حصر موسوی: ماموریت غیرممکن

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» برغم خواست مسئولین امنیتی نظامی

در حالی که در روزهای گذشته، اخبار و شواهد نشانگر آن بود که میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز، در حصر به سر می‌برد، روز گذشته، عده‌ای از فعالان سیاسی موفق شدند با وی در منزل اش دیدار کنند. گرچه در همین روز، از دیدار خانواده دو سردار جنگ هشت ساله ایران و عراق، باکری و همت، با کروبی جلوگیری به عمل آمد و حتی احسان باکری برای چند ساعت بازداشت شد، اما به نظر می‌رسد دیدار با موسوی، حکایت از شکست حصری داشته باشد که حاکمیت اسلامی در صدد تحمیل آن بررهبران جنبش سبزاست.

گفتنی ست دیدار با موسوی در منزل شخصی این رهبر مخالفان دولت صورت گرفت، زیرا دفتر وی همچنان در تصرف نیروهای امنیتی قرار دارد.

خبر دیدار با موسوی در حالی منتشر شده که هنوز دیدار با مهدی کروبی میسر نیست و در آخرین تحول، همسر کروبی اعلام کرده تلفن‌های منزل وی نیز قطع شده است.

بسیاری از رسانه‌های حامی جنبش سبز، شکسته شدن حصر میرحسین موسوی را مربوط به شعارهای دو شب گذشته مردم تهران دانسته‌اند که به اعتقاد برخی از تحلیل‌گران نشان‌دهنده حمایت از رهبران این جنبش بوده است.

از نخستین روزهای پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری در خردادماه سال گذشته، و سپس اعتراضات مردمی به نتیجه آن، بحث حصر و بازداشت خانگی موسوی و کروبی، همواره مطرح شده است. دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ـ روز 24 خرداد ـ شایعه حصر خانگی این دو نامزد انتخابات مطرح شد که البته از سوی منابع آگاه تکذیب شد. پس از آن و به دنبال شرکت میرحسین موسوی در راه‌پیمایی روز 25 خرداد، وی اجازه حضور در دیگر تجمعات اعتراضی را نیافت؛ نزدیکان وی بارها اعلام کرده اند نیروهای لباس شخصی، با تجمع در مقابل منزل یا محل کار وی، مانع خروج او شده اند.

اما این مسایل و محدودیت‌ها تنها به همین جا منتهی نشد. حتی ملاقات‌کنندگان با موسوی نیز از گزند نیروهای امنیتی در امان نبودند؛ در همان روزهای نخست پس از انتخابات، عده‌ای از اساتید دانشگاه که به دیدار موسوی رفته بودند بازداشت شدند. ان مساله در روزهای بعد نیز، تکرار شد.

اما شدیدترین این برخوردها در روزهای اخیر رخ داد. حدود ده روز پیش، سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در گزارشی نوشت که محدودیت های امنیتی پیرامون موسوی در هفته های اخیر و همزمان با حمله به ساختمان محل سکونت مهدی کروبی و برخی از روحانیون و مراجع منتقد دولت تشدید شده است. در این گزارش آمده بود ماموران امنیتی مانع از دیدار جمعی از مراجعان میرحسین موسوی با وی شدند و از جمله حبیب صادقی، از استادان رشته هنر را که به دفتر موسوی مراجعه کرده بود بازداشت کردند و محمد رضا خاتمی،دبیرکل سابق حزب مشارکت را هم که عازم دیدار با آقای موسوی بود تحت بازجویی خیابانی قرار دادند.

پس از آن ماموران امنیتی گروهی از روزنامه نگاران را که برای دیدار با موسوی به دفتر او مراجعه کرده بودند، بازداشت کردند. این افراد پس از چند ساعت بازجویی و اخذ تعهدنامه خودداری از مراجعه بعدی به این محل آزاد شدند. در روزهای بعد نیز این ماموران، از ورود خانواده کیانوش آسا، از کشته شدگان اعتراضات پس از انتخابات، به دفتر  موسوی جلوگیری به عمل آوردند.

مدت کوتاهی پس از آن، اخباری از حمله نیروهای امنیتی به دفتر موسوی شنیده شد. این ماموران با حمله به دفتر موسوی، کیس‌های کامپیوتر و برخی مدارک موجود در دفتر را همراه خود بردند. دفتر موسوی همچنان در تصرف نیروهای امنیتی است.

موسوی در همان زمان در مصاحبه‌ای با سایت کلمه، با تایید تشدید “محدودیت ها و مزاحمت های امنیتی” در اطراف خود، گفته بود سابقه اینگونه محدودیت ها به عصر روز 22 خرداد سال گذشته - روز رای گیری در انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری - باز می گردداما:” “جنبش سبز با محدودیت های امنیتی و حذف همراهان آن متوقف نمی شود.”

موسوی افزوده بود:“با سیاست های سرکوب یک سال گشته و اوضاع معیشتی مردم و فشارهای بین المللی ناشی از ماجراجویی ها، احتمال حرکت های غیر مترقبه بیشتر شده… بنده و برادر کروبی و دیگران همراهان کوچکی با مردم هستیم، آنها جا دارد از خشم روز افزون مردم بترسند و نه از ما.”

این در حالی است که در یک سال و نیم گذشته، بسیاری از مشاوران و اطرافیان موسوی بازداشت شده اند. علاوه بر مشاوران موسوی، سرتیم محافظان وی، احمد یزدان‌فر، نیز پس از سال‌ها، از تیم حفاظت موسوی برکنار شد. موسوی درباره وی اعلام کرده بود که مجبور است ساعت 6 صبح خود را به یک پایگاه نظامی معرفی کند و تا شب در آ‌ن‌جا به سر می‌برد. محسنی، رییس دفتر موسوی نیز، بیش از دو هفته است که در بازداشت به سر می برد و هنوز از محل بازداشت وی خبری در دست نیست.

 

حصر مهدی کروبی: ماموریت غیرممکن 2

اتفاقات مشابهی هم برای مهدی کروبی افتاده است. کروبی در یک سال و نیم گذشته، بارها در مجامع عمومی، مورد ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی قرار گرفته است، اما شدیدترین حملات از این دست، همزمان با شب‌های قدر بود که عده‌ای از نیروهای لباس شخصی، به مدت 5 شب در مقابل منزل کروبی تجمع کردند. این تجمع چندین بار نیز به خشونت کشده شد، به گونه ای که حتی سرتیم محافظان کروبی، به علت درگیری با این افراد، به بیمارستان منتقل شد.

افراد نزدیک به مهدی کروبی، تجمع کنندگان در مقابل منزل وی را از اعضای پایگاه “شهید محلاتی”، از پایگاه‌های وابسته به سپاه پاسداران، دانسته بودند. این افراد با سردادن شعارهایی بر علیه مهدی کروبی و در حمایت از آقای خامنه ای اقدام به پرتاب سنگ و پاشیدن رنگ بر روی ساختمان محل سکونت مهدی کروبی کرده بودند. این افراد  علاوه بر شکستن شیشه‌های ساختمان اقدام به پاشیدن رنگ و دزدیدن دوربین های امنیتی ساختمان نموده بودند. همچنین عده‌ای از این افراد موفق به ورود به منزل کروبی شدند و در آن جا اقدام به خراب‌کاری کردند. سردار احمد مقدم، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده بود که تجمع مقابل منزل کروبی، «از سر دلسوزی» بوده است.

 

جمهوری اسلامی و حصر مخالفان

حصر در جمهوری اسلامی اما سابقه ای بس طولانی دارد؛از جمله معروف ترین موارد حصر مخالفان، حصر آیت الله منتظری بوده است که در دهه اول انقلاب، قائم مقام رهبری بود، اما دراواخر عمر آیت الله خمینی، از این سمت برکنار شد. منتظری سال ها دچار محدودیت بود، اما به دنبال سخنرانی در اوایل روی کار آمدن سیدمحمد خاتمی و به دنبال سخنرانی علیه ایت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با حمله نیروهای لباس شخصی مواجه شد و سال ها در حصر قرار گرفت.

از دیگر افرادی که دچار این مساله شد، آیت الله شریعتمداری، از مراجع تقلید بود. وی در ابتدای انقلاب، به دنبال اتهام طراحی کودتا با صادق قطب زاده بازداشت شد. چند سالی در زندان ماند و سپس به منزل منتقل شخصی منتقل شد و مدت کوتاهی بعد درگذشت.

آیا این بار هم رهبران حکومت موفق خواهند شد که رهبران مخالفان را از جامعه جدا کنند؟