حماس: پول و سلاح بیشتری می‌خواهیم

نویسنده
جلال یعقوبی

» "موضوع فلسطین، قضیه اساسی است"

محمود الزهار، از رهبران بلندپایه حماس، در گفت‌و‌گو با شبکه المنار، از سید حسن نصرالله خواست که در پیش‌برد آنچه که “برنامه‌های مقاومت با هدف فلسطین” می‌نامید، همکاری و هماهنگی بیشتری با حماس بکند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، وی از دبیرکل حزب‌الله لبنان خواست تا در جمع‌آوری و منتقل کردن فلسطینی‌های خارج از سرزمین اشغالی به مرزها و‌ آماده‌سازی آن‌ها با حماس همکاری کند.

محمود الزهار همچنین از جمهوری اسلامی خواست تا پول و سلاح بیشتری در اختیار این جنبش قرار دهد. او گفت: “ ما برای همکاری در (محقق کردن) آرمان فلسطین دست‌هایمان را دراز می‌کنیم، چرا که موضوع فلسطین، قضیه اساسی است که لازم است به آن اهتمام ورزید.”

چندی پیش برخی رسانه‌های منطقه‌ای مدعی شدند که خالد مشعل در جریان سفر اخیرش به ترکیه و طی دیدار با مسئولان این کشور درباره راز همکاری بین جنبش حماس و تهران نیز صحبت کرده و توضیحاتی داده است. به نوشته این رسانه‌ها، “منابع آگاه ترکیه” اعلام کرده بودند که مشعل به مسئولان ترک درباره دلایلی که موجب بهبود روابط این جنبش با ایران و حزب‌الله شده توضیح داده و اینکه وضعیت دشوار مالی که جنبش در آن به سر می‌برد، نقش اصلی را در این امر داشته است.

این اخبار بلافاصله توسط حماس تکذیب شد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، جمال عیسی از رهبران جنبش حماس اعلام کرده بود: “آنچه که منتشر شده درست نیست و صحت ندارد. هم‌چنین آنچه که منتشر شده ناشی از خیالبافی‌های نویسندگان آن بوده و کاملا به دور از واقعیت و کار حرفه‌ای است.” به اعتقاد او این اخبار و تحلیل‌ها “در راستای بدنام کردن جنبش حماس و ایجاد اختلال در روابط این جنبش با کشورهای عربی و اسلامی” و “همگام با محاصره‌ای است که ملت فلسطین در معرض آن قرار گرفته تا بتوانند به پایداری آن ضربه بزنند.”

در ماه‌های اخیر، برخی مسئولان حماس تلاش کرده‌اند رابطه این گروه با حکومت جمهوری اسلامی را ترمیم کنند. بعد از خیزش های مردمی موسوم به “بهار عربی”، خصوصا پس از بحران سوریه و جانبداری حماس از مخالفان بشار اسد از یک طرف و پیروزی اخوان‌المسلمین در مصر و نزدیک شدن این گروه‌ها به یکدیگر از سوی دیگر، روابط جمهوری اسلامی و حماس سرد شده بود.

اما اواخر دی‌ماه گذشته، احمد یوسف، یکی از رهبران حماس با انتشار نوشته‌ای  از خالد مشعل خواست تا با سفر به تهران به تقویت روابط با ایران بپردازد: “ایران از بهترین متحدان ما در منطقه بوده و هست. این کشور در ارائه حمایت‌ها و پشتیبانی از مقاومت فلسطین بیشترین و جدی‌ترین توجه‌ها را داشته است. البته ما با این کشور در مساله سوریه و چه بسا برخی مسائل دیگر منطقه‌ای اختلاف نظرهایی داریم اما در هر حال ما خواهان روابط بین دو طرف هستیم.” او اضافه کرده بود: “ما از برادران‌مان در ایران به خاطر حمایت‌های مالی و نظامی‌شان از مقاومت هزاران بار تشکر می‌کنیم و به برادر‌مان خالد مشعل می‌گوییم که می‌خواهیم قبل از آنکه دیر شود تو را در تهران ببینیم تا بر تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید شود.”

نیاز مالی حماس به ایران دیگر امر پنهانی نیست. مرداد ماه سال ۱۳۹۲، سایت دیپلماسی ایرانی، نزدیک به سیدمحمد خرازی دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی و از نزدیکان سببی آیت‌الله خامنه‌ای، طی یادداشتی درباره احتمال ترمیم روابط جمهوری اسلامی و حماس نوشته بود: “گفته می‌شود به دلیل درگیری‌هایی که ارتش مصر در صحرای سینا داشته و توقف کمک‌ها به جنبش حماس و شاخه نظامی آن، عزالدین القسام در نوار غزه وضعیت این جنبش در حال حاضر بسیار سخت شده است. به همین دلیل چندی پیش شماری از رهبران حماس از جمله موسی ابو مرزوق، عماد العلمی و محمد نصر به دور از چشم رسانه‌ها و خبرنگاران به بیروت سفر کرده و در داخل سفارت ایران دیدارهایی را با مقام‌های ایرانی و حزب‌الله انجام دادند. عمده بحث آنها متمرکز بر پیشنهادهای محمود الزهار بود که خواسته بود ارتباطات ایران با حماس احیا شود و کمک‌های مالی ماهانه ایران با این جنبش که مدتی است متوقف شده، مجددا از سر گرفته شود.”

این سایت تاکید کرده بود که این دیدارها به نتایج مشخصی هم رسیده است: “ایران کمک‌های مالی به حماس را از سر خواهد گرفت اما نه به شکل سابق.”

در همان زمان، سایت مشرق که از رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران محسوب می‌شود، در گزارشی از آنچه که “تحلیل اشتباه” حماس از “معادله قدرت در منطقه”‌نامید، خبر داده و نوشته بود: “جابجایی دفتر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس از سوریه به قطر و موضع گیری ضدایرانی مشعل در اولین ورود او به نوار غزه پس از ۴۵ سال، تا حدی نقش دلارهای قطری را پر رنگتر می‌کند. مشعل در بازگشت به نوار غزه (بازگشتی که با شائبه های فراوانی همراه بود) خروج حماس از مشی مقاومت را نشان داد؛ و برای آنکه آب پاکی رو دست کشورهای محور مقاومت [یعنی ایران و متحدانش] بریزد، پرچم مخالفان حکومت بشار اسد رییس جمهور سوریه را در دست گرفته و شروع به چرخاندن پرچم کرد. اسماعیل هنیه نیز با تشکر از قطر، ترکیه، مصر و سایر دولت‌های عربی با اشاره به ایران و سوریه گفت: ما جزو هیچ محوری نبوده و نیستیم. نه جزو محور سوریه و نه ایران.”

نویسنده مشرق اضافه کرده بود: “حماس در این دو سال دریافت که ترکیه، مصر و قطر روی‌هم‌رفته توان جبران کمک‌های مالی و نظامی ایران به محور مقاومت را ندارند و اصولا سیاست‌ این کشورها هرگز تجهیز حماس نبوده و صرفا به حمایت‌های سیاسی و نهایتا کمک‌های مالی مقطعی محدود بوده است.”

در پایان این نوشته نیز تاکید شده بود: “حماس با وجود اشتباهات و انحرافات اخیر، تمام پل‌های پشت سر خود را خراب نکرده است و می‌تواند با بازگشت به اصل مقاومت و تغییر رویکرد نسبت به حوادث سوریه، بار دیگر نظر مساعد نظام جمهوری اسلامی را بویژه در آستانه روی کار آمدن دولت یازدهم، جلب کند و رهبران حماس از تجربه تحولات اخیر برای ترسیم راه پیش‌روی مقاومت به بهترین شکل استفاده کنند.”

اکنون به نظر می‌رسد گروه حماس، نظر مساعد نظام را جلب کرده و به همین دلیل خواستار افزایش کمک‌های مالی جمهوری اسلامی شده است.