شهرهای کشور زیر لایه ای از غبار و آلودگی

نویسنده
فیروزه متین

» وضع اضطراری به قم هم رسید

آلودگی هوا در ایران که تا پیش از این بیشتر در شهرهای صنعتی و بزرگی چون تهران و اصفهان دیده می شد، این روزها به دلیل اضافه شدن معضل ریزگردها و غبارهایی که از کشورهای همسایه غربی به ایران سرازیر شده، به دیگر شهرهای کشور از جمله مناطق جنوبی و غربی سرایت کرده، تا حدی که در قم و اراک آلودگی ها به سه برابر حد مجاز افزایش یافته و از مرز “اضطرار” هم گذشته است.

خبرگزاری های داخلی روز دوشنبه از افزایش آلودگی ها در برخی شهرهای کشور تا سه برابر بیشتر از حد مجاز خبردادند.

در همین باره، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفته است: “آلودگی هوای قم به سه برابر حد مجاز رسیده است. میزان ذرات معلق ناشی از غبار و ریزگردها در هوای شهر قم به ۴۵۰ میکروگرم در هر مترمکعب رسیده است”.

رکنی افزوده است: “بر اثر وزش باد، خشک شدن تالاب ها و بیابانزایی، فرایند خارجی ایجاد آلودگی تشدید می شود “.

گفتنی ست، مرکز بهداشت استان قم هم در اطلاعیه ای از شهروندان به ویژه سالمندان، کودکان و بیماران قلبی عروقی و ریوی خواسته از تردد غیر ضروری در شهر خودداری کنند.

در پی بروز این شرایط خطرناک، پیریایی، استاندار قم دیروز اعلام کرد: “ساعت کار ادارات استان قم به علت آلودگی هوا کاهش یافت. میزان ذرّات معلق ناشی از غبار و ریزگردها در هوای شهر قم به ۳۰۰ میکروگرم در هر متر مکعب رسیده.این میزان ۲ برابر حد استاندارد است. بر اثر وزش باد، از ساعت ۱۹ امروز فرآیند آلایندگی تا ۱۰ برابر حد مجاز افزایش خواهد یافت”.

وی با اشاره به اینکه منشا آلودگی هوا منطقه ای است، گفت: “این شرایط همچنان ادامه خواهد داشت”.

در اراک نیز شرایط مشابه قم بوده و منجر به کاهش ساعات کار ادارات شده است.

در همین باره، اداره کل محیط زیست استان مرکزی، میزان غلظت لحظه ای ذرات معلق و ریزگردها در هوای اراک را ۱۹۴میکروگرم بر مترمکعب، اعلام کرد که بیش از ۲ برابرحدمجاز و نشان دهنده آلودگی و وضعیت هشدار است.استاندارد آلودگی هوا حداکثر۹۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

استانداری مرکزی نیز در پی این افزایش آلودگی هوا ساعات کار اداره ها، ارگان ها، نهادها، بانک ها و کارخانه های شهرستانهای اراک و شازند را تا ساعت ۱۲ ظهر اعلام کرد.

کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک هم علت این تصمیم را غلظت آلودگی در ظهر و وزش باد وکاهش آلودگی در بعداز ظهر اعلام کرده است.

اداره کل محیط زیست استان مرکزی همچنین از مردم خواسته است از ساعت ۱۰تا ۱۷ که غلظت آلودگی افزایش دارد، از ترددهای غیر ضرور در فضاهای باز خودداری کنند.

انصاری مدیر کل محیط زیست استان مرکزی هم گفته: “این آلودگی به خاطر ریزگردهایی است که ازسمت کشور عراق می آید”.

عشرتی رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی هم به ایرنا می گوید: “ریز گرد ها از منافد ماسک عبور می کنند و بهترین راه در روز های آلوده استفاده از مایعات است.عمده عوارض آلودگی هوا بر گروه های آسیب پذیر مثل بیماران تنفسی و قلبی عروقی، زنان باردار، کودکان، بیماران مزمن و صعب العلاج و سالمندان است”.

در واکنش به این شرایط، جواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بر تأمین منابع مالی برای مقابله با ریزگردها تأکید کرده و گفته است:” منابع قطره چکانی جوابگوی مقابله با پدیده ریزگردها نیست. بر اساس برآوردهای انجام شده برای مقابله با این پدیده سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است”.

وی افزوده: “این ریزگردها از عراق و به دلیل خشک شدن ۹۰ درصد تالاب‌های این کشور به ایران ورود می‌کند. برای مقابله با این پدیده اقدامات اساسی انجام شده است اما هنوز کافی نیست. یکی از اقدامات انجام شده رهاسازی مقدار بیشتری از آب رودخانه‌های مرزی به سمت تالاب‌های کشور عراق بود که با این اقدام تا حدودی برخی تالاب‌های این کشور احیا شد و هجوم ریزگردها از کشور عراق نیز ۳۰ درصد کاهش یافت.عدم مدیریت صحیح منابع اب در کشور عراق نیز از دیگر دلایل وجود این ریزگردها است که مسئولان این کشور باید تدابیر لازم برای این مهم را بیندیشند.البته برای مقابله با پدیده ریزگردها از کشور عراق به ایران تاکنون توانسته‌ایم ‌کشور عراق را برای همکاری با کنوانسیون‌های بین‌المللی متعهد کرده و در این راستا نیز کشور کویت هم در حد مذاکره و بیان مشکل با ایران است”.