نگرانی متحدان آمریکا از دوراندیشی های اوباما

نویسنده

» نگاه لوریان لوژور به فرصتی که از دست می رود

به نظر می رسد که ایالات متحده نسبت به ایران سازش پذیرتر و نسبت به سوریه مرددتر عمل می کند…

گشایش دیپلماتیک باراک اوباما نسبت به ایران و خودداری او در حمله به سوریه این سؤال را در نزد متحدان آمریکا در خاورنزدیک ایجاد کرده که آیا رییس جمهور به منظور جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در این منطقه، درحال پشت کردن به آنهاست.

این هفته، رییس دستگاه اطلاعاتی سعودی در برابر دیپلمات های اروپایی اعلام کرد که عربستان به دلیل سهل انگاری های آمریکا درخصوص وضعیت سوریه و سازش آشکار با دشمن قدیمی اش، تصمیم گرفته از این کشور “فاصله بگیرد”.

اسراییلی ها نیز بیم آن دارند که باراک اوباما در مذاکرات اتمی با ایران قاطعیت لازم را نشان ندهد و همان طور که با حمله به سوریه موافقت نکرد، موضوع حمله به ایران را نیز منتفی بداند.

واشنگتن در برابر کسانی که، چه دوست چه دشمن، تلویحاً می گویند کاخ سفید شهامت استفاده از زور را در خاورنزدیک ندارد، به مشارکت خود در عملیات چند ملیتی که منجر به سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ شد اشاره می کند. درحقیقت، مسؤولان آمریکایی خاطرنشان می سازند که نباید قصد و نیت اوباما برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را به منظور جلوگیری از دستیابی به سلاح اتمی کم اهمیت جلوه داد. بن رادز، معاون مشاور رییس جمهور در امور امنیتی، دراین خصوص می گوید: “این طور نیست که رییس جمهور زمانی که موضوع منافع ما مطرح باشد، از خود خویشتن داری و تردید نشان دهد.” او یادآوری می کند که ایالات متحده تا زمانی که تهران در مذاکرات اتمی پیشرفت واقعی نکرده باشد، تحریم های اعمال شده علیه ایران را لغو نخواهد کرد. ولی اگر باراک اوباما در برابر فشارهای عربستان که می خواهد آمریکا در سوریه بیشتر فعال باشد مقاومت می کند، به ویژه به این دلیل است که از مداخله نظامی آمریکا در خاورنزدیک نگران است، چرا که حد و مرز این مداخله مشخص نیست. بن رادز می گوید این احتیاط و دوراندیشی از تجربه آمریکا در عراق ناشی می شود؛ بروز خشونت های مذهبی و هرج و مرج سیاسی “نشان داد که اقدامات ما دارای محدودیت های بسیاری بوده است”.

ملاحظه و احتیاط باراک اوباما بازتاب افکار عمومی جامعه آمریکاست. براساس نظرسنجی رویترز- ایپسوس در ماه اکتبر، مداخله آمریکا در سوریه مورد حمایت تنها ۱۳ درصد از مردم این کشور است.

 

واکنش جدی عربستان

عربستان سعودی که همچنان این تغییر رویه آمریکا در پرونده سوریه را برای خود هضم نکرده، تصمیم گرفته واکنش جدی نشان دهد. ریاض از خواست خود دایر بر عدم حضورش در شورای امنیت سازمان ملل خبر داده. یک تحلیلگر سعودی نزدیک به اردوگاه وهابیون دراین خصوص می گوید: “کاری که ما انجام می دهیم این است که آمریکایی ها را بترسانیم تا از خواب غفلت بیدار شوند. آنها نمی توانند به ما وعده بدهند و بعدأ به آن عمل نکنند. این رویه برایشان گران تمام خواهد شد.”

درحال حاضر، نشانه ای از خواست ریاض دایر بر کاهش یا حذف حضور آمریکا در خاکش دیده نمی شود که از آن جمله می توان به پایگاه آمریکایی که برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین علیه یمن استفاده می شود اشاره کرد. اگر عربستان به واقع قصد واکنش جدی را داشت، نسبت به جبران و تأمین کسری نفت در بازارهای جهانی بی اعتنایی نشان می داد و باعث افزایش قیمت آن می شد. ریاض همچنین می تواند تسلیحات فوق پیشرفته ای را برای اسلام گرایان افراطی که برخی از آنها به القاعده مرتبط اند و به دنبال سرنگونی بشار اسد در سوریه هستند تأمین کند و بدین ترتیب یک امتیاز بزرگ نظامی به شورشیان اعتدال گری که ازسوی کشورهای غربی حمایت می شوند بدهد.

منبع: لوریان لو ژور، ۲۸ اکتبر