به مجلس حق سئوال داده می شود؟

نویسنده
نازنین کامدار

» پرسش از احمدی نژاد روی میز هیات رئیسه

یک روز پس از کنفرانس خبری محمود احمدی نژاد که طی آن مجلس را به “بد و بیراه” گفتن به خود متهم و جنگ با علی لاریجانی را علنی کرد، در مجلس اعلام شد که امضاء طرح سئوال ارزی از رئیس دولت به حد نصاب رسیده و به هیات رئیسه ارسال شده است؛ سئوالی که ناظران معتقدند طرح و به نتیجه رساندن آن، خارج از اختیار مجلس است و به مجوز “مقامات عالی نظام” ـ آیت الله خامنه ای ـ نیاز دارد.
احمدی نژاد دو روز پیش در مصاحبه خود مجلس را متهم کرده بود که از دولت خواسته نرخ ارز را افزایش دهد و حالا خود منتقد دولت شده است؛ سخنانی که به نمایندگان گران آمد و موجب شد تا ساعاتی پس از پایان کنفرانس خبری احمدی نژاد اعلام کنند او را به مجلس فراخواهند خواند.
همزمان با این خبر، بروز نا آرامی در بازار تهران موجب شد تا مجلس وزیر صنعت و معدن و تجارت را هم در کنار وزیر جوانان و ورزش مورد استیضاح قرار دهد.
واکنش مجلس به بی اعتنایی احمدی نژاد به بحران ارزی و البته اعتراضات مجلس از یک سو و حملات کلامی وی به لاریجانی، تنها به تهیه سریع طرح سئوال از او محدود نماند و علی لایجانی هم اعلام کرد که در یک کنفرانس خبری به ادعاهای احمدی نژاد پاسخ می دهد؛ کنفرانسی که ساعتی قبل از برگزاری به دلایل نامعلومی لغو شد.

بنا به نوشته فارس که احمدی نژاد آن را “خبرگزاری یک نهاد امنیتی” نامید، سید محمد بیاتیان، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره جمع شدن امضاء برای سئوال ارزی از احمدی نژاد گفته است: “با توجه به بی توجهی دولت به تذکرات مجلس درراستای ساماندهی بازار ارز طرح سئوال از رییس جمهور تهیه شد که بزودی تقدیم هیات رییسه مجلس خواهد شد. وزیر اقتصاد درجلسه غیر علنی مجلس درباره اقدامات دولت برای ساماندهی بازار ارز اعلام کرد که اختیاری دراین باره نداردو بانک مرکزی دراین باره مسئول است. رییس کل بانک مرکزی ازسوی مقامات بالاتراز حضور درجلسات مجلس منع شده است و دولت ابزار کافی برای کنترل بازار ارز وسکه دارد و اگر بخواهد می تواند بازار را کنترل کند.علاوه بر آن، این شایبه وجود دارد که دولت برای جمع آوری نقدینگی از دست مردم برای هزینه درپروژه های مهر ماندگار و افزایش یارانه نقدی عامل افزایش قیمت ارز و سکه است. به این ترتیب نابسامانی بازار ارز و سکه کار دولت است و ممکن است عده ای از دولتی ها که درانتخابات دور بعد کاندیدا خواهند شد برای تامین هزینه انتخاباتی خود سرمایه شان را وارد بازار ارز کرده باشند”.

او در ادامه افزوده: “امضا برای سئوال از رییس جمهور از به حد نصاب رسیده است. این طرح از سوی آقای مطهری تهیه شده و با توجه به حد نصاب رسیدن امضاها بزودی دردستور کارمجلس قرارخواهد گرفت”.

بر اساس این گزارش و به نقل از آفتاب، برخی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم تایید کرده اند که به زودی سئوال ارزی از احمدی نژاد از سوی هیات رئیسه اعلام وصول می شود.

همزمان با این اخبار، یک نماینده عضو این کمیسیون فاش کرده که محمود بهمنی از سوی احمدی نژاد از حضور در مجلس منع شده و همین امر موجبات طرح سئوال را پدید آورده است.

به نوشته آفتاب، سید حسین نقوی حسینی گفته است: “امروز با بخشی از اعمال سلیقه‌های نادرست در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی روبرو هستیم که حتی به رئیس بانک مرکزی اجازه حضور در مجلس را نمی‌دهند و مشکلات کنونی نشان می‌دهد تصمیم‌گیری‌ها در حوزه اقتصاد تابع عوامل درستی نبوده است. قبل از این مشکلات اقتصادی هم هیات رئیسه‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی و کمیسیون اقتصادی مجلس مشکلات اقتصادی و عوامل ایجاد آن را مورد بررسی قرار داده‌اند و در آینده‌ای نزدیک مجدد مشکلات کنونی را به طور جدی بررسی می‌کنند و طرح سوال هم در همین راستاست”.

با این حال، محمد رضا باهنر که طی روزهای اخیر اظهار نظرهای متعددی در حمایت از احمدی نژاد داشته، در باره طرح سئوال هم اعلام کرده که “مسئله طرح سئوال جدی نیست”.

به نوشته تابناک، باهنر گفته است: “فرایند سئوال از رئیس جمهور پیچیده‌تر از سئوال از وزیر است و ۷۳ نفر از نمایندگان باید نامه درخواست را امضا کرده باشند و سئوالات یک ماه در کمیسیون‌ها بررسی شود و وزرا پاسخگوی سئوالات باشند و اگر باز قانع نشدند رئیس جمهور به مجلس بیاید اما طرح سئوال از رئیس جمهور را که اخیراً در مجلس مطرح شده است جدی نمی‌دانیم”.

 همزمان با تلاش برای طرح سئوال از احمدی نژاد درمجلس، نا آرامی ها در تهران موجب شد تا روز گذشته و به طور ناگهانی، طرح استیضاح وزیر بازرگانی دولت احمدی نژاد نیز با ۴۰ امضاء تهیه و به این ترتیب نزاع این دو نهاد وارد مرحله تازه ای شود. به نوشته فرارو، این خبررا محمد پورابراهیمی نماینده مردم کرمان بیان کرده و گفته است: “طرح ۴۰ نماینده مجلس برای استیضاح مهدی غضنفری، یکشنبه به هیات رئیسه مجلس ارائه می‌شود. استیضاح وزیر صنعت و معدن روز یکشنبه تقدیم هیات رئیسه مجلس خواهد شد”.