محیطی پرتنش و فضایی سنگین

نویسنده

» گزارش اوست فرانس از تهران

حسن روحانی، رییس جمهور جدید میانه رو، روز شنبه به طور رسمی رییس جمهور ایران شد. مراسم تنفیذ او یک ماه و نیم پس از انتخاب اش در حضور رهبر انقلاب و مقامات عالی رتبه حکومت برگزار گردید.

او روز یکشنبه طی مراسمی در برابر مجلس سوگند خواهد خورد و این اولین باری است که ایران سران برخی کشورهای خارجی را نیز برای این مراسم دعوت کرده. ده ها رییس دولت از کشورهای منطقه به ایران سفر خواهند کرد. خاویر سولانا، رییس سابق دیپلماسی اروپا که مذاکرات هسته ای را نیز به عنوان نماینده کشورهای بزرگ انجام داده، برای حضور در این مراسم دعوت شده است.

حسن روحانی منتخب انتخابات ۱۴ ژوئن با کسب ۵۱ درصد از آرا، جانشین محمود احمدی نژاد خواهد شد؛ هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد همواره توأم با تنش های مختلف با کشورهای غربی، به ویژه در زمینه پرونده هسته ای مناقشه آمیز ایران بوده است.

رییس جمهور جدید خواستار برقراری “تفاهم سازنده با جهان” شد؛ به ویژه در زمینه حل معضل هسته ای و لغو تدریجی تحریم های اقتصادی که به شدت بر اقتصاد کشور اثر گذاشته اند. آقای روحانی چند روز پس از انتخاب اش، وعده “شفافیت” بیشتر در برنامه هسته ای را داد تا با حفظ فعالیت های غنی سازی اورانیوم، ماهیت صلح آمیز این برنامه را نیز به اثبات برساند.

 

فضای پرتنش و سنگین

کشورهای غربی و اسراییل، تهران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی تحت پوشش یک برنامه صلح آمیز متهم می کنند. جمهوری اسلامی همواره داشتن چنین نیتی را تکذیب کرده. اظهارات بیان شده روحانی در روز جمعه درباره اسراییل، دشمن قسم خورده ایران، واکنش فوری دولت یهود را به دنبال داشت.

آقای روحانی در راهپیمایی سالانه روز قدس و در همبستگی با مردم فلسطین گفت: “سال هاست که در منطقه ما در سایه اشغال سرزمین فلسطین و قدس عزیز یک زخم بر پیکر جهان اسلام نشسته.”

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، این اظهارات را محکوم کرد و اظهار داشت: “رییس جمهور ایران عوض شده، ولی هدف حکومت جمهوری اسلامی در ساخت سلاح اتمی برای تهدید اسراییل به مانند گذشته است.”

منبع: اوست فرانس، ۳ اوت