کشته شدن یک نوجوان هفده ساله در مهاباد

نویسنده

po_rasoulpour.jpg


سامان رسول پور



در پی حمله نیروهای انتظامی و شهرداری شهر مهاباد به مکان تجمع شماری از فروشندگان بنزین قاچاق، در این شهر اعتراضاتی بوقوع پیوست که درنهایت منجر به کشته شدن نوجوان 17 ساله ای به نام “بهمن مرادی” شد.شماری از مردم هم توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.

این برخوردها از آنجا آغاز شد که مناطق “باغ شایگان” و “فلکه شوانه” از ماهها پیش به پاتوق فروشندگان بنزین قاچاق مبدل شده و خرید و فروش این ماده سوختی پس از جیره بندی بنزین در شهر، رونق زیادی گرفته بود.

تا اینکه در یک اقدام هماهنگ، نیروهای انتظامی با همکاری شهرداری مهاباد به مکان تجمع فروشندگان بنزین که مردم شهر آنجا را “میدان اوپک” اسم گذاری کرده بودند حمله و با بولدوزر اقدام به تخریب دکه ها و جمع آوری مواد سوختی حاضر در آن مکان کردند. این برخورد با واکنش مردم این مناطق روبرو شد و به تدریج با افزایش جمعیت معترض، رویارویی بین نیروهای حاضر و مردم این مناطق به خشونت گرایید. نیروهای انتظامی هم برای متفرق کردن جمعیت اقدام به تیراندازی کردند و در نتیجه زد و خوردها، شماری از معترضین بازداشت و یک نوجوان 17 ساله بنام “ بهمن مرادی” از ناحیه سینه زخمی شد که پس از انتقال به بیمارستان مهاباد، در آنجا جان سپرد.


مناطق “باغ شایگان” و “پشت تپ” که در حاشیه شهر مهاباد واقع شده اند، در سالهای گذشته شاهد اعتراضات وسیعی بوده است که از آن جمله به کشته شدن “شوانه قادری” و” شیرکو امینی” می توان اشاره کرد.

اما نکته اساسی اینکه روز 26 بهمن ماه یعنی روز وقوع برخوردها، مصادف با هشتمین سالگرد دستگیری “عبدالله اوجالان” رهبر کردهای ترکیه بود. سال گذشته مردم شهر ماکو برای محکومیت این عمل درسالگرد دستگیری وی به خیابانها ریختند و در محکومیت عمل دولت ترکیه اقدام به راهپیمایی کردند. البته این حرکت هم به خشونت کشیده شد و چند تن کشته شدند.

انبوه مطالبات و مشکلات سیاسی، فرهنگی و معیشتی در مناطق کردنشین از یک سو و تداوم برخوردهای امنیتی و سخت افزاری 2حاکمیت از طرف دیگر باعث شده که فضای سیاسی این مناطق عمدتا ملتهب باشدو واکنشها اکثرا به خشونت کشیده شوند.