خشن ترین فرماندهان در راس نهادهای سرکوب

نویسنده

» انتصابات جدید رهبر: نقدی فرمانده بسیج، طائب معاون اطلاعات سپاه

رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه با صدور حکمی سرتیپ پاسدار محدرضا نقدی را به عنوان فرمانده بسیج و حسین طائب به عنوان معاون جدید اطلاعات سپاه پاسدارن منصوب کرد.

آیت الله خامنه ای حکم خود از محمدرضا نقدی به عنوان “سردار سرتیپ بسیجی” نام برد و از وی خواست با توجه به “تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده” خود ““انتظارات گفته شده” را برآورده کند.

در حکم سردار نقدی که توسط رهبر جمهوری اسلامی انشاء شده، آمده است: “بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده جنابعالی شما را به سمت رئیس سازمان بسیج مستضعفین منصوب می کنم. همت و تلاش را بر ایجاد زمینه های لازم برای حضور قویتر و سازمان یافته تر مردم بویژه جوانان عزیز در صحنه های مورد نیاز انقلاب اسلامی قرار دهید و انتظارات گفته شده را برحرکت علمی و نو از جمله در بسیج اقشار، برآورده سازید.”  

شخص اول نظام جمهوری اسلامی همچنین از حجت الاسلام طائب که در یک سال گذشته فرماندهی بسیج را بر عهده داشته و نیروهای تحت امرش در سرکوب معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات نقش اصلی را داشته اند به خاطر “تلاش های مخلصانه” اش تشکر کرد.

علاوه براین رهبر جمهوری اسلامی محمد حسین زاده حجازی جانشین  محمدعلی جعفری در فرماندهی سپاه را به سمت معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب کرد. وی همچنین سرتیپ پاسدار حسین سلامی را به جای حجازی به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده را نیز به به سمت فرماندهی “نیروی هوا - فضای سپاه پاسداران” منصوب نمود.

متخصص شکنجه در تمامی سطوح

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی متولد شهر نجف در عراق است و پس از انقلاب به ایران آمده و به عضویت مجلس اعلای شیعیان عراق در آمد.

محمد رضا نقدی در سال 1372 توسط آیت الله خامنه ای به عنوان معاون اطلاعات نیروی قدس منصوب شد، اما با فاصله کمی از این انتصاب فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی گشت و با درجه سرتیپی از نیروی قدس به نیروی انتظامی منتقل شد. او برخی از همکاران سابقش را به نیروی انتظامی منتقل کرد و آنجا را به محلی برای فشار بر کارگزاران و بخصوص شهردار پرقدرت تهران، غلامحسین کرباسچی تبدیل کرد. نقدی در حفاظت اطلاعات تعدادی از شهرداران مناطق مختلف تهران را دستگیر و برای مدتی طولانی آنها را در زندان انفرادی و مورد شکنجه شدید قرارداد. نقدی در جلسه پرسش و پاسخ خودش با نمایندگان مجلس این موضوع را چنین توضیح داده است: “روزی آقای رازینی ریاست محترم دادگستری تهران مرا به دفترش دعوت کرد وقتی که رفتم ایشان توضیح دادند که پرونده ای هست که مربوط می شود به فساد مالی در شهرداری تهران و ابعاد مالی آن بسیار گسترده است ما هم به دلایلی صلاح نمی دانیم که پرونده را به دست دیگر ضابطین ، همچون وزارت اطلاعات و اداره آگاهی بدهیم و می خواهیم این را به شما بسپاریم چرا که هم بازداشتگاهی مطمئن دارید و هم پرسنل تان امین هستند.آن روز من به آقا ی رازینی گفتم ما آماده هستیم، ولی اگر به میدان بیاییم تا آخر هستیم. مبادا شما در وسط کار بر اثر فشارهای سیاسی کنار بکشید؛ که آقای رازینی هم گفتند اراده ما هم بر این است که این قضیه جدی بگیریم و حتی مقام معظم رهبری هم فرموده اند که با این مفسده جدی برخورد شود.”

پرونده شهرداران تهران که تقریبا سنگین ترین عملیات اطلاعاتی و قضائی در برخورد با مسائل سیاسی بود، نام نقدی را در سطح عمومی مطرح کرد. در این پرونده 164 شهردارو کارکنان شهرداری تهران در مدت سه ماه در بازداشتگاه وصال و یکی دو محل دیگر احضار و بازداشت و بازجویی شدند.

یکی از شهرداران مناطق تهران پس از آزادی در نامه ای به نمایندگان مجلس پنج درباره نقش محمدرضا نقدی در شکنجه و اعتراف گیری در بازداشتگاه مخوف وصال نوشت “بازداشتگاه ما وصال نام داشت و من در سلول 130 انفرادی بودم. محل سلول من چهار طبقه زیر زمین بود. از بلندگوی بازداشتگاه که در تمام سلولها صدای آن پخش می شد مدام یا صدای ضجه و گریه و روضه خوانی پخش می شد یا قرآن. وضع غذای بازداشتگاه هم بسیار نامطلوب بود و در مدت 65 روزی که من در انفرادی بودم همواره غذا یا تکه نانی خشک و چند خرما بود یا سوپی که بیشتر به آب گرم و گوجه و چند لوبیا شباهت داشت. شکنجه اصل ثابت تمامی بازجویی هایم بود، بازجوی من که خود را ایمان معرفی می کرد با کابل بر پشتم میزد و با هر ضربه یا زهرا و یا حسین میگفت. آقای نقدی در تمام جلسات شکنجه خود شخصا حضورداشت و همواره زیر ضربات کابل از من می خواست تا اعتراف کنم و کتبا بنویسم که با خانم ز- م منشی محل کارم روابط نامشروع داشته ام.”

دیگر همکار محمدرضانقدی در این پروژه مسعود صدر الاسلام معاون وقت اطلاعات نیروی انتظامی بود که در حال حاضر با نام طه طاهری معاون اسماعیل احمدی مقدم در ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

نقدی همچنین در جریان ضرب و شتم عبدالله نوری و عطاء الله مهاجرانی دو وزیر کابینه خاتمی نقش داشت. در جریان آن حادثه، فائزه هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی افشا کرد که شخص نقدی در صحنه درگیری حاضر بوده و تهاجم نیروهای انصار حزب الله به دو وزیر اصلاح طلب را هدایت می کرده است.

نقدی و صدرالاسلام از جمله فرماندهانی بودند که پس از افشای قتل های زنجیره ای و تغییر وزیر اطلاعات در سال 77 ، با جذب بخشی از عناصر برکنار شده تیم سعید امامی هسته اولیه اطلاعات موازی و برخورد با اصلاح طلبان را تشکیل دادند.

محمدرضا نقدی همچنین در سازماندهی و تامین مالی گروه انصار حزب الله و سایر نیروهای لباس شخصی نقش قابل تاملی داشت و در حمله گروه انصار همزمان با یگان های ویژه به کوی دانشگاه درفاجعه 18 تیر 78 نقش آفرینی کرد.

با خبرساز شدن بیش از حد نقش نقدی در خشونت و هدایت گروه های فشار، و همچنین نقش او در شکنجه شهرداران مناطق تهران، سرانجام وی به یک مقام لجستیک (معاون تحقیقات صنعتی) در ستاد کل نیروهای مسلح منتقل شد.

در سال 84 محمود احمدی نژاد محمدرضا نقدی را به عنوان معاون خود و رئیس ستادمبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد اما یک هفته پس از آنکه نقدی سیدرستم آقاخان، اسپانسر مالی ستادهای احمدی نژاد را به عنوان قاچاقچی معرفی کرد، با برخورد تند احمدی نژاد مواجه و از ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برکنار شد.

اطلاعات موازی به طائب و رمضانی سپرده شد

همزمان حسین طائب همان گونه که پیش بینی می شد به عنوان معاونت جدید اطلاعات سپاه پاسدارن منصوب شد.

خبرگزاری مهر در این خصوص گزارش داد که طائب فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج در ادامه تحولات ساختاری جدید در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان معاون اطلاعات کل سپاه منصوب و مشغول به کار شده است.

به این ترتیب حسین طائب، که علاوه بر عضویت در سپاه از سابقه عضویت در وزارت اطلاعات نیز برخوردار است با انتصاب به سمت معاونت اطلاعات سپاه در کنار غلامحسین رمضانی معاون حفاظت و اطلاعات این نیرو، مدیریت دستگاه رو به گسترش اطلاعاتی – امنیتی سپاه پاسداران را شکل می دهد.

غلامحسن رمضانی علاوه بر نقش موثر خود در کودتای انتخاباتی اخیر و بازداشت های گسترده پس از انتخابات، در سال های ریاست جمهوری محمد خاتمی در مقام معاون حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی یکی از چهره های اصلی و پشت صحنه اطلاعات موازی بود و در بازداشت ها و مقابله با اصلاح  طلبان نقش موثری داشت.

برخورد با دستگیر شدگان پرونده مشهور به وبلاگ نویسان، که با بدرفتاری شدید با بازداشت شدگان همراه بود، زیر نظر وی صورت گرفت.

نقش حسن طائب در حوادث بعد از انتخابات بسیار پر رنگ بوده است؛ از نامه منسوب به پنج تن از معاونان وزارت اطلاعات به  رهبری که در آن ضمن برشمردن سوابق حسن طائب هشدار داده اند که با رویه‌های اخیر، وزارت اطلاعات در شرف از هم پاشیدگی است، تا  اعتراف گیری های بی رحمانه از اصلاح طلبان سرشناس که به گزارش منابع موثق توسط تیم حسن طائب و با همکاری تصفیه شدگان ماجرای قتل های زنجیره ای چون “جواد آزاده”“- بازجوی همسر سعید امامی - صورت گرفته است.