تهدید به صدور حکمی برای عبرت سایر زندانیان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خانواده زندانیان سیاسی در مصاحبه با روز

برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی که به دنبال حوادث پس از انتخابات، بازداشت شده‌اند در مصاحبه با روز ضمن اعتراض به محدودیت‌های مختلفی که برای زندانیان به وجود آمده تاکید کردند که گردانندگان زندان ها حقوق اولیه زندانیان را هم رعایت نمی کنند.

این در حالی است که برخی منابع به روز گفته‌اند خانواده‌های زندانیان به شدت تحت فشارند تا درباره اعضای زندانی خانواده خود مصاحبه نکنند. گفته می‌شود برخی از آن‌ها هم توسط نیروهای امنیتی تهدید شده‌اند که در صورت انجام مصاحبه، نه تنها وضعیت زندانیان را بدتر خواهند کرد، بلکه خود نیز بازداشت خواهند شد.

 یک منبع آگاه هم به روز گفته است قاضی مقیسه، قاضی دادگاه انقلاب، صراحتا اعلام کرده در پرونده جدیدی که برای بهاره هدایت، مجید توکلی و مهدیه گلرو باز شده، حکمی صادر خواهد کرد که “موجب عبرت دیگر زندانیان شود”. وی اعلام کرده است که علاوه بر صدور 5 تا 6 سال حکم زندان، دستور تبعید آنان را نیز صادر خواهد کرد.

از سویی دیگر جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به مراجع‌تقلید اعلام کردند که در صورت عدم رسیدگی به وضعیت عزیزان خود، دست به تحصن خواهند زد.

در این نامه که خطاب به آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، سیستانی، موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی،صانعی، بیات زنجانی، امینی و محفوظی نوشته شده است، آمده: “چه کسی است که نداند طی این زمانی که هنوز به دو سال نرسیده و برای ما به قدر قرنی درازنا داشته است، چه ستم ها بر ما وعزیزان دربندمان رفته و چه حرمت ها از ما شکسته اند و چه مصیبت ها برسرمان آورده اند!”

این خانواد‌ها همچنین اضافه کرده‌اند: “ما تاب از دست داده ایم و در این شرایط سخت و بحرانی بی خبری ازعزیزانمان که برخی ممنوع الملاقاتند و بعضی ممنوع از تماس تلفنی. بعضی با احکام فله ای سنواتی طولانی را باید در زندان به سر ببرند و حتی برای روزی به مرخصی نیامده اند. همه ما که صورت زیبای عزیزانمان را باید از پشت دو جدار شیشه ای ببینیم و صدای گرمشان را از راه سیم ها بشنویم دیگر تاب از دست داده ایم و اینک که همه درخواست ها و هشدارهایمان به مسئولین قضایی با بی توجهی کامل روبرو شده و می شود، مسئولیت تبعات این بی توجهی را متوجه آنان می کنیم و تا بیست و دوم بهمن ماه اگر زندانیانمان به حقوق اولیه شان نرسند و ما نیز از حقوق اولیه خود برخوردار نشویم چه بسا اقداماتی از طرف ما صورت پذیرد که مورد رضایت حکومت و قدرتمداران نباشد”.

پیش از این تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی روز بیست و یکم بهمن ماه با حضور در قم و ملاقات با مراجع عظام آیة الله  وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، صانعی و نیز آیة الله محفوظی این نامه را به دست آنان رسانده بودند.

در همین زمینه روز گذشته، آیت الله وحید خراسانی، از مراجع تقلید ساکن قم و پدر همسر صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، به انتقاد از کسانی پرداخت که بدون داشتن تشخیص درست از شرایط صدور چنین احکامی، اقدام به زندانی کردن افراد می‌کنند.

وی در سخنان خود از حبس به عنوان حکمی “شدید” یاد کرد که در شریعت، تشخیص لزوم چنین حکمی تنها در توان فقیهی است که به عمق فقه شیعه رسیده باشد.

وحیدخراسانی در سخنان خود همچنین اضافه کرده فقیهی که به عمق فقه رسیده باشد “می‌داند حبس در چه مواردی است و چقدر امر حبس شدید است. اساس دین بر حریت بشر است و حبس و زندانی کردن او و حرمان او از جامعه و خانواده در چه حد از شدت است و موارد حبس در شریعت در چه مواردی و با چه دقتی مطرح شده است”.

پس از دیدار خانواده زندانیان سیاسی با این مرجع‌تقلید، اخباری منتشر شده بود که حکایت از تاثر وی از رفتار با زندانیان سیاسی و خانواده آن‌ها داشت و وی را به گریه انداخته بود.

در همین حال، یکی از نزدیکان احمد زیدآبادی خبر از آن داده است که وی به همراه دیگر زندانیان پس از انتقال به بندی جدید در زندان رجایی‌شهر، امکان تماس تلفنی را از دست داده است. این منبع اعلام کرد که در بند جدید زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر، زندانیان امکان تماس تلفنی ندارند و با توجه به زنانه – مردانه کردن ملاقات‌ها، عملا امکان ملاقات ها محدود به هر دو هفته یک بار شده است.

 

همسر ابوالفضل قدیانی: این حکومت، چیزی نبود که ما می‌خواستیم

ابوالفضل قدیانی، از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، چندی پیش، به زندان اوین بازگشت تا دوران محکومیت خود را سپری کند. وی در دادگاه صراحتا رهبر جمهوری‌اسلامی را مورد انتقاد قرار داد.

همسر این فعال سیاسی، به روز می‌گوید: “آقای قدیانی در بند 350 زندان اوین محبوس هستند. همانند بقیه زندانیان تنها هفته‌ای یک بار با ایشان ملاقات داریم و امکان تماس تلفنی هم که برایمان وجود ندارد. از طرف دیگر ایشان با توجه به بیماری قلبی خود، نیازمند استفاده از دارو هستند که به ما اعلام کرده‌اند این داروها را از درمانگاه زندان دریافت می‌کنند”.

وی درباره وضعیت همسر خود، و سخنان وی در دفاعیات و مصاحبه‌هایی که انجام داده است، چنین اظهارنظر کرد: “هنوز دراین زمینه، سخنی به آقای قدیانی نگفته‌اند و مشخص نیست که آیا برخوردی در این زمینه هم با ایشان خواهد شد یا خیر”.

همسر قدیانی همچنین با اشاره به وضعیت کشور و اعتراضات رخ داده و موضع قدیانی در این باره گفت: “فکر می‌کنم موضع ایشان از همان دفاعیات و صحبت‌هایی که انجام داده‌اند کاملا مشخص است. اما مشکل بزرگی که ما در زندان داریم این است که آقایان حتی حقوق اولیه زندانیان را هم زیر پا می‌گذارند. وقت ملاقات نیم ساعت است، در حالی که زمانی ما تنها 15 دقیقه اجازه ملاقات پیدا می کنیم و زمانی دیگر 25 دقیقه”.

وی درباره استفاده همسرش از مرخصی گفت: “در شرایط حاضر افرادی چون آقایان زیدآبادی، مومنی، محمودیان، باستانی، جمالی، اسدی زیدآبادی و دیگران با وجودی که مدت‌هاست در زندان به سر می برند،هنوز شرایط برای اعطای مرخصی به آن‌ها فراهم نشده است”.

وی درباره شرایط ملاقات با همسر خود گفت: “خودمن پیش از انقلاب در زندان بودم. در آن زمان هفته‌ای دوبار ملاقات داشتیم.  هر کسی هم که مایل بود به ملاقات ما می‌آمد و با هم صحبت می‌کردیم. اما متاسفانه امروز شرایط به گونه‌ای است که خیلی از اوقات، وقتی به ملاقات آقای قدیانی می‌رویم، خیلی از اعضای خانواده فرصت صحبت کردن پیدا نمی‌کنند؛تنها، ایشان را نگاه می‌کنیم. من واقعا وقتی جوانان را در زندان‌‌ها می‌بینم، نمی‌دانم باید چه جوابی به آن‌ها بدهم. اما این را می‌دانم که نه آقای قدیانی که از سنین جوانی وارد فعالیت سیاسی شد و دوبار در زمان شاه به زندان رفته بود، نه من و نه دیگر زندانیان، نمی‌خواستیم چنین حکومتی را بر سرکار بیاوریم. ما به دنبال حکومتی بودیم که در آن همه آزاد باشند و هم‌چون سیره پیامبر، با مهر و رحمت و عطوفت با همه برخورد شود”.

وی اضافه کرد: “رفتارهای عجیبی با ما می‌شود. چند وقت پیش، برای آقای قدیانی، کتانی ورزشی و زیرپیراهن بردم. به من گفتند که از این کفش برای انتقال مواد مخدر استفاده می‌شود. به آن‌ها گفتم که همسر من زندانی سیاسی است، جواب دادند پس می‌خواهید موبایل به داخل زندان انتقال دهید! درباره زیرپیراهنی هم به من گفتند ایشان باید درخواست کتبی کند و درخواست ایشان به تصویب برسد. چند کتاب هم برایشان بردم که نمی‌دانم تحویل دادند یا خیر”.

 

سمیرا صدری: شش ماه است فرزندم آغوش پدر را ندیده است

سمیرا صدری، همسر علی جمالی، عضو بازداشتی شورای مرکزی سازمان دانش‌آموختگان ایران، درباره آخرین وضعیت همسر خود، به روز می‌گوید: “هیچ خبر خاصی نیست. متاسفانه دوشنبه این هفته به دلیل تولد حضرت محمد، ملاقات انجام نشد و ما عملا دو هفته است که از علی خبر خاصی نداریم”.

وی درباره امکان استفاده همسرش از مرخصی گفت: “متاسفانه هنوز از مرخصی هم خبر خاصی نشده است. گاهی اوقات زمزمه‌هایی در این زمینه مطرح می شوداما هیچ اتفاقی نیفتاده است. خود ما هم منتظریم و امیدوار تا شاید علی بتواند از مرخصی استفاده کند”.

صدری درباره وضعیت همسر خود در زندان اضافه کرد: “از زمان بازداشت علی در مردادماه، تا الان، ما هیچ‌گونه ملاقات حضوری با وی نداشته‌ایم. تلفن‌های بند 350 هم که قطع است و امکان تماس تلفنی هم وجود ندارد. فرزند من الان شش ماه است که آغوش پدرش را ندیده؛ نمی‌دانم این وضع تا چه زمانی ادامه خواهد داشت”.