دعوت به جلسات مجمع تشخیص مصلحت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» موسوی: با خاتمی و کروبی اختلافی ندارم

همزمان با خبر سایت اصول‌گرای “جهان‌نیوز” مبنی بر دعوت مجمع تشخیص مصلحت نظام از میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت، برای شرکت در جلسات این مجمع، موسوی در گفت‌وگویی با سایت “کلمه” وجود اختلاف میان خود، مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی را رد کرد.

سخنان موسوی پس از آن بیان شد که روزنامه “رسالت” – نزدیک به حزب موتلفه – خبری در مورد اختلاف میان رهبران جنبش سبز را منتشر کرد و خبر از آن داد که سیدمحمد خاتمی، نسبت به برخی رفتارهای میرحسین موسوی و مهدی کروبی، که از سوی این روزنامه “ساختارشکنانه” نام گرفته، اعتراض کرده است.

موسوی در واکنش به این سخنان، ضمن کذب دانستن چنین اخباری به کلمه گفت که “در میان صفوف جنبش سبز و اصلاح‌طلبان هیچ اختلافی وجود ندارد و وی همواره با دیگر شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله مهدی کروبی و سید محمد خاتمی مشورت می‌کند.”

وی با تاکید بر اینکه در جنبش سبز، “پدرخوانده” وجود ندارد، اضافه کرد: “بر خلاف جناح اقتدارگرا جنبش سبز پدر خوانده ندارد و بیش از افراد به تعامل بین شبکه‌های اجتماعی سبز و پیشرو تکیه دارد و بر عکس آنان از عقل جمعی برای پیشرفت استفاده می‌کند.”

روزنامه رسالت نوشته بودکه “رهبران جنبش از عملکرد سیدمحمد خاتمی عصبانی هستند” و از سوی دیگر “اعضای بنیاد باران که ریاست آن به عهده محمدخاتمی است، تلاش دارند مرزبندی خود را  با ساختارشکنان جنبش سبز مشخص کنند.”

البته این نخستین بار نیست که چنین اخباری از سوی رسانه‌های وابسته به جناح راست و نزدیک به دولت منتشر می‌شود. رسانه‌هایی چون “جوان” – وابسته به دفتر سیاسی سپاه – “کیهان” – که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری اسلامی برگزیده می‌شود – و… بارها اخباری مبنی بر وجود اختلاف میان موسوی، کروبی و خاتمی منتشر کرده اند. به طور مثال روزنامه”رسالت” هفته گذشته مدعی شده بود که: “خاتمی در جلسات شورای مرکزی بنیاد باران بارها تاکید کرده که جنبش سبز و عملکرد افرادی چون کروبی و موسوی به وجهه اصلاحات آسیب‌زده و زمینه حضور در صحنه‌های اجتماعی و انتخابات را از جنبش اصلاحات سلب کرده است.”

این روزنامه پیش از این نیز، و در پی اعتراض مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین به آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، خبری منتشر کرده بود که در آن محمود عباس، از مواضع سیدمحمد خاتمی، درباره مساله فلسطین و صلح خاورمیانه، انتقاد کرده بود.

 

دعوت موسوی

در حالی که بسیاری از جنجال‌ها، پیرامون اخباری مبنی بر اختلاف میان موسوی و کروبی دور می‌زند، سایت اصول‌گرای “جهان‌‌نیوز” خبر داده که دعوتنامه ای از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با امضای شخصی به نام واعظی برای میرحسین موسوی جهت شرکت در جلسه این مجمع ارسال شده است.

گرچه هنوز دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و روابط عمومی این نهاد، درباره این خبر سکوت کرده‌اند، اما در صورت صحت چنین خبری، باید در انتظار دور جدیدی از درگیری میان هاشمی‌رفسنجانی و رهبر جهوری اسلامی باشیم.

پیش از این هم هاشمی‌رفسنجانی، به عنوان رییس هیات موسس دانشگاه آزاد از میرحسین موسوی برای شرکت در جلسات هیات موسس دانشگاه آزاد، دعوت کرده بود. دعوتی که به نظر می‌رسد اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تکرار شده است. بخصوص آنکه، هاشمی‌رفسنجانی به عنوان رییس مجلس خبرگان، چند روز پیش در بابل، اعلام کرده بود هیچ‌کسی نمی‌تواند جلوی وقف دانشگاه آزاد را بگیرد و کسی که این کار را انجام دهد، “از خدا قوی‌تر است”.

مجمع تشخیص مصلحت نظام، از جمله نهادهایی است که پس از تغییر قانون اساسی در ساختار حقوقی نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت. وظیفه تعیین اغلب اعضای این نهاد، به عهده  رهبری گذاشته شده‌است.

این مجمع در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۶۶ توسط آیت‌الله خمینی، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، صرفا به منظور حل اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به وجود آمد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسئولیت تصمیم‌گیری در سیاستهای کلان داخلی و خارجی ایران و حل اختلاف میان قوای سه‌گانه را برعهده دارد و همچنین ناظر بر فعالیت‌های آنان است. تدوین برنامهٔ چشم‌انداز ۲۰ ساله (از ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴) و نظارت بر اجرای آن هم وظیفه این مجمع است.

از سال ۱۳۸۵ رهبر جمهوری اسلامی، اختیار نظارت بر عملکرد قوای سه گانه را هم که از اختیارات رهبر است، به این مجمع واگذار کرده است. در سال ۱۳۶۸ و در جریان بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی، این مجمع رسما به صورت یکی از نهادهای رسمی کشور درآمد و علاوه بر وظیفه حل اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رهبری، پس از بحث‌های مشروح درباره جایگاه مجمع تشخیص مصلحت، وظایف یازده گانه‌ای برعهده آن گذاشته شد.

اعضای شورای تشخیص مصلحت نظام سی و پنج نفرند که به علاوهٔ ۶ نفر فقهای شورای نگهبان و ۳نفر اعضای حقوقی (روسای قوای سه گانه)به چهل و چهار نفر می‌رسند. ریاست مجمع از بدو تشکیل برعهده علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی است. اعضا شامل دو گروه هستند: شخصیت‌های حقوقی که شامل روسای سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه، فقهای شورای نگهبان، وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث در مجمع مربوط به آن می‌شود و شخصیت‌های حقیقی به انتخاب رهبر جمهوری اسلامی هستند.