رهبر ایران در معرکه

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره معضل یارانه ها

رابرت اف ورث

 

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی  به حمایت قاطع و علنی از تلاش محمود احمدی نژاد در اجرایی کردن طرح تحول گسترده اقتصادی دست زد. طرحی که آشکارا به نظام درازمدت ارائه یارانه های دولتی پایان می دهد.

پس از آنکه احمدی نژاد از مجلس خواست از پیشنهاد وی حمایت کند، آیت الله خامنه ای در سخنانی در جمع وزیران هیأت دولت و سایر چهره های برجسته کشور، از تمامی طرف ها خواست به دولت احمدی نژاد در “تسهیل” تصویب لایحه اصلاح یارانه ها کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت الله خامنه ای با ژستی که عموماً طرفداری از رئیس جمهور ارزیابی شده، گفت: “امیدوارم مجلس و دولت در عملی شدن تصویب لایجه اصلاح یارانه ها، به نتیجه مطلوب برسند.”

نمایندگان مجلس در ماه ژانویه با کاهش 20 میلیارد دلار از حجم یارانه ها موافقت کردند و اعلام کردند قطع بیشتر یارانه ها سبب شعله ورشدن تورم و برانگیخته شدن خشم مردم خواهد شد.

از میان برداشتن یارانه دولتی که سالانه 100 میلیارد دلار هزینه روی دست دولت می گذارد و سبب افزایش بی رویه مصرف می شود، هدف این کشور ظرف دهه های گذشته بوده است. درحالیکه رؤسای جمهور سابق ایران در عملی کردن این طرح شکست خورده بودند، آقای احمدی نژاد آشکارا امیدوار است که در این مسیر به موفقیت برسد.

او به دفعات خواستار حذف 40 میلیارد دلار از یارانه های موجود شده است و مجلس را به دلیل نپذیرفتن این پیشنهاد، مورد حمله قرار داده است. با این حال، بسیاری از اقتصاد دان ها می گویند دولت از تجربه لازم برای کاستن از یارانه ها در مسیر درست برخوردار نیست و حتی نمی تواند قشری را که باید تحت این قانون کمک دریافت کنند، تعیین کند.

نمایندگان از طیف های سیاسی مختلف در ایران نسبت به شوک وحشتناک افزایش قیمتها در صورت خذف یارانه ها هشدار داده اند.

برای مثال به گزارش مرکز تحقیقات مجلس، هزینه بنزین مصرفی بلافاصله چهار برابر می شود و این رویداد، خود سبب افزایش بهای مایحتاج عمومی می شود و نرخ تورم را به 60 درصد و یا حتی بیش از آن افزایش خواهد داد. این مرکز تحت ریاست احمد توکلی، نماینده محافظه کار مجلس، فعالیت می کند.

آقای احمدی نژاد پس از مواجه شدن با مقاومت نمایندگان مجلس، در یک ژست عوامگرایانه خواستار برگزاری همه پرسی عمومی برای لایحه پیشنهادی سال گذشته خود درباره اصلاح یارانه ها شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران، که محافظه کارو مصلحت گرا و رقیب احمدی نژاد است، پیشنهاد همه پرسی را رد کرده بود و همچنان از کاهش 20 میلیارد دلاراز سقف یارانه ها حمایت می کرد. اما روز دوشنبه و پس از حمایت آیت الله خامنه ای از رئیس جمهور، به نظر رسید لاریجانی نیز لحن خود را تغییر داده است. به گزارش پرس تی وی، لاریجانی اعلام کرد نمایندگان “حداکثر تلاش” خود را برای همکاری با رئیس جمهور به عمل خواهند آورد.

هنوز معلوم نیست پس از چهار ماه مناظرات آتشین در مجلس ایران،  این لایحه چگونه بررسی خواهد شد. پیش زمینه های مختلفی درباره تمهیدات قانونی این لایحه وجود دارد. علیرغم حمایت آشکار آیت الله خامنه ای از رئیس جمهور و لحن سازش کارانه لاریجانی، اصلا معلوم نیست که این معضل به این زودی حل و فصل شود.

 

منبع: نیویورک تایمز- 5 آوریل