موسوی: مخالفان ایرانی نمرده اند

نویسنده

» گزارش سانفرانسیسکو گیت از شرایط سالگرد سبز

در حالی که به اولین سالگرد انتخاباتی که منجر به ریاست جمهوری مجدد محمود احمدی نژاد شد نزدیک می شویم، رهبر مخالفان ایران، میرحسین موسوی می گوید که جنبش مخالفان ایران نمرده است و به راه خود برای بدست آوردن آزادی و عدالت ادامه خواهد داد.

موسوی  در سایت خود، کلمه، با اشاره به بوجود آمدن اتحاد مردم  در جریان انتخابات ماه ژوئن سال گذشته که گفته می شود در آن تقلب شده است، گفت: “جنبش سبز جریانی است که با زندان و تهدید و کشتن مردم نمی شود جلوی آن را گرفت”.

موسوی، نخست وزیر پیشین  که با احمدی نژاد رقابت می کرد، گفت: “این جنبش چهار فصل را گذرانده است، خود را با روش های گوناگون حفظ کرده است”. موسوی و کروبی، یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری و از رهبران مخالفان از طرفدران خود خواسته اند در راهپیمایی سالگرد انتخابات که دولت باید مجوز آن را صادر کند، شرکت کنند.

مقامات ایرانی تجمع ضد دولتی را غیر قانونی اعلام کرده اند. آن ها  سال گذشته بیش از 5 هزار نفر را دستگیر کردند. این تجمعات اعترضی بزرگترین تجمعات از بعد از انقلاب سال 1979 در ایران بود که روحانیون شیعه را صاحب قدرت کرد. طبق آمار رسمی، 44 نفر در این اعتراضات کشته شدند. عفو بین الملل می گوید که تعداد کشته شده ها دوبرابر این رقم است.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، قرار است روز 4 ژوئن نزدیک به سالگرد نوزده ژونن در نماز جمعه سخنرانی کند. همان که از سال قبل با وجود اعتراضات گسترده به  پیروزی احمدی نژاد، از وی حمایت کرد. در سخنرانی سال گذشته اش، خامنه ای انتخابات مجدد احمدی نژاد را مسرت بخش خواند و نخبگان سیاسی ایران را تهدید به سرکوب کرد.

سخنرانی روز جمعه خامنه ای با سالگرد دیگری هم مصادف است، سالگرد مرگ بنیانگذار انقلاب اسلامی، آیت الله روح الله خمینی که در سال 1989 مرد و همه ساله مراسمی باشکوه در مقبره وی در تهران برگزار می شود. حسن خمینی، نوه او، و همینطور احمدی نژاد قرار است در آن روز سخنرانی کنند.

این اعتراض ها که از ماه ژوئن سال گذشته آغاز شد و خواسته اش بازشماری آرا بود حالا خواستار پایان یافتن سرکوب مخالفان و آزادی زندانیان سیاسی است.

موسوی درباره جنبش سبز می گوید: “این یک جنبش موقتی نیست که متعلق به فرد خاصِ باشد. این جنبش برآمده از خواسته های مردم و در راستای مبارزه طولانی آنان برای بدست آوردن آزادی و عدالت است”.

 

منبع: سانفرانسیسکو گیت 31 مه