توبه کنند یعنی سکوت کنند

نویسنده
جلال یعقوبی

» شرط جدیدی برای رفع حصر

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور که در برنامه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق شرکت کرده بود، درباره بحران انتخاباتی سال ۱۳۸۸ سخن گفت و به سوالات حاضران جواب داد. او درباره رهبران جنبش سبز گفت: “ ظلم بزرگی که اینان کردند هرگز قابل بخشش نیست، البته اگر توبه کردند و رهبری خواستند این افراد را ببخشند، مسئله جور دیگری است، اما خیانت‌هایی که اینان انجام دادند ظلمی نابخشودنی است.”

او با اشاره به اینکه “عنایت و تفضل نظام و رهبری است که سران فتنه اینگونه در حصر باشند”، گفت: “اگر عنایت نظام نبود این حصر اقل آن چیزی بود که علیه آنان انجام شد. رسیدگی به جرایم اینان برای عده‌ای که به دنبال رفع حصر هستند، پشیمان‌کننده خواهد بود.”

دادستان کل کشور همچنین در جواب به این سؤال که آیا دولت روحانی اقدامی برای رفع حصر کرده‌اند، گفت: “وقتی که آقای روحانی در جلساتی حاضر می‌شوند عکس‌العمل‌هایی نسبت به این موضوع داده می‌شود، اما تا الان به هیچ عنوان بنای اینکه این حصر شکسته شود در جلسه شورای عالی امنیت ملی نه گرفته شده و نه در دستور کار است.”

دادستان کل کشور طی سخنانی دیگر که در همایش “پیشگامان بصیرت، مدافعان ولایت” و در دفتر سیدعلی خامنه‌ای در قم بیان کرد، گفت: “امیدواریم سران فتنه توبه کنند و به اشتباه بودن اعمالشان اعتراف کنند، در غیر این صورت تا زمانی که بر مواضع خود پای فشاری می‏کنند، به هیچ وجه نباید از سوی هیچ مقامی حرف از رفع حصر شنیده شود.”

در هفته‌های گذشته بار دیگر گروهی از راستگرایان بر ضرورت “توبه” رهبران جنبش سبز و احتمال بخشش آنها توسط سیدعلی خامنه‌ای تاکید کرده‌اند.

برای نمونه، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی از مراجع مذهبی ساکن قم چند روز پیش در دیدار با طلاب بسیجی حوزه علمیه قم گفت: “سران فتنه می‌توانند توبه کنند تا مردم و رهبر معظم انقلاب آنان را ببخشند و با این کار می‌توانند در جامعه حضور پیدا کنند اما نباید بر مواضع پیشین خود تاکید کنند.”

سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، هم چند روز پیش در مراسم نهم دی که در مشهد برگزار شد گفته بود: “فتنه‌گران باید بدانند این ملت آرام نخواهند ماند و تا زنده‌ هستند در تجمع‌های خود جنایات فتنه‌گران را فراموش نخواهند کرد. باز هم خطاب به فتنه‌گران می‌گویم آغوش ملت و ولایت باز است آنچنان که آغوش خدا برای توبه‌کنندگان باز است. جنایات گذشته خاموش نخواهد شد اما توبه آغاز حل مشکل آنها خواهد بود و در این عرصه باید با سعه صدر برخورد کنیم.”

وی در جلسه‌ای دیگر که در تهران برگزار شد، باردیگر بر توبه مخالفان تاکید کرد و گفت: “به صراحت می‌گویم توبه اصحاب فتنه راه حلی برای برطرف کردن موضوع است، اعمال آنان هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود ولی موضوع قابل حل است.”

همچنین سرتیپ دوم پاسدار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی نمایندگی خامنه‌ای در سپاه پاسداران در مراسم نهم دی‌ماه که در شهرضا برگزار شده بود، گفت: “در حال حاضر برخی افراد با خیال خام خود سخن از آشتی ملی به میان می‌آورند و البته این سخنان نباید منجر به تکرار مسائل گذشته شود. البته باید به این موضوع مهم اذعان کنیم که بر اساس اصل رافت اسلامی راه برای توبه فتنه‌گران همواره باز است و این افراد با توبه صریح امکان بازگشت به آغوش ملت را دارند.”

با اینهمه به نظر می‌رسد که راستگرایان امید چندانی به توبه رهبران جنبش سبز ندارند. حجت الاسلام حمید رسایی، نماینده مجلس و از اعضای تندرو جبهه پایداری طی سخنانی که پنج‌شنبه گذشته منتشر شد، گفت: “رهبر معظم انقلاب همچنان توبه پذیر سران فتنه هستند، با این وجود متاسفانه سران فتنه توبه نخواهند کرد.”

از طرفی دیگر، علی‌اصغر معصومی، یک عضو مجلس خبرگان نیز در یادداشتی که روزنامه وطن‌امروز منتشر کرد از اینکه به گفته او “سران فتنه” حاضر به توبه نیستند ابراز تاسف کرده و نوشته بود: “سران فتنه، اکنون نیز پس از گذشت ۶-۵ سال از انتخابات و فتنه ۸۸، هنگامی که از آنها پرسیده می‌شود چرا براساس کلام الهی در راه مستقیم گام برنمی‌دارید و با حق در ستیز هستید، دعوت مردان، زنان، دختران و پسران مردم به خیابان‌ها برای جنگ با اسلام و جمهوری اسلامی جز گناه، فتنه و فساد چیز دیگری نیست؛ آنچنان غرق در فتنه و فساد بوده و در خواب غفلت بسر می‌برند و ضد عدالت، تفکر اسلامی، و ضدنظام شده‌اند که با تمام این نصایح و توصیه‌های مشفقانه، همچنان بر اقدامات ناآگاهانه و دور از خرد خویش اصرار داشته و توبه از کردار کریه سال هشتادوهشت‌شان نمی‌کنند و خود را نیز همچنان اصلاح‌طلب می‌نامند.”

و در این میان، خشم راستگرایان ایران از عدم پشیمانی رهبران جنبش سبز به گونه‌ای است که از یک طرف خواستار توبه آنها هستند و از طرف دیگر چون پاسخی دریافت نمی‌شود، می گویند حتی توبه هم پذیرفته نیست. برای نمونه سرتیپ پاسدار،حسین همدانی طی سخنانی که دیروز منتشر شد، اعلام کرده است: “ اگر سران فتنه توبه نیز کنند بخشودنی نیستند چرا که به ارزش‌ها و آرمان‌های نظام و خون شهدا اهانت کردند.‌”

“توبه” در واقع رمزی است که برای سکوت رهبران جنبش سبز پس از رفع حصر احتمالی آنها به کار می‌رود. سال گذشته، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی هم در گفتگویی اعلام کرد که محصور شدگان هم باید تعهد دهند که پس از رفع حصر مواردی را رعایت کنند. او حتی مدعی شد که آیت‌الله منتظری نیز چنین تعهدی داده بود، اما این ادعا از سوی خانواده آیت‌الله منتظری تکذیب شد.

در روزهای اخیر همین شرط چند بار دیگر هم تکرار شده است. از جمله غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس و از نزدیکان سببی سیدعیلی خامنه‌ای گفته است: “اگر قرار باشد که حصر برطرف بشود ولی دوباره این آقایان هر دو هفته یکبار بیانیه بدهند و بخواهند وضعیت را به ماه‌های بعد از فتنه ۸۸ برگردانند مسلما این شکستن حصر به ضرر کشور است. “

سایت الف، وابسته به احمد توکلی نیز با انتشار یادداشتی تحت عنوان “ با رفع حصر، عدم تکرار آشوب را تضمین می کنید؟” نوشت: “برخی شرط رهایی موسوی و کروبی را توبه آنها می دانند، اما رفع حصر شرط دیگری می تواند داشته باشد: رفع حصر به شرط عدم تکرار آشوبها، اغتشاشات، ناامنی های اجتماعی و ضرر و زیان اقتصادی به جامعه و مردم.” نویسنده اضافه کرده بود: “حامیان موسوی و کروبی احتمالا در جواب خواهند گفت که جای نگرانی نیست. هیچ آشوبی بعد از رفع حصر اتفاق نمی افتاد. قبول. لطفا همین را به صورت مکتوب به امضای آقایان موسوی و کروبی برسانید.”