نگذارید شاهد فاجعه ای دیگر در زندان باشیم

نویسنده

abbaslesanib.jpg

مریم دستگیر

وضعیت عباس لسانی ورضا عباسی درزندان، نگرانی جمعی ازسازمان های حقوق بشر ودانشجویی را برانگیخته است. علاوه بر برخی تشکل های حامی حقوق بشر، اکبراعلمی نماینده مجلس نیز نسبت به سلامتی این دوزندانی ابراز نگرانی کرده خواستار اقدام جدی مسئولین برای تغییر وضعیت آنان شده است.

درآخرین اعتراض در این زمینه، کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران (ادورار تحکیم) بیانیه ای را منتشر کرده است. رضا عباسی‏‏، عضو شعبه زنجان سازمان دانش آموختگان ایران است که از بیش از هفت ماه پیش در زندان به سر می برد.

در بیانیه کمیته حقوق بشر ادورار تحکیم آمده است: “آقای عباسی در تابستان گذشته با اتهامات وارده از سوی نهادهای امنیتی در استان زنجان بازداشت و پس از تحمل ۴۵ روز بازداشت موقت‏، سرانجام به یکسال حبس تعزیری محکوم شد. اقدام اولیه برای جلب آقای رضا عباسی بدون ارسال هرگونه احضاریه ای مطابق با ماده ۱۱۲ آیین دادرسی کیفری در حالی که ایشان نه مرتکب جرم مشهودی شده بودند و نه دلیل قانونی و عقلایی برای بازداشت بی مقدمه ایشان در دست بوده است‏‌، آغاز روند رسیدگی ‏را توام با نقض حقوق انسانی ایشان ساخته است. “

کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) ضمن یادآوری مجدد تعهدات حکومت نسبت به اجرا و تضمین حقوق بشر و به ویژه حقوق مرتبط با دادرسی عادلانه مطابق با قانون اساسی، قوانین عادی و اسناد الزام آور حقوق جهانی بشر که ایران به آنها ملحق شده است‏،‌ از دستگاه قضایی و به خصوص مراجع قضایی در زنجان خواسته است تا هر چه سریعتر شرایط آزادی مشروط آقای رضا عباسی را فراهم کنند .

این کمیته در انتها آورده است: “ضمن هشدار به مسولان قوه قضاییه و خصوصاً مراجع قضایی در استان اردبیل، نسبت به جلوگیری از یک فاجعه انسانی دیگر، از کلیه نهادها و اشخاص مستقل فعال در زمینه حقوق بشر می خواهد جهت رسیدگی به وضعیت نگران کننده آقای لسانی هرچه سریعتر از حداکثر توان خود استفاده نمایند تا ضمن بهره مندی این زندانی سیاسی از کلیه حقوق خود، زمینه مرخصی فوری برای رسیدگی به وضعیت جسمی وی فراهم آید. “

این در حالی است که اخبار رسیده حکایت دارد که عباس لسانی، روزنامه نگار، نیز که در اعتراض به نقض حقوق خود اقدام به اعتصاب غذا کرده، در شرایط وخیمی به سر می برد.

پیش ازاین اکبراعلمی نماینده مجلس اکبر اعلمی درخصوص وضعیت لسانی گفته بود: “خانواده و نزدیکان عباس لسانی، از دست‌‏اندرکاران مطبوعاتی اردبیل، که در نا آرامی‌‏های اخیر ناشی از مندرجات روزنامه ایران در این شهرستان بازداشت و هم‌‏اکنون دوران محکومیت خود را در زندان اردبیل به سر می‌‏برد، اظهار می‌‏دارند که نامبرده در اعتراض به برخی از رفتارهای تبعیض‌‏آمیز دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت جسمانی او وخیم است.” این نماینده مجلس درگفت وگوبا ایلنا اظهار داشت که ظاهراً اعتراض وی به دلیل برخوردهای دوگانه و سلیقه‌‏ای با بخشنامه رییس قوه قضاییه و مفاده ماده ۲۱۶ آیین‌‏نامه سازمان زندان‌‏ها بوده است: “به موجب بخشنامه مذکور در ماده ۲۱۶ آیین‌‏نامه، شورای طبقه‌‏بندی زندان پس از گذشت حداقل دو ماه محکومیت زندانی، می‌‏تواند در ماه پنج روز مرخصی به زندانی اعطا کند. در حالی که بنا به اظهارات وکیل لسانی، وی مشمول این تسهیلات نشده است. “

اکبراعلمی تاکید کرده بود: “ تجربه نشان می‌‏دهد که تداوم چنین روندی به هیچ وجه به نفع کشور نیست لذا با توجه به پیگیری‌‏های به عمل‌‏آمده جهت آزادی بازداشت‌‏شدگان و زندانیان مربوط به حوادث اخیر آذربایجان که همواره با همکاری و مساعدت آیت‌‏الله شاهرودی همراه بوده و دستور لازم را در این زمینه صادر کرده‌‏اند، کماکان انتظار می‌‏رود که مقرر کنند باقیمانده افراد از جمله عباس لسانی که به اتهام شرکت در ناآرامی‌‏های اخیر همچنان در زندان به سر می‌‏برند، در اسرع وقت آزاد و به دامان خانواده خود بازگردند.”

لازم به ذکر است که سازمان عفو بین الملل هم اخیرا با صدور بیانیه ای نسبت به صدور حکم ۱ سال حبس برای رضا عباسی عضو سازمان دانش آموختگان ایران و عضو موسس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان(آسمک) ابراز نگرانی کرده است.