آزار جنسی متهمان در کهریزک جدید

نویسنده
نازنین کامدار

» از سرگیری رفتار خشونت بار

پس از تبدیل ساختمان مرکزی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) به بازداشتگاه موقت، روز گذشته فاش شد در بلوار آهنگ در اتوبان افسریه نیز بازداشتگاهی غیرقانونی برپا و بازداشت شدگان تظاهرات روز دهم اسفند به این محل که به “کهریزک جدید” معروف است، منتقل شده اند.

بنا به گزارش سحام نیوز، سایت رسمی حزب اعتماد ملی، در این بازداشتگاه سپاه پاسداران، رفتارهایی مشابه کهریزک با بازداشت شدگان می شود که  از آن جمله به برهنه کردن دستگیرشدگان و “آزار جسمی” آنها اشاره شده است.

سایت رسمی حزب اعتماد ملی، جزئیات بیشتری از برخوردها در این بازداشتگاه موقت را از زبان یکی از دستگیرشدگان روز دهم اسفند که “فرزند شهید” هم هست، بازگو کرده است.او درباره نحوه بازداشت و انتقال خود به “کهریزک جدید” گفته است: “من در خیابان ولی عصر دستگیر و به همراه جمع زیادی به مقری که وابسته به سپاه بود و تا جایی که فهمیدم در اتوبان آهنگ واقع شده بود، بردند. از نخستین لحظات دستگیری در مقاطع مختلف کتک خورده و مورد آزار قرار گرفتیم. در آغاز سکوت اختیار نموده، اما با شدت گرفتن ضرب و شتم ها و برای رهایی از این وضع به آنان گفتم که «من فرزند شهید هستم». این جمله من نه تنها اثری نداشت، بلکه وحشی گری و خشونت آنان با من بیشتر شد. تا آنجا که از گفتن این واقعیت به آنان پشیمان شدم. این به اصطلاح بسیجی ها نه تنها برای من حرمتی قائل نشدند، بلکه با بی شرمی شروع به ناسزا گویی به پدر شهیدم نیز نمودند”.

او بازداشت کنندگان را “لباس شخصی های سپاه” معرفی کرده و در تشریح رفتارهای ماموران کهریزک جدید گفته است: “این افراد پس از فحاشی و ضرب و شتم مرا کاملا عریان کردند. لخت و عریان مرا به باد کتک و ناسزا گرفتند. این اتفاق سه بار برای من رخ داد؛ آنهم در ۲۴ ساعت! یکبار که مرا عریان کرده بودند، ماموران پیاپی شروع به بکار بردن کلمات رکیک و زننده و وقیحانه در گوش می کردند. او به من می گفت:«فکر کردی کهریزک دروغه؟! فکرنکنی کهریزک دروغ بوده. همین کارو با شما می کنیم تا آدم بشید!» و الفاظ بدی را هم به کار برد که از بازگو نمودن آن معذورم. این افراد پس از ۲۴ساعت بازداشت، شکنجه و آزار جسمی و روحی شدید، با گرفتن تعهد و کارت عکس، مرا در خیابان عباس آباد رها کردند. من کاملا می دانم دلیل این نوع رفتارها و این میزان خشونتی که با من کرده و صحنه هایی را که بوجود آوردند این است که هر کسی که دستگیر می شود برود و برای دیگران توضیح دهد و دیگران بترسند. این رفتارها برای مرعوب کردن مردم است”.

خبرگزاری هرانا نیز در گزارشی از انتقال برخی بازداشت شدگان حوادث 25 بهمن به این بازداشتگاه جدید خبر داده و به نقل از یک بازداشتی نوشته است: “۲۵ بهمن در بلوار کشاورز تهران و همراه عده‌ای دیگر بازداشت و مستقیما به بازداشتگاه سپاه پاسداران در افسریه تهران منتقل شدم. سه روز با چشم‌بند و دست‌بند در این بازداشتگاه همراه عده‌ای دیگر نگهداری شدم. فضای کم و تعداد زیاد بازداشت شدگان ما را مجبور می‌کرد که در تمام این سه روز به صورت نشسته بخوابیم. در تمام این سه روز تنها هنگام غذا خوردن یا دستشویی رفتن دستبند نداشتیم. در طول این سه روز با ما به صورت توهین آمیز رفتار شد و بسیاری از بازداشت شدگان مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفتند. بازداشت شدگان در سالنی عمومی که فاقد هیچ‌گونه امکاناتی بوده‌اند زندانی شده و در تمامی طول بازداشت در این مکان روی زمین سرد و به صورت نشسته مجبور بودند بخوابند”.

یکی از بازداشت شدگان حوادث 25 بهمن ماه در مورد راه اندازی اینگونه زندان هابه روز می گوید: “پس از بازداشت و از صحبت هایی که میان مسئولان بازداشتگاهی که در آن حضور داشتم و در حوالی اتوبان حقانی بود، و پس از آزادی فهمیدم مرکز حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بوده، متوجه شدم حجم زیاد بازداشت شدگان باعث شده تا از اماکنی که کارکردی غیر از زندان دارند، برای نگهداری شهروندان دستگیر شده استفاده شود. تعداد بالای بازداشت شدگان، ناتوانی در تکمیل پرونده تمامی آنان، احتمال فرار و یا درگیری از دلایل انتقال دستگیرشدگان به مکان های جدید است. مامورانی که مارا بازداشت کرده بودند، نگران بودند که در روز چهارشنبه سوری تعداد بازداشت ها به حدی باشد که محل های جدید هم برای نگهداری آنان کافی نباشد”.