اعتراض را سرکوب می کنیم

نویسنده

» مقاله ای از تایمز آنلاین

مارتین فلچر، تهران، سه شنبه

 

 در سی امین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا، تهران بدل به صحنه نبرد بین مخالفین و طرفداران محمود احمدی نژاد می شود. قرار است عده ای به طرفداری از دولت تظاهرات کنند و روزی را که ده ها دیپلمات آمریکایی را به گروگان گرفتند، گرامی بدارند؛ اما نسل جدید دانشجویان ایرانی به دلایل کاملا متفاوتی در این تظاهرات شرکت می کنند.

این بار مخاطب تظاهر کنندگان “شیطان بزرگ”، لقب حکومت ایران به آمریکا، نیست بلکه خود دولت ایران و سرکوب بیرحمانه مخالفان از بعد انتخاب جنجالی محمود احمدی نژاد در ماه ژوئن است.

دانشجویان قصد دارند تظاهرات سالانه ضد آمریکایی را که پشت درهای ساختمان قدیمی سفارت آمریکا در تهران برگزار می شود، بربایند؛ درست مثل همان کاری که در روز قدس که برای حمایت از مردم فلسطین برگزار می شود، انجام دادند و و صدها هزار نفر از طرفداران جنبش سبز، به خیابان ها آمدند.

لغو کردن این جور مراسم دولتی برای حکومت غیر ممکن است و به معنی از دست دادن قدرت است.

روزها بود فعالان مخالف حکومت با فرستادن ایمیل و پخش کردن پوستر و شعارنویسی بر روی دیوار مردم را به شرکت در تظاهرات تشویق کردند. آنها حتی شکلات هایی پخش کردند که دعوتبه شرکت در راهپیمایی در آن گذاشته بودند.

میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق که در انتخابات ماه ژوئن از احمدی نژاد شکست خورد، از طرفدرانش خواست که این روز را تبدیل به روزی کنند که از آن بعنوان “روزی که مردم رهبرانند” یادشود. مهدی کروبی، یکی دیگر از کاندیداهای شکست خورده در انتخابات قرار است در راهپیمایی پایتخت شرکت کند.

حکومت هم در جواب هشدار می دهد که با هر گونه تظاهرات ضد دولتی، برخورد می کند. روز گذشته نیروی انتظامی اعلام کرد که تنها تظاهرات ضد آمریکا مجوز دارد و با هر تجمع دیگری “بشدت برخورد  می شود”. آیت الله علی خامنه ای، رهبر، گفته بود که زیر سووال بردن نتیجه انتخابات، “بزرگترین جرم” است.

حکومت قصد دارد خیابان را با طرفدرانش پر کند که این شامل هزاران بسیجی یا نیروی نظامی پر کند. آنها تصاویر این واقعه را سانسور کردند؛ از کارفرمایان خواستند تا به کارمندانشان مرخصی ندهند و گزارش می شود بعضی از مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کرده اند.

در سال 1979، این دانشجویان بودند که رهبری انقلاب را بعهده داشتند. مخالفان معتقدند که سرکوب جنبش از سوی حکومت، پریشانحالی شان را برای ماندن بر سر قدرت نشان می دهد و اینکه انقلاب شان سرنگون شود. جالب است که عده ای از همان دانشجویانی که سی سال پیش در حمله به سفارت آمریکا نقش داشتند، اکنون در میان مخالفان حکومت هستند.

 

منبع: تایمز آنلاین