساعت را در سلول انفرادی سپری کرد. گفتنی است ضیا نبوی، از زمان بازداشت تاکنون اجازه استفاده از مرخصی را نیافته است.