اعتصاب و اعتراض نتیجه داد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مرخصی شهابی بعد از ۲۳ روز مقاومت

رضا شهابی، فعال کارگری در بند که از ۲۳ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده بود، روز دوشنبه، ۱۸ دی ماه، به مرخصی آمد. ساعاتی قبل از اعلام این خبر برخی از منابع حقوق بشری از آغاز اعتصاب غذای پنج زندانی سیاسی دیگر در اعتراض به وضعیت این عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی خبر داده بودند.

روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه خانواده رضا شهابی به درخواست مقامات قضایی سندی به عنوان وثیقه تهیه کرده و آن را به دادستانی تحویل داده بودند، اما به دلیل طی نشدن مراحل اجرایی صدور مرخصی درمانی، آزادی او به تاخیر افتاده بود.

وبسایت کلمه با اعلام این خبر نوشته است که رضا شهابی در چهاردهمین روز اعتصاب غذای خود اعلام کرده بود که اعتصاب را تا زمان صدور مرخصی ادامه خواهد داد.

این فعال کارگری از ۲۵ آذرماه در اعتراض به برخورد توهین آمیز مامور زندان در بیمارستان و عدم پیگیری مسئولین زندان نسبت به وخامت وضعیت جسمی‌اش، دست به اعتصاب‌تر و دارو زده بود.

اعتصاب غذای رضا شهابی واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران به دنبال داشت. پنج سندیکای کارگری فرانسه در نامه مشترکی خطاب به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خواهان رسیدگی به شرایط وخیم رضا شهابی شده بودند.

همزمان ۳۷۷ نفر از فعالین کارگری، سیاسی، حقوق بشر، هنرمندان و روزنامه نگاران طی بیانیه‌ای هرگونه حکم صادره از سوی این دادگاه در مورد رضا شهابی را فاقد “وجاهت قانونی” دانسته و حمایت کامل خود را از خواسته‌های قانونی این کارگر زندانی اعلام کرده بودند.

روز دوشنبه قبل از مرخصی رضا شهابی، کمیته دفاع از این فعال کارگری طی بیانیه‌ای از ادامه اعتصاب غذا و داروی این عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خبر داده و اعلام کرده بود که تنها راه حل مؤثر برای خاتمه به این وضعیت، آزادی فوری این زندانی و معالجه او در یک بیمارستان با امکانات لازمه است.

همزمان کمیته گزارشگران حقوق بشر از اعتصاب غذای سعید حائری، فعال حقوق بشر، سعید جلالی فر، فعال حقوق کودک و حقوق بشر، یاشار دارالشفاء، سروش ثابت و فریدون صیدی راد، فعالان دانشجویی و طیف چپ در حمایت از اعتصاب غذای رضا شهابی خبر داد.

این پنج زندانی سیاسی علت اقدام خود را وضعیت نگران کننده رضا شهابی، بی توجهی مسئولین قضایی به خواسته وی و نیز عدم رسیدگی پزشکی مناسب عنوان کرده‌اند.

اواخر فروردین ماه گذشته، رضا شهابی پس از تحمل ۲۲ ماه حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گفته ربابه رضایی، همسر آقای شهابی حکم او شامل یک سال زندان به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و پنج سال حبس به اتهام “تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” می‌شود. کمیته دفاع از رضا شهابی هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بوداوهمچنین به ۵ سال ممنوعیت از فعالیت محکوم شده است.

رضا شهابی، خزانه‌دار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، روز ۲۲ خرداد سال ۸۹ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و از آن زمان تا روز مرخصی در زندان بوده است.

فعالان کارگری در سالهای گذشته با محدودیت‌های مختلفی روبرو شده‌اند.

در ایران تشکیل سندیکا‌ها و اتحادیه‌های مستقل کارگری ممنوع است و شمار زیادی از کارگران به علت تلاش برای به دست آوردن حقوق صنفی خود احضار، بازداشت و اخراج شده‌ و می‌شوند.